Boot failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

sterjios

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2007
Berichten
142
Hallo,

Elke keer als ik mijn pc opstart krijg ik de error Boot Failure : insert boot diskette a:

Ik krijg hem wel gestart als ik de XP cd er in heb zitten en op geen toets druk, zodat hij doorstart.

Ik heb al geprobeert in repair XP FIXMBR te doen, en dat was gelukt, maar hij geeft nog steeds dezelfde fout aan.

Kan iemand mij helpen?

Mvg
 
Boot failure is meestal dat de schijf dus niet wordt herkend.

1. hij is stuk
2. de draden/kabels zitten niet goed.

Druk dus de kabels even opnieuw aan.
 
Moi sterjios,

Jou computer start bij voorkeur op vanaf de diskette. Als er geen diskette in zit heb je daar geen erg in. Wanneer er een diskette geplaatst is en het is geen opstartbare, dan krijg je een dergelijke melding. Je moet kennelijk de boot volgorde veranderen in de bios. Hiervoor moet je waarschijnlijk op Del drukken, al vroeg tijdens het opstarten, wanneer de tekst "Del to enter Setup" in beeld verschijnt. Het is niet bij alle computers gelijk welke toets je voor toegang tot de bios gebruiken moet.

Verander de boot sequence (met de plus en min) voorlopig dusdanig dat de cdrom drive of de harde schijf eerst komen. Ik hoop dat het dan al opgelost is.
 
ik weet niet welke bios ik heb, maar ik kan kiezen uit detect ide apparaten, en dan vind hij ze wel.

Zodra ik probeer de boot te veranderen kan dat niet, boot 1 staat op disabled terwijl hij de schijven wel leest, erg raar..

weet je er wat op?

mvg
 
Ik begrijp dat je met een CD als opstartschijf wel goed kunt opstarten en dat je dan ook het bootmenu ziet. Dit is niet de bootvolgorde waar ik het over heb.

Je zult kort na het aanzetten op een bepaalde toets moeten drukken om in de bios te komen. Als je het daar ook over hebt is het me totaal onduidelijk. Misschien zie je iets anders in de bios dan ik denk dat je ziet. Soms kom je automatisch in het eerste menu, de C-MOS setup waar de harde schijven beschreven staan. Probeer in het hoofdmenu van de bios te geraken (met Escape waarschijnlijk). Klik dan bovenaan de verschillende tabbladen aan tot je een pagina vindt met een item die de opstartvolgorde beschrijft. Hier staat achter: "A: CDRom C: en dat kan je met plus en min (waarschijnlijk) veranderen.

Heb je nu gecontroleerd of er geen diskette in het diskettestation zat?
We willen dit heel graag weten in verband met de foutmelding die jij krijgt. Doe er anders even eentje in en uit want het diskettestation kan ook denken dat er een diskette geplaatst is. Helemaal zeker ga je wanneer je de diskettedrive even losmaakt van de interfacekabel. Als je de bootvolgorde niet kunt veranderen dan moet je het zo maar oplossen. Ik ben benieuwd. De foutmelding gaat namelijk alleen over de A: schijf die onopstartbaar is. Niet over de harde schijf.

Als bovenstaande het niet oplost:
Zie je in C-MOS van de bios de harde schijf staan en zo ja, op welke plek is dat? Primaire of secundaire master? Beschrijf alle stations dan hoe je deze vermeld hebt staan en klopt dit met de werkelijke situatie. Zitten de masters aan het einde van de kabel (het kortste einde) en de slaves in het midden in combinatie met een master? Dus ook met de juiste jumpersettingen master als het een master is en slave wanneer het een slave is? De bios vindt een verkeerde configuratie geen probleem maar Windows valt hierover.
 
Hallo, ik heb het al gefixt door inderdaad de 1e boot te veranderen naar de schijf.

Ik wist eerst niet precies hoe het moest maar ik ben er achter gekomen, bedankt.

Mvg
 
Mooi, dan kun je nu rechtsonderin klikken op dat de vraag is opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan