Boot failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepermuntje

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2001
Beste mensen,

We zijn bezig met het installeren van Windows XP op een Pentium 4, 2.66 ghz met een harde schijf van 80 gigabyte. Dit wil niet helemaal lukken.

Windows XP is netjes geïnstalleerd. De hele installatieprocedure is doorlopen tot het moment dat de pc vereist dat je hem opnieuw opstart om verder te gaan met het installatieproces. Dit gedaan en dan begint hij weer van voorafaan met het installeren van XP. Uiteindelijk leidt dit weer tot de mededeling dat je opnieuw moet opstarten en begint het feest weer van vooraf aan... Niet goed dus.

Voor zover ik kan zien bestaat de harde schijf uit een NTFS-partitie van 76,30 gigabyte en nog 8 mb niet gepartitioneerde ruimte.

We hebben ook eens geprobeerd om de pc op te starten zonder xp installatie cd. Dan krijg je een blauw scherm. Foute boel dus. De mededeling die verschijnt is:

Searching for boot record from SCSI.. Not found

Boot failure
Reboot and select proper boot device or instert boot media in selected boot device
Press any key when ready.

Het lijkt er dus op dat de fout in het opstartgedeelte zit en het is ons niet duidelijk in hoeverre XP er nu op staat. Verder komen we niet. Is dit op te lossen?

Laatst bewerkt:
Probeer eerst eens met de tooltjes op deze cd de harde schijf te kontroleren, lijkt of de mbr niet top is, let vooral op TestDisk.

Pepermuntje zei:
Ik heb testdisk gedownload. Was dit bestand:
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.4-WIP.dos.zip

Moet ik nu uit de zipfile het bestand testdisk.exe op een schijfje op usb stick zetten? Of moet er nog meer bij?

Is je USB bootable dan? ja, de rest moet er ook bij, gewoon uitpakken naar de stick.
Vandaar dat ik verwijs naar die cd, bijna niemand heeft nog een floppydrive in zijn comp zitten.

De usb stick zal wel niet bootable zijn. Niet bij nagedacht dat je moest booten vanaf de stick. Dacht dat ik gewoon het bestandje moest openen. Ik ben nu maar de hele boot cd aan het downloaden via een andere bron. Bit Torrent wil maar niet starten met downloaden.

Ik heb de bootcd gedownload en die werkt op de pc. Ik heb het testdisk programma geselecteerd en uitgevoerd, maar wat doet hij nu eigenlijk? Zijn er nog eventuele andere opties die ik moet kiezen?

Ik zie ook nog deze mededeling bij het opstarten:

Primary Master Drive ATAPI - Incompatible

Kun je daar iets mee?

Laatst bewerkt:
Pepermuntje zei:
Ik heb de bootcd gedownload en die werkt op de pc. Ik heb het testdisk programma geselecteerd en uitgevoerd, maar wat doet hij nu eigenlijk? Zijn er nog eventuele andere opties die ik moet kiezen?

Laten analyseren en eventuele fouten laten repareren, begin met de MBR.

Er staan overigens ook tools op van de diverse schijffabrikanten, daarme kun je de schijf ook eerst kontroleren om te achterhalen wat er fout aan is, die later eventueel weer kunt gebruiken in TestDisk.

Pepermuntje zei:

Ik zie ook nog deze mededeling bij het opstarten:

Primary Master Drive ATAPI - Incompatible

Kun je daar iets mee?

Ok, dat testdisk heb ik uitgevoerd, maar wát doet hij dan precies? Ik zie hem allerlei opties afwerken, maar ik verwacht dan een soort eindrapport. Dat krijg ik niet. Het zegt mij allemaal niks wat hij doet. Hoe kan ik fouten repareren?

De programma's van de hardeschijffabrikanten kan ik niet gebruiken omdat er een Western Digital in zit en die staat niet op de bootcd.

Pepermuntje zei:
Ok, dat testdisk heb ik uitgevoerd, maar wát doet hij dan precies? Ik zie hem allerlei opties afwerken, maar ik verwacht dan een soort eindrapport. Dat krijg ik niet. Het zegt mij allemaal niks wat hij doet. Hoe kan ik fouten repareren?

De programma's van de hardeschijffabrikanten kan ik niet gebruiken omdat er een Western Digital in zit en die staat niet op de bootcd.

Er staan wel tools van WD op, DLG Diagnostic en Data Lifeguard, maare, met dat tooltje TestDisk moet je wel de juiste handelingen verichten om de schijf te repareren, indien hij wat aangeeft wat er fout aan is, en de mbr kun je sowieso even doen.

Wij hebben het probleem opgelost. Eigenlijk was het heel eenvoudig. In de bios was door nog onbekende oorzaak de opstartvolgorde verkeerd komen te staan. Deze is rechtgezet en nu herkent de pc de harde schijf wel.

Iedereen bedankt voor zijn hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan