Boot menu? start niet op vanaf cd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Klaasboerstra

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2010
Hallo, ik heb een lege harde schijf waarop ik windows xp wil installeren, echter.. als ik de windows xp cd in de computer doe.. komt er neit te staan van boot from cd... er blijft alleen een balkje linksbovenin knipperen.

Via bios heb ik de boot sequence goed staan... cdrom,floppy,hdd
Ik kan nergens zien waar ik het boot menu in kan schakelen, hoe kan ik er voor zorgen dat hij vanaf de cd rom opstart?

Ik neem aan dat je de harde schijf en de CD-romspeler op dezelfde datakabel hebt aangesloten (dus dat het een IDE/PATA harde schijf betreft)? Indien ja, dan via de jumper-instellingen nakijken waar de CD-romspeler op is ingesteld (Master, Slave of CS (Cable Select)). Indien CD-romspeler op Master dan de harde schijf op Slave instellen. Indien CD-romspeler op Slave, dan harde schijf op Master instellen. Indien op Cable Select dan ook de harde schijf op Cable Select instellen.

ide.gif

Succes,

Tijs.

Thijs bedankt!

Ik heb schijf en cd speler bijde op cable select geprobeerd.. niets
Ik heb schijf slave en cd speler master geprobeerd... niets
ik heb schijf master en cd speler slave geprobeerd... niets

Hij blijft na de bios een scherm geven met alleen een knipperend balkje links boven in.
Hij boot nog steeds niet van floppy of cdrom

Ik moet in het boot menu komen, niet boot priority select in bios, maar het bootmenu, zodat ik handmatig de cdrom drive kan selecteren, echter ik weet niet hoe/waar ik dit in moet schakelen.

Nog een suggestie?

Laatst bewerkt:
De handleiding van je moederbord staat hier

Wordt in het statusscherm van de BIOS inderdaad jouw harde schijf en de CD-rom speler genoemd?
Verder zou ik in de BIOS eens moeten kiezen voor Standard CMOS features. Kun je daar verifiëren dat alles van de primaire en secundaire IDE controller op Auto staat (oftewel dat harde schijven en cd-rom speler door de BIOS moeten worden herkend)?
In ieder geval kun je eens proberen in het BIOS te kiezen voor Load Setup Defaults en dan de pc te herstarten en te kijken of er dan een verschil is t.o.v. de huidige status.

Indien alles op Auto én de harde schijf + cd-rom speler worden genoemd én Load Setup Defaults heeft niet geholpen dan zou het kunnen zijn dat je een BIOS-update moet gaan doen. De laatste Bios vermeldt (zeer in jouw voordeel, lijkt me, zie dikgedrukt stuk):
AX4B-533
BIOS R1.11 4/11/2003
505.0 KB
# CheckSum: 23E4 H
# Modified USB2.0 Subsystem ID to 040Ah.
# Added Press Hotkey "F9" to boot from Cdrom.
# Fixed USB Host can‘t be Disabled by "USB Controller"item.
# Fixed ATi 9700/9500 AGP card S3 resume issue.

OS Support:Win2000,Win95,Win98,Win98SE,WinME,WinNT,WinXP

Omdat je momenteel geen besturingssysteem hebt zou ik het dan zo doen:
Download de nieuwste BIOS versie vanaf deze link, maak (of leen) een opstartbare floppy en zet uitsluitend het .BIN bestand (=de BIOS-update) op die floppy erbij. Download daarna ook awdflash.exe, en zet die op de floppy erbij.
Dan de pc helemaal uitzetten, (tijdelijk) de datakabel (of de voedingsaansluitingen) van de cd-rom en harde schijf aftrekken, in de BIOS de floppy-drive als eerste opstartmedium instellen en opstarten van die floppy.
Op de DOS invoerprompt het volgende ingeven:
awdflash ae111.bin orgbios.bin /py /sy /cp /cc /cks23E4

Hierna de pc uitzetten, datakabel (danwel voedingsaansluitingen) weer aansluiten op harde schijf en cd-rom en kijken hoe de BIOS dan reageert. Je zou in ieder geval de F9 keuze voor opstarten vanaf CD-rom erbij gekregen moeten hebben.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs bedankt voor die super reactie! Ik weet zeker dat hij geholpen had als ik vanaf een floppy kon booten, dit lukt mij simpelweg niet.. ik heb boot priority 1. floppy 2. floppy 3. floppy en nee, hij boot niet van een floppy, weer dat knipperende balkje bovenin.

Ook als ik met alleen floppy drive gekoppeld en floppy op boot 1 heb staan gebeurt er niks.
Nog meer ideen?

Even zo een paar vragen:
1. Heb je alleen de harde schijf opnieuw aangesloten en de rest gelaten voor wat het is? Of heb je nog andere dingen gedaan?
2. Als ik je goed begrijp heeft ooit XP op die computer gedraaid. Heb je die zelf ook werkend gezien of is het gewoon een bewering van iemand die je een kapot moederbord in de maag gesplitst heeft?
3. Weet je zeker dat de floppy-drive goed is aangesloten? Als die altijd goed gewerkt heeft en je hem niet opnieuw hebt aangesloten dan kun je die oorzaak uitsluiten.

Zoals je merkt beginnen de simpele opties op te raken. Je zou even de stappen kunnen doornemen in het hoofdstuk Troubleshooting in de handleiding die ik gelinkt heb.

Succes,

Tijs.

allemaal goed aangesloten en werkend. alleen toen je over kapot moederboard begon schoot er iets bij me te binnen.. er knippert een rood lampje op het moederboard.. dicht bij de ide aansluitingen.. ik dacht dat het een standaard lampje was (in de huidige computer knippert er namelijk een op het moederboard, niks aan het handje) maar ik kan nergens terugvinden in de handleiding wat dat te betekenen heeft?
Floppy drive werkt ook goed, ook getest op andere pc. begint idd op een dode mobo te lijken... alhoewel.. hij vindt wel alles... ziet direct in bios dat je een hd of een cd/dvd speler aansluit. De troubleshootguide had ik al gedaan.
Verder nog ideen?

Ik heb ook niet kunnen achterhalen waar dat lampje van zou moeten zijn (staat niet aangeduid in de handleiding, zoals je zelf ook al had gemerkt).

Nog een paar kleine ideeën (met weinig kans van succes):
a. Zet de BIOS instellingen terug naar fabriekswaarden d.m.v. een jumper op het moederbord. Zie in de handleiding in hoofdstuk Hardware installation -> JP14 Clear CMOS Data hoe je dat allemaal precies moet doen.
b. Contacteren van Aopen. Via dit webformulier

En/of via
073-6466 400
support@aopen.nl

AOpen Computer B.V.
Ploegweg 5
5232 BR s'Hertogenbosch

Succes,

Tijs.

Tijs bedankt voor al je goede inbreng! Je verdient je forum rank wel! Ik was vanmiddag weer bezig met die computer.. toen ik hem aanzette kringelde er een leuk wolkje rook omhoog... ik heb er uitgehaald wat ik nog van waarde achtte... toen even een bijl gepakt:evil:

Einde project, tijd voor een nieuwe pc ;)

Alsnog bedankt!

Jammer dat we tegen een 'dodelijk' hardware-probleem zijn aangelopen.

Graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan