Boot.ini probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

PappaBazzi

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hallo, ik werd vanmorgen geconfronteerd met een boot.ini probleem. Conf is P4, 3ghz, 1024 ram, 2x 160GbHD intern, 2x 300 Gb extern, MS XP Pro origineel. Zone Alarm sec + elke 14 dgn Hitman Pro, + Spy doctor & Spy sweeper. ADSL verbinding achter Speedtouch router. Gisteravond MS upgrades etc laten bijwerken. GmailDrive ext HD aangebracht. Uit Tips & Trucs oktober 2006 tip 22 blz 19 extra tabblad in MSConfig uitgevoerd, + tip 17 blz 18 (Alt+Tab met miniaturen) uitgevoerd.
Vanmorgen, als eerste na opstarten, zwart venster met tekst: "Reboot and select proper Boot Device or insert Boot Media in Selected Boot Device an press a key". Herstart met pf8 kon ik alsnog pc verder normaal operationeel krijgen. MSConfig geeft als tekst:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect / NoExecute=OptIn /bootlogo
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Windows XP veilige modus"/safeboot:minimal/sos/bootlog

Geef ik de odpracht "alle opstartpaden controleren" dan wordt aangegeven dat de regel
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"/fastdetect / NoExecute=OptIn /bootlogo
uit boot.ini verwijderd moet worden.
Vooralsnog heb ik met 'nee'geantwoord.

Ik beschouw mijzelf als redelijk thuis in de pc wereld, dit is me net even te gevaarlijk. Daarom graag jullie assistentie gevraagd, waarvoor alvast dank!

Groet,
PappaBazzi

Laatst bewerkt:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Zolang er geen sprake is van een dualboot o.i.d. (andere bijzondere omstandigheden) is bovenstaande boot.ini de "normale". (Home of Prof -> marginale verschillen)

Als je die vergelijkt met die van jou dan laat het zich raden wat je kunt verwijderen (om te proberen)

Risico's neem je m.i. niet door EERST even de huidige boot.ini te kopieren naar een diskette of andere partitie en dan de huidige in de root staande boot.ini aan te passen zoals hierboven vermeld.

Als dit is gedaan, wat gebeurt nu na een opstart?

Laatst bewerkt:
Misschien het gemis van een spatie in:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"/fastdetect / NoExecute=OptIn /bootlogo

dus tussen Professional" en /fastdetect???

ben best wel nieuwsgierig waar die ontbrekende spatie vandaan komt

Pasja en Tijs, dank zover. Ikheb boot.ini aangepast zoals eerst voorgesteld. Helaas geen resultaat. Ik ga nu de spatie-variant proberen. Groet, PappaBazzi
Edit: de spatie is wel in de boot.ini aanwezig. Typefout gemaakt..........zucht.
Kan de oorzaak wellicht vinden in de ekstra tabblad van MSConfig (http://support.microsoft.com/kb/906569)?

Laatst bewerkt:
Ik zou het je niet kunnen vertellen... Heb het niet geïnstalleerd staan. Denk overigens niet dat het bijschakelen van een tabblad leidt tot problemen bij opstarten, maar 100% zeker weet ik dat natuurlijk niet.

Denk eens aan Systeemherstel. Herstel naar een datum van vóór je 'aanpassingen'.

Meer tips heb ik niet voor je, sorry.

Succes.

Tijs.

Probleem met boot.ini

Hallo, de terugkoppeling. Heb vanmorgen de oorzaak gevonden. Gisteravond laat gaf Xp aan dat boot.ini er correct uitzag. Het probleem lag dus ergens anders. Dan moest het haast wel een bios probleem zijn. Vanmorgen in de bios gekeken. Daar bleek dat de twee interne HD's omgewisseld waren (hoe dit kan is mij een raadsel; ik heb zelf niet aan de bios liggen te frutselen de laatste maanden). Toen de HD's in de correcte volgorde, stond ook de boot-sequence in de bios weer in orde (floppy-HD-brander/lezer). Afsluiten en opstarten en jawel..... het werkt weer goed. Mooi! Sluiten we deze vraag nu officieel af. Groet!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan