Boot.ini verwijderd...pc start niet meer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan_Hero

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 okt 2003
Berichten
3
Hallo helpers,

Mijn neef heeft een pc met twee harde schijven, beide verdeeld in 2 partities.

Op de eerste (c: en d: ) stond windows 98
Op de tweede (e: en h: ) staat windows XP

Omdat hij windows 98 niet meer nodig had heeft hij de c:-schijf leeggehaald. Hierbij heeft hij ook de 3 belangrijke bootbestanden, waaronder boot.ini verwijderd.

De pc start nu niet meer op, hij heeft de melding: ntldr missing (of zoiets), insert system disk.

Met een opstartdiskette kan ik bij hem in DOS komen, dan zie ik de c: schijf (leeg maar toegankelijk) en een d: schijf (oude e: met windows xp erop). De secundaire partities zijn dus niet zichtbaar.

De vraag is nu: hoe zet ik de drie bestanden weer terug, zodat windows XP opgestart kan worden? Of moet dit op een andere manier?

Bij voorbaat dank voor jullie (hopelijk snelle) hulp!
 
Hoi Jan,

Welkom op helpmij!

Dit is een veel voorkomend probleem en makkelijk op te lossen:

Thnx to Binary:

Om de bootbestanden voor Windows XP weer goed te krijgen moet je booten vanaf de WinXP CDROM, met F10 naar de Recovery Console gaan, inloggen als Administrator (mogelijk met blanko password) en vervolgens het commando fixboot uitvoeren. Zie: http://support.microsoft.com/defaul...b;en-us;Q314058

Er is al veel over geschreven op helpmij.

gebruik de zoekfuntie eens: http://www.helpmij.nl/forum/search.php?s=en typ daar ntldr

vast en zeker kom je er nu uit!

groetjes Guido
 
Dankjewel, ik heb een hoop nuttige informatie uitgeprint en ik neem het vandaag naar hem mee!

Ik meld je nog of het gelukt is!
 
Dankjewel Globe!

Het is gelukt. Met de XP-tutorial heb ik de pc een nieuwe boot geven. Vervolgens ben ik er zelf nog achter gekomen dat ik bootcfg moest gebruiken om aan te geven dat ik windows XP van de e-schijf wilde starten.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan