tessa98
Gebruiker
- Lid geworden
- 10 jun 2026
- Besturingssysteem
- MacOS Tahoe, Windows 11, Windows 98 SE, Windows 2000
- Office versie
- Microsoft 365, Office 2000
Goedenavond,
Ik ben nieuw hier op het forum, mijn naam is Tessa (27). Geen idee of ik op dit forum hiermee aan het goede adres ben, maar ga toch de gok wagen. Als ik beter een ander forum kan proberen, hoor ik het ook graag.
Ik ben bezig met een retro-computer systeem wat op Windows 2000 draait. Na het installeren van de chipset-drivers en een daarop volgende reboot krijg ik geen beeld meer, zowel op de onboard graphics als op de losse ATI Radeon kaart.
Ik ga proberen zo goed mogelijk uit een te zetten wat er gebeurt, wat er niet gebeurt en wat ik al gedaan heb.
Waar bestaat de PC uit?
Hoe is de PC ingesteld?
Mocht meer informatie of eventueel foto's wenselijk zijn, dan kan ik dat uiteraard delen.
Met vriendelijke groet,
Tessa
Ik ben nieuw hier op het forum, mijn naam is Tessa (27). Geen idee of ik op dit forum hiermee aan het goede adres ben, maar ga toch de gok wagen. Als ik beter een ander forum kan proberen, hoor ik het ook graag.
Ik ben bezig met een retro-computer systeem wat op Windows 2000 draait. Na het installeren van de chipset-drivers en een daarop volgende reboot krijg ik geen beeld meer, zowel op de onboard graphics als op de losse ATI Radeon kaart.
Ik ga proberen zo goed mogelijk uit een te zetten wat er gebeurt, wat er niet gebeurt en wat ik al gedaan heb.
Waar bestaat de PC uit?
- ASRock P4i65G socket 478 moederbord
- Pentium 4 3ghz SL6WK CPU (voorzien van een Thermaltake koeler)
- 1,5 GB DDR-400 RAM geheugen
- Sapphire ATI RADEON 9600 256MB AGP
- OCZ 500 watt PSU (modulair)
Hoe is de PC ingesteld?
- Ik heb gisteren Windows 2000 geïnstalleerd. De harde schijf is 300 GB, en is verdeeld in 2 partities: 127 GB voor Windows en 170 GB voor data.
- Het moederbord ondersteunt 48 BIT LBA. De nieuwste BIOS-versie (1.40) voor het mobo staat er ook op. Ik heb in het register de regel EnableBigLba toegevoegd, tot zover geen issues.
- Na het installeren van de chipset-drivers en de daarop volgende reboot krijg ik geen beeld meer.
- De BIOS lijkt ook van slag: ik krijg die ook al niet in beeld en ik krijg ook geen BIOS beeps (er zat bij de behuizing een losse BIOS speaker) die op het moederbord zit, en eerder deze week wel geen werkte en beeps gaf.
- De power LED gedraagt zich ook raar: als ik de computer uit heb staan brandt ie groen. Schakel ik de computer in, gaat ie uit. Als ik het stekkertje omdraai doet ie niks, dus hij zit wel de goede kant op.

- Ik heb alle hardware er al een keer uit gehad, dat de computer dus alleen bestond uit moederbord met CPU en koeler. Ook dan begint ie niet te piepen om aan te duiden: ik heb geen RAM.
- Ik heb zowel de onboard graphics als de losse GPU geprobeerd, beide zonder succes (ook VGA en DVI op de Radeon geprobeerd).
- Ik heb de BIOS al een paar keer gereset met de jumper en de batterij vervangen.
Mocht meer informatie of eventueel foto's wenselijk zijn, dan kan ik dat uiteraard delen.
Met vriendelijke groet,
Tessa