Boot Probleem XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

el_froggy

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Berichten
114
Beste,
Ik ondervind al enkele weken problemen met het booten van mijn windows xp
ik werk met een dual boot (winxp/ubuntu64k) mbhv Grub. nochtans gaf dit in het begin geen probleem.
het probleem is het volgende,
als ik opstart en kies voor win xp. dan geeft hij het scherm met de vlag wel weer, maar daar houdt het ook op.
ik moet dan meerdere malen resetten, en uiteindelijk lukt het me dan wel,
vanmorgen, echter, wil hij niet meer verder gaan dan dat, en als ik hem laat doen, reset hij automatisch en weigert hij zelf grub te laten.
eerst dacht ik dat het probleem op mijn hd zat, maar linux kan ik booten (zit er nu op) en ik geraak ook probleemloos in veilige modus.

iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
want ik moet deze week mijn paper afgeven, en heb nog hopen schrijfplezier tegoed, en dat zou ik liefst in word doen. :s

alvast bedankt
 
Doe eens een rechterklik op deze computer en kies eigenschappen.
Kies dan geavanceerd>opstart en herstelinstellingen en klik daar op instellingen.
Vink dan de regel: de computer automatisch starten uit.
Nu start de pc niet meer vanzelf opnieuw op, maar krijg je een blauw scherm met foutmelding. Aan de hand van die foutmelding kunnen we misschien wat makkelijker de oorzaak achterhalen. Vaak zijn het niet goed werkende drivers of een geheugenprobleem.
 
heb juist geprobeerd dit te doen, echter blijf ik de windows vlag zien,
ik heb geprobeerd windows opnieuw te installeren vanaf een originele windows-cdrom, echter zegt hij dat er geen aangesloten vaste schijven te vinden zijn, en dat de setup wordt afgebroken,
 
Dan kan het opnieuw af en aansluiten van je bekabeling van en naar MB en voedings kabels wel ens de oplossing zijn.

Loop dat maar eens na
 
hey,
had alles geprobeerd, het werkte echter nog steeds niet.
uiteindelijk heb ik dan geformateerd, opnieuw windows en linux geïnstalleerd in grub dual boot.
Alles lukte een tijdje naar behoren, en sinds gisteren geraak ik amper in windows.
Ik wist dat windows ver van optimaal was
maar ik hoopte tenminste dat ie nog wou opstarten
 
ik heb geen dual boot, maar ik heb exact hetzelfde probleem. (ik zie de windows vlag maar verder wil hij niet gaan) formatteren helpt niet en veilige modus lukt (soms).mijn harde schijf wordt precies ook niet herkend. (geen enkele herkenning bij bios bij 1e SATA master)
maar bij mij is de werking van veilige modus of de weergave van de winxp vlag totaal willekeurig. in de andere gevallen krijg ik gewoon de boodschap: disc boot failiure. (ik zal deze "thread" ofzoiets dus heel goed meevolgen.
 
knoeier zei:
formatteren helpt niet en veilige modus lukt (soms).mijn harde schijf wordt precies ook niet herkend. (geen enkele herkenning bij bios bij 1e SATA master)
inderdaad, harde schijf vind hij ook niet als ik winxp_oem cd-rom (origineel) in de drive steek.
knoeier zei:
maar bij mij is de werking van veilige modus of de weergave van de winxp vlag totaal willekeurig. in de andere gevallen krijg ik gewoon de boodschap: disc boot failiure. (ik zal deze "thread" ofzoiets dus heel goed meevolgen.

wees gerust bij mij is hij ook volledig willekeurig. En af en toe krijg ik ook de disc boot failure, die afkomstig is van mijn bios.

knoeier, welk moederbord heb je? misschien ligt het daaraan? ik heb een ASUS socket 939 (je naam maakt van deze zin wel een zeer grappige situatie ;-))
 
Laatst bewerkt:
knoeier zei:
(geen enkele herkenning bij bios bij 1e SATA master)
Hebben jullie gekeken of je, voorafgaande aan de installatie van Windows XP, soms een aparte driver moet installeren (dit is vaak zo bij SATA). Kijk bij de CD die bij je moederbord hoort of daar een bestandje opstaat wat op een diskette gezet moet worden.

Als je dan de Setup CD van Windows XP laat opstarten, let dan goed op de regels tekst die onderin je scherm verschijnen. Als er staat "apparaat van derde aanmelden, druk dan op F6" of zoiets, doe dat dan. De Setup loopt door, maar even later komt er een scherm waarin je verzocht wordt de diskette met het stuurprogramma van een "derde" in de A-drive te doen en op Enter te drukken. Daarna "kent" Windows je HD weer.
 
ik heb een ASUS A8N-SLI premium S-939.
voor zo ver ik kan zien zijn de enige drivers die iets met mijn harde schijf te maken kunnen hebben, RAID drivers, maar deze functie gebruik ik niet.
tijdens de setup van windows krijg ik ook geen melding met F6 indrukken.
mijn HDD is van maxtor 250GB, maar ik denk niet dat dat er toe doet.
el_froggy, welke HDD heb jij?
 
Laatst bewerkt:
Ook al ga je geen Raid-volumes maken, maar je hebt wel een processor die Raid-technologie ondersteunt, dan moet je vaak toch die Raid-drivers installeren op de manier die ik eerder beschreef. En de melding "F6-procedure" komt bij Windows XP altijd voorbij, onder in het scherm en voor de Setup zelf is begonnen. (Net zoals de F2 procedure voor automatisch systeemherstel.)
 
Laatst bewerkt:
@Knoeier : Kheb ook een maxtor 200GB HDD, maar wat me nu wel te binnenschiet is dat toen ik mijn USB stick wou 'veilig verwijderen', mijn HDD tussen de verwisselbare schijven stond. wat normaal niet het geval mocht zijn.

@Boeing: is er een manier om de drivers te installeren zonder windows opnieuw te installeren? want heb dit de laatste tijd als zo vaak gedaan, dat ik er een degu van krijg ;-)
 
Nee, als je inderdaad SATA-drivers moet installeren dan moet dat nu juist (vlak) voor de setup van Windows XP.

Edit: in het Engels, maar deze uitleg van Intel licht toe wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
ok, ik heb in veilige modus opgestart, systeem herstel gedaan naar het allereerste herstelpunt, zodat alle drivers weg waren, vervolgens ging ik beneden eten, en toen ik boven kwam was hij (de pc) tegen mijn verwachting toch opgestart! nu ik in de normale modus was, kon ik de CD van mijn moederbord openen (in veilige modus ging dit niet en ook niet op een andere PC, raar maar waar). de eerste driver die ik installeerde was een van de 2 beschikbare SATA/RAID drivers, en vervolgens nog wat andere drivers, de IDE driver heb ik NIET geïnstalleerd. na de nodige reboots heb ik nog de grafische drivers geïnstalleerd en voorlopig loopt alles weer doodnormaal. (mijn HDD werd door een onbekende oorzaak weer herkend in mijn BIOS, maar dit was al VOOR ik systeemherstel deed).

Aan el_froggy raad ik aan hetzelfde te doen, want nu loopt alles perfect. maar ik heb natuurlijk al een aantal keer gehad dat een probleem na een tijdje weer herbegon dus ik zal proberen te vertellen binnen de 48 uur of alles nog goed gaat. bedankt voor alle hulp bandit123 en Boeing_737 want zonder jullie was het zeker niet gelukt.

PS: Ik heb ook nog een SATA/RAID diskette gemaakt via die CD en hou deze netjes bij voor als het probleem zich opnieuw voordoet.
 
Laatst bewerkt:
knoeier zei:
PS: Ik heb ook nog een SATA/RAID diskette gemaakt via die CD en hou deze netjes bij voor als het probleem zich opnieuw voordoet.
Dat zouden veel meer mensen moeten doen/weten. Ik duim voor je.:thumb:
 
knoeier zei:
Aan el_froggy raad ik aan hetzelfde te doen, want nu loopt alles perfect. maar ik heb natuurlijk al een aantal keer gehad dat een probleem na een tijdje weer herbegon dus ik zal proberen te vertellen binnen de 48 uur of alles nog goed gaat. bedankt voor alle hulp bandit123 en Boeing_737 want zonder jullie was het zeker niet gelukt.

PS: Ik heb ook nog een SATA/RAID diskette gemaakt via die CD en hou deze netjes bij voor als het probleem zich opnieuw voordoet.

Zal dit in het weekend met jeugdig enthousiasme gaan uitvoeren,
i'll keep you up to date.
bedankt al eh jongens
 
ik heb net een systeemherstel gedaan, en ben nu mijn diskette aan het maken,
ik veronderstel dat ik best formateer
of is er een andere optie ;-)
 
ik moest niet formatteren, ik heb 1 van de SATA/RAID drivers geïnstalleerd die niet op een diskette moesten. en daarna nog een aantal andere drivers. die diskette die ik gemaakt heb, houd ik gewoon bij voor als ik mijn pc nog eens formatteer.
maar om het boot probleem op te lossen was formatteren niet nodig.
ik heb geen problemen meer.
 
knoeier zei:
ik moest niet formatteren, ik heb 1 van de SATA/RAID drivers geïnstalleerd die niet op een diskette moesten.

Raar, ik vind die driver niet op mijn support cd
ik vind alleen diegene die ik op diskette kan zetten. welke driver was dat dan? :$
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan