Boot.ini aanpassen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sloogie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Hallo,

Ik heb in mijn boot.ini het volgende staan:

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Wat moet ik aanpassen om mijn computer gewoon direkt met window Xp te laten beginnen? Danku.

timeout op 1 of 0 zetten...

gebruik dan het programma vistaboot pro...

Bedankt voor de snelle reaktie!Dus alleen timeout op 1 of 0 zetten? Programma Vistaboot pro gebruiken begrijp ik niet helemaal. Ik ben echt een leek op dit gebied!

In mijn ogen hoef je helemaal niets met VistaBootPro te doen, omdat je helemaal geen Vista draait.

Mijn idee van de oplossing van je probleem:

Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Tabblad Geavanceerd
Klik op de knop Instellingen in het vakje Opstart- en herstelinstellingen
Klik knop Bewerken
Plak het stuk vóór het '=' teken dat je nu ziet bij Microsoft XP Home Edition na Default= ipv. wat er nu staat.
Zet de waarde voor Timeout op 0, zoals als hint gegeven.
Klik op het rode kruisje, en sla het bestand op.

Boot.ini wordt dus:

[Boot Loader]
Timeout=0
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
In mijn ogen hoef je helemaal niets met VistaBootPro te doen, omdat je helemaal geen Vista draait.

Mijn idee van de oplossing van je probleem:

Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Tabblad Geavanceerd
Klik op de knop Instellingen in het vakje Opstart- en herstelinstellingen
Klik knop Bewerken
Plak het stuk vóór het '=' teken dat je nu ziet bij Microsoft XP Home Edition na Default= ipv. wat er nu staat.
Zet de waarde voor Timeout op 0, zoals als hint gegeven.
Klik op het rode kruisje, en sla het bestand op.

Boot.ini wordt dus:

[Boot Loader]
Timeout=0
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]

Succes,

Tijs.

XP Boot

Hallo Tijs,

Bedankt voor je info. helaas kwam het net iets te laat. Ik had 50% kans en had nummer 5 wat in mijn boot.ini stond veranderd in een 1 (wat dus een 0 had moeten worden en het gevolg was een zwart scherm! Ik heb de batterij uit de computer gehaald en kon hem na enige tijd wel weer aan de gang krijgen maar alleen dmv XP te verwijderen en opnieuw XP op de computer te zetten. Nu heb ik het probleem dat de XP die er op stond perfect werkte en nu heb ik een probleem met geluid en het scrollen. (beeld hapert). Kan jij aan de boot.ini zien of die in orde is en of ik nu ook maar 1 XP op de computer heb staan?De boot.ini is nu [boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Ik heb ook nog steeds het probleem dat de computer opstart met een zwart scherm waar ik eerst F1 moet indrukken.

Ik hoop dat je me helpen kan. MVG,Hans

Hallo Tijs,

Bedankt voor je info. helaas kwam het net iets te laat. Ik had 50% kans en had nummer 5 wat in mijn boot.ini stond veranderd in een 1 (wat dus een 0 had moeten worden en het gevolg was een zwart scherm! Ik heb de batterij uit de computer gehaald en kon hem na enige tijd wel weer aan de gang krijgen maar alleen dmv XP te verwijderen en opnieuw XP op de computer te zetten. Nu heb ik het probleem dat de XP die er op stond perfect werkte en nu heb ik een probleem met geluid en het scrollen. (beeld hapert). Kan jij aan de boot.ini zien of die in orde is en of ik nu ook maar 1 XP op de computer heb staan?De boot.ini is nu [boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]

Ik heb ook nog steeds het probleem dat de computer opstart met een zwart scherm waar ik eerst F1 moet indrukken.

Ik hoop dat je me helpen kan. MVG,Hans

Jammer dat je niet een vraag had gesteld hoe een kapotte/verkeerd ingestelde boot.ini weer terug te zetten naar een werkende (dit kan nl. via de Herstelconsole, de optie bootcfg, beschrijving: hier)

Ok, nu naar de problemen die je nu hebt:
M.b.t. F1 om verder te gaan bij het opstarten van de PC: Dat zal het ontbreken van een instelling of een foute instelling zijn in het BIOS. Wat je zou kunnen proberen is het pakken van het boekje van het moederbord, daar de opties van het BIOS goed bestuderen, en dan in je BIOS kijken welke instellingen nu niet kloppen met de werkelijkheid (bijv. een harde schijf aangegeven in het BIOS die je in werkelijkheid niet in je systeem hebt etc.) Ook als je uiteindelijk niets wijzigt in het BIOS, sla de instellingen op.

Je Boot.ini lijkt heel veel op je oude ("multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS" is precies hetzelfde als wat je in je vorige boot.ini had), dus lijkt het mij dat je gelijk hebt dat je nu maar 1x XP op je pc hebt staan.

Problemen met geluid lijkt me een driver probleem: Ga naar de website van de fabrikant van je geluidskaart (of, indien geïntegreerd op het moederbord, naar de website van de fabrikant van je moederbord). Haal daar andere/nieuwere drivers, en vervang de huidige.

Hetzelfde geldt voor je scroll-probleem: Ga naar de website van de fabrikant van je videokaart (of, indien geïntegreerd op het moederbord, naar de website van de fabrikant van je moederbord). Haal daar andere/nieuwere drivers, en vervang de huidige.

Succes,

Tijs.

Jammer dat je niet een vraag had gesteld hoe een kapotte/verkeerd ingestelde boot.ini weer terug te zetten naar een werkende (dit kan nl. via de Herstelconsole, de optie bootcfg, beschrijving: hier)

Ok, nu naar de problemen die je nu hebt:
M.b.t. F1 om verder te gaan bij het opstarten van de PC: Dat zal het ontbreken van een instelling of een foute instelling zijn in het BIOS. Wat je zou kunnen proberen is het pakken van het boekje van het moederbord, daar de opties van het BIOS goed bestuderen, en dan in je BIOS kijken welke instellingen nu niet kloppen met de werkelijkheid (bijv. een harde schijf aangegeven in het BIOS die je in werkelijkheid niet in je systeem hebt etc.) Ook als je uiteindelijk niets wijzigt in het BIOS, sla de instellingen op.

Je Boot.ini lijkt heel veel op je oude ("multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS" is precies hetzelfde als wat je in je vorige boot.ini had), dus lijkt het mij dat je gelijk hebt dat je nu maar 1x XP op je pc hebt staan.

Problemen met geluid lijkt me een driver probleem: Ga naar de website van de fabrikant van je geluidskaart (of, indien geïntegreerd op het moederbord, naar de website van de fabrikant van je moederbord). Haal daar andere/nieuwere drivers, en vervang de huidige.

Hetzelfde geldt voor je scroll-probleem: Ga naar de website van de fabrikant van je videokaart (of, indien geïntegreerd op het moederbord, naar de website van de fabrikant van je moederbord). Haal daar andere/nieuwere drivers, en vervang de huidige.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs,

Ja had ik dat maar geweten! Een aantal jaren geleden wist ik nog wel wat van computers maar inmiddels is het voor mij allemaal een beetje hocus pocus geworden.Nu heb ik weer de volgende vraag hoe kom ik erachter welk moederbord er in de computer zit. Kan ik dat onder start / uitvoeren vinden?Dan weet ik welke driver ik moet downloaden.Onedr geluid geeft hij aan dat er geen geluidskaart gevonden is maar ik heb altijd geluid gehad?! Ik heb een draadloze Philips Logitech muis die ook altijd perfect werkte daar heb ik de cd rom nog van maar die helpt dus niet! Is het gebruikelijk dat als je XP opnieuw download dat dit soort problemen zich voordoen of is er iets fout gegaan. Ik ben je heel dankbaar voor je hulp vooral omdat zoals ik al zei het mij allemaal een beetje boven mijn pet gaat. MVG,Hans

Een programma dat je kunt gebruiken om te achterhalen wat er in je systeem zit momenteel is: PC-Wizard

Dat (driver-)problemen optreden bij een volledige herinstallatie is (helaas) gebruikelijk: Een uitstekend werkend systeem zonder nog drivers van het Internet (of bijgeleverde CD-rom) te hoeven halen is uiterst zeldzaam.
Uitzondering hierop zijn systemen die met een zgn. Recovery-cd of Recovery-partitie worden uitgeleverd. Hier zit dan én het besturingssysteem (XP bijv.) en ook de juiste drivers van de fabrikant geïntegreerd.

M.b.t. de problemen met de draadloze muis: Stel hierover even een aparte vraag in het XP forum, waarin je vermeld welke type Logitech muis het precies betreft en welke software je geprobeerd hebt om het werkend te krijgen.

Succes,

Tijs.

Als je toch alles wilt weten, net zoals de anderen hebben gedaan, die hebben het opgezocht voor je:

http://support.microsoft.com/kb/289022

Microsoft help kan je best vertrouwen lol.

Vistaboot pro doet precies hetzelfde. Werkt ook onder XP m8ties.
Gebruik het zelf ook om tijd te verkorten etc en namen te veranderen bij keuzemenu. Daarnaast kan je zelf ook een
nieuwe boot aanmaken...

kies eerst de link, dan kan je altijd nog het programma gebruiken.
Het spijt me van dat 1 en 0. Ik dacht het zo uit me hoofd. Had er verder niks over nagekeken, dus het spijt me oprecht!

Laatst bewerkt:
@DJArtistic:
[...]Vistaboot pro doet precies hetzelfde. Werkt ook onder XP m8ties.
Gebruik het zelf ook om tijd te verkorten etc en namen te veranderen bij keuzemenu. Daarnaast kan je zelf ook een
nieuwe boot aanmaken...

Thanks, wist niet dat het ook voor XP te gebruiken is. Blijft overeind dat de topic-starter ook zonder VistaBootPro zijn probleem had moeten kunnen oplossen met uitsluitend het corrigeren van zijn boot.ini bestand.

[...]Het spijt me van dat 1 en 0. Ik dacht het zo uit me hoofd. Had er verder niks over nagekeken, dus het spijt me oprecht!

Je had alleen aangegeven dat de TimeOut waarde ook naar 1 of 0 verlaagd kan worden. Dat was een geldige tip, waar ik ook naar gerefereerd heb in "Zet de waarde voor Timeout op 0, zoals als hint gegeven." Excuses lijken mij hier dus NIET nodig.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs, OK ik ga je advies volgen en nogmaals bedankt.Je bent nooit te oud om te leren. Ik ben de laatste dagen weer heel wat wijzer geworden. MVG,Hans

DJ ARTISTIC : Ik neem je absoluut niks kwalijk . Ik ben nogal ongeduldig en had gewoon even moeten wachten of anders checken.(blijkt ook niet eens fout te zijn, misschien was het wel wat anders of heb ik zelf wat verkeerd gedaan) Ik ben al blij dat er mensen zoals jij en Tijs zijn die andere mensen helpen! Ik kan me voorstellen dat je in een winkel niet zomaar terecht kan en al die heisa.Daar moet je ook maar tijd voor hebben en mijn computer wordt bijna 24/7 gebruikt dus ik kan geen minuut zonder. Ik heb nog wel een oudje staan voor nood maar dat is een onding!

Dus TIJS en DJ bedankt voor jullie hulp! MVG,Hans

Als je toch alles wilt weten, net zoals de anderen hebben gedaan, die hebben het opgezocht voor je:

http://support.microsoft.com/kb/289022

Microsoft help kan je best vertrouwen lol.

Vistaboot pro doet precies hetzelfde. Werkt ook onder XP m8ties.
nieuwe boot aanmaken...

kies eerst de link, dan kan je altijd nog het programma gebruiken.
Het spijt me van dat 1 en 0. Ik dacht het zo uit me hoofd. Had er verder niks over nagekeken, dus het spijt me oprecht!

No problemo, ik neem je niks kwalijk maar ben al blij dat je hebt willen helpen! MVG,Hans
PS Het was waarschijnlijk dus ook wat anders waardoor het fout gegaan is!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan