Boot-problemen met retro-computer systeem

tessa98

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2026
Besturingssysteem
MacOS Tahoe, Windows 11, Windows 98 SE, Windows 2000
Office versie
Microsoft 365, Office 2000
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum, mijn naam is Tessa (27). Geen idee of ik op dit forum hiermee aan het goede adres ben, maar ga toch de gok wagen. Als ik beter een ander forum kan proberen, hoor ik het ook graag.

Ik ben bezig met een retro-computer systeem wat op Windows 2000 draait. Na het installeren van de chipset-drivers en een daarop volgende reboot krijg ik geen beeld meer, zowel op de onboard graphics als op de losse ATI Radeon kaart.

Ik ga proberen zo goed mogelijk uit een te zetten wat er gebeurt, wat er niet gebeurt en wat ik al gedaan heb.

Waar bestaat de PC uit?
  • ASRock P4i65G socket 478 moederbord
  • Pentium 4 3ghz SL6WK CPU (voorzien van een Thermaltake koeler)
  • 1,5 GB DDR-400 RAM geheugen
  • Sapphire ATI RADEON 9600 256MB AGP
  • OCZ 500 watt PSU (modulair)
Daarnaast heeft de PC twee case-fans, een floppy, een DVD-brander en een Western Digital schijf (IDE) en een PCI geluidskaart.

Hoe is de PC ingesteld?
  • Ik heb gisteren Windows 2000 geïnstalleerd. De harde schijf is 300 GB, en is verdeeld in 2 partities: 127 GB voor Windows en 170 GB voor data.
  • Het moederbord ondersteunt 48 BIT LBA. De nieuwste BIOS-versie (1.40) voor het mobo staat er ook op. Ik heb in het register de regel EnableBigLba toegevoegd, tot zover geen issues.
Wat gaat er mis?
  • Na het installeren van de chipset-drivers en de daarop volgende reboot krijg ik geen beeld meer.
  • De BIOS lijkt ook van slag: ik krijg die ook al niet in beeld en ik krijg ook geen BIOS beeps (er zat bij de behuizing een losse BIOS speaker) die op het moederbord zit, en eerder deze week wel geen werkte en beeps gaf.
  • De power LED gedraagt zich ook raar: als ik de computer uit heb staan brandt ie groen. Schakel ik de computer in, gaat ie uit. Als ik het stekkertje omdraai doet ie niks, dus hij zit wel de goede kant op. 🤷‍♀️
Wat ik al heb geprobeerd
  • Ik heb alle hardware er al een keer uit gehad, dat de computer dus alleen bestond uit moederbord met CPU en koeler. Ook dan begint ie niet te piepen om aan te duiden: ik heb geen RAM.
  • Ik heb zowel de onboard graphics als de losse GPU geprobeerd, beide zonder succes (ook VGA en DVI op de Radeon geprobeerd).
  • Ik heb de BIOS al een paar keer gereset met de jumper en de batterij vervangen.
Ik hoor graag of iemand ideeën heeft waar dit aan zou kunnen liggen, en hoe ik de boel weer aan de praat kan krijgen.
Mocht meer informatie of eventueel foto's wenselijk zijn, dan kan ik dat uiteraard delen.

Met vriendelijke groet,

Tessa

Het klinkt erg veel als puur toeval, maar heb je een andere voeding liggen die je zou kunnen proberen aan te sluiten? Gewoon om uit te sluiten dat er geen kortsluiting in de voeding is gebeurd?
Je omschrijft namelijk wel een typisch tekort aan power, maar 210W moet genoeg zijn voor dit systeem.

Enige wat ik nog heb liggen is een proprietary Asus voeding uit een ander systeem: de ATP-1655. Die is 165 watt, dus niet genoeg voor de volledige 210W die je noemt, maar ik kan eventueel alle hardware ontkoppelen, en alleen de voeding op het mobo zetten, en dan kijken of de BIOS wel aanslaat?

Anders moet ik even op Marktplaats kijken, naar lokale voedingen of kijken of ik langs een computerwinkel kan die de voeding kunnen testen. 't Is op zich geen gigantische kast, dus zou ik prima ook kunnen meenemen.

Het totaal is 150-180W aan vermogen op volle kracht, maar ik hou altijd 15% marge aan op de bovengrens en rond dan af naar boven (al zal er geen 210W voeding zijn, gok ik: 200 of 300W)

De 165 Watt zal net aan zijn, maar daar kan je wel alles behalve je Radeon mee opstarten.
Maar voor test purposes: ik zou alleen CPU, RAM, Floppy Drive en HDD aangekoppeld laten.
Floppy Drive geeft ook de iconische opstart geluiden zodat je weet dat-ie poogt door te starten.

Oké, dank voor je uitleg. Ik ga straks de PC weer eens naar de operatie-tafel brengen en kijken wat ik voor elkaar ga krijgen. Wordt vervolgd...

Bericht automatisch samengevoegd:

Oké. Ik heb ietwat aan leven gevonden. Kreeg net heel even BIOS beeps, en ook kort de BIOS te zien op het scherm, met de onboard graphics. Maar ging net te snel om in BIOS setup te kijken hoe de stand daar was. Kwam alleen een knipperende cursor in beeld. Na een poging om te rebooten met Control Alt Delete kwam er daarna geen beeld meer en ook geen BIOS beeps meer.

De keer dat ik wel BIOS zag had het PS/2 toetsenbord ook stroom, maar dat krijgt ie nu niet meer.

Laatst bewerkt:
Update van 1,5 uur later. De computer heeft even stil gelegen, heb net gewoon nog een keer een poging gedaan, nog steeds met die Asus PSU (165 watt).

Ik heb daadwerkelijk kunnen opstarten: ben in de BIOS geweest, kon datum en tijd opnieuw instellen (had eerder de BIOS gereset) en kon de bootvolgorde goed zetten. Ik ben tot in Windows geraakt, so far so good. Systeem schakelde vervolgens ook goed uit.

Vervolgens ben ik nog een keer opgestart, ging ook weer goed, maar bij het afsluiten bleef de computer draaien, en moest ik die handmatig uitzetten met de powerknop. Daarna derde poging tot opstarten gedaan en nu start ie weer niet op...

Bijlagen

• BIOS.webp
    BIOS.webp
    693,7 KB · Weergaven: 4
Ja, die oude setups vinden het nooit zo leuk als je de PC handmatig uitzet tijdens het afsluitproces.
Ze kunnen er nu vaak IETS beter tegen, maar dat afsluiten wordt gebruikt om alles netjes weg te schrijven op de harddisk en temp files te verwijderen.
Hoe lang duurde het voor je hem handmatig uitzette?

Haal hem eens volledig van de stroom, druk dan de powerknop voor 10 seconden in om zeker te zijn dat hij geen restspanning heeft, en dan de stekker er weer in. Kijken of hij dan weer opstart.

Ik kreeg weer beeld na het uitvoeren van de tip die je gaf met de restspanning. Ik kon in de BIOS komen en net een foto maken van de ACPI config. Vervolgens viel de monitor ineens uit maar bleef de computer draaien.

Kreeg na een paar pogingen weer beeld, ben nu weer in Windows, maar na +/- 1,5 minuut vanaf de opstart valt m'n beeld weer uit. Computer draait nog steeds.

Update wat later: hoewel de computer blijft draaien, en de num lock op het toetsenbord blijft branden krijg ik vervolgens de num lock niet meer uit, en ook caps en scroll lock reageren niet qua de lichtjes.

Bijlagen

• ACPI.webp
    ACPI.webp
    409,3 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan