Boot-problematiek oa winload.exe error

Status
Niet open voor verdere reacties.

alexii

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2009
Hallo Helpmij.nl,

ik ben hier gekomen via GameZforum.nl waar ze me niet verder konden helpen met een probleem.

Eerst even de opstelling: Moederbord -Gigabyte EP35-DS3P-
2 Harde schijven -SAMSUNG HD321KJ-

Het gaat om de foutmelding bij het booten 'winload.exe is missing or corrupted'. Nu heb ik behoorlijk wat topics afgezocht om te kijken hoe ik dit kan oplossen. Alles wat betreft bcdedit.exe heb ik al gedaan. Het rare aan mijn probleem is, is dat de pc soms boot, namelijk wanneer de eerste HD (met Vista erop) herkent wordt in de BIOS. In alle andere gevallen wordt mijn eerste HD dus niet herkent en probeert hij HD2 te booten, waar dus geen OS op staat.

Een oplossing voor de winload.exe error zou kunnen zijn de windows repair te runnen. Hiermee kom ik op een veel vervelender deel van mijn probleem. Mijn computer krijgt het niet voor elkaar te booten vanaf de dvd. Ook niet als ik de drive bovenaan zet in de bootsequence in de bios, of de drive selecteer in het bootmenu. Overigens werkt de drive prima als windows is opgestart.

Om het samen te vatten. Vaak herkent de BIOS HD1 niet, en in die gevallen boot Vista dus niet. Een repair runnen of zelfs Vista opnieuw installeren gaat niet omdat de Drive niet geboot wordt ongeacht wat ik probeer.

Ik hoop dat ik mijn probleem zo duidelijk en gedetailleerd genoeg beschreven heb en dat ik hier op het juiste subforum zit.

Alvast bedankt voor de aandacht als je tot hier bent gekomen en eventuele moeite!

PS Mocht het nog van waarde zijn voor iemand; mijn bcd:

Windows-opstartbeheer
---------------------
id {bootmgr}
device partition=D:
description Windows Boot Manager
locale en-US
inherit {globalsettings}
default {377e6f51-e501-11dd-a940-f9931b8b2bb9}
resumeobject {f754e074-316e-11dd-b5a5-bcfa0fe963a8}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 30

Windows-opstartlaadprogramma
----------------------------
id {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Microsoft Windows Vista
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {f754e074-316e-11dd-b5a5-bcfa0fe963a8}
nx OptIn

Laatst bewerkt:
Kan het aan de DVD liggen of doet de drive helemaal niets, komt niet op toeren?
In plaats van in de bios kun je ook tijdens het opstarten de bootsequence wijzigen. Ik dacht via F8, maar misschien is dit merk afhankelijk.

Het ligt denk ik niet aan de dvd, want ik heb het ook al geprobeerd met 2 andere xp cd'tjes.
Hij komt wel gewoon op gang, maakt toeren

misschien kan een bios reset je probleem wel verhelpen doordat dan natuurlijk alles terug naar de standaard instellingen komt...

Hopelijk kan je dan wel een cd/dvd booten.

Heb je bijvoorbeeld ook al eens een linux cd proberen te booten?

Booten vanaf een linux cd lukte ook niet, en de drive is gestopt te werken in Vista :confused:
Bij het opstarten van de pc kan er nog wel een cdtje in, met Vista geboot niet meer :/

Dat resetten van de BIOS, tast dat gegevens op de HD aan? En hoe doe ik dat? Heeft het iets te maken met 'Qflash' of 'Xpressrecovery' ofso?

Laatst bewerkt:
Booten vanaf een linux cd lukte ook niet, en de drive is gestopt te werken in Vista
Bij het opstarten van de pc kan er nog wel een cdtje in, met Vista geboot niet meer :/

Als ik het dus goed begrijp kan je nu helemaal geen cd/dvd meer lezen, ook niet als windows is opgestart?

Dan lijkt het mij gewoon dat je dvd-drive is overleden en moet je dus niet meer verder gaan zoeken naar een oplossing.

Met de bios reset doel ik op het CMOS-batterij op het moederbord.
Maar ik zou het niet direct gaan uitvoeren als je dvd-drive dan toch kapot zou blijken te zijn, dan heeft het geen zin & nee, het zou geen schade kunnen aanbrengen aan de HDD, het reset alleen maar de instellingen van het moederbord :thumb:

Okee, ik ben eens wat aan het experimenteren gegaan wat betreft de kabeltjes in mn kast.

Mijn 2 HDDs zitten in SATAI3 en 4, de Dvddrive zat in 1: Windows boot niet, HD1 wordt niet herkent en de dvd drive werkt niet.

Nu stop ik de Dvddrive in SATAI5: Windows boot, maar hij blijft relatief lang in de POST steken, de dvddrive werkt niet.

De Dvd drive losgekoppeld: Windows boot normaal.

Ik heb alle 3 de opstelling meervoudig getest. Je zou kunnen zeggen dat het probleem nu is opgelost. De winload.exe error is namelijk ook weg. Betekent dit dat mijn dvd drive dood is? En zo ja, waarom verpestte dit dan de boot procedure zo?

Bedankt voor alle aandacht en hulp!

In je eerste bericht heb je gezegd dat de dvd drive goed werkt als windows is opgestart. Werkt hij dan nu niet meer?
Kan het niet zijn dat het om brakke aansluitingen gaat?

hij werkte ten tijde van mijn eerste post inderdaad nog en nu niet meer.

Ik ben helaas niet expert genoeg om een brakke aansluiting te kunnen herkennen :/

Je zou hem opnieuw aan kunnen sluiten en dan kijken of hij in de bios en schijfbeheer herkend wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan