Boot- problemen na verwijderen 2e HardDisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

robie1959

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2003
Berichten
30
Boot- problemen na verwijderen 2e HardDisk NIEMAND??

Hallo,

Ik heb een tijdje Dualboot gehad met op schijf1 XP Pro en op schijf2 Vista Ult. Via VistaBootPro werkte dat prima. Schijf1 was ingesteld als Master en aangesloten op het eindstuk van de IDE- kabel. Schijf2 Slave en op de middelste stekker van diezelfde kabel.

Daar ik een schijf nodig had voor een andere PC, en mijn PC weer nodig aan een verse OS toe was, heb ik Vista voorlopig even verwijderd (ik wacht wel even op SP1) en dus op schijf2 een 2e XP geïnstalleerd. Dit ging ook prima met Booten, kon kiezen welke XP ik wou opstarten.

Na het overzetten van de gegevens van schijf1 naar schijf2 was het zover om schijf1 te verwijderen. Zogezegd zo gedaan, hierbij schijf2 Master gemaakt, maar verzuimd deze aan te sluiten op het eindstuk van de IDE- kabel (schijnt nodig te zijn).
PC wou niet Booten (“Press a key to Reboot”). Oude situatie hersteld en van een kennis begrepen dat ik de Boot- gegevens van Schijf2 op Floppy kon zetten (volgens: http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Tip-artikel/Boot-XP-vanaf-Floppy.htm ).

Maar op schijf2 stonden helemaal geen Boot- gegevens, wel op schijf1. Ook staat in MSConfig geen Boot.ini (nog steeds niet). Ik heb toen de Boot.ini (zie onderaan) van schijf1 gekopieerd naar schijf2, deze volgens bovenstaande link op Floppy gezet, schijf1 verwijderd en Slave- Master aangepast (nog steeds NIET IDE- kabel aangepast), gereBoot, en het werkte!!!! Pffffff……

Wat mij daarna opviel is dat de System Drive Letter op schijf2 D: was en niet C: (C is (nog steeds) niet in gebruik). Na overleg met kennis, kabel schijf2 aangesloten op eindstuk van IDE- kabel en opnieuw geBoot, maar nog steeds staat Windows op schijf D: (ondertussen had ik wegens spoed de andere schijf1 op de andere PC al geformatteerd, die kan ik dus niet meer gebruiken……).

Nu Boot de PC de ene keer WEL op via A: en de andere keer weer niet…… Ellende dus; soms krijg ik een melding op m’n scherm, met als kop:

“TRAP 00000006==================EXCEPTION=======================” (en nog 6 regels met allerlei codes, als van belang, geef ik die wel door).

Dit heb ik ook gelezen (http://www.petri.co.il/change_system_drive_letter_in_windows_xp.htm) en ook kan ik eventueel de Driveletter wijzigen via Partition Magic.

Wie verteld me de juiste oplossing????

De huidige Boot.ini op Floppy is als volgt, hierbij heb ik de 1e 4 regels ook al eens weggehaald, opgeslagen en gereBoot, maar blijkbaar wordt dat weer aangevuld (kan dat überhaupt wel? Of heb ik hier toch iets niet goed gedaan??):
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT


Thanx!

XP Prof
AMD Athlon XP2400+
2GB RAM
ASUS a7V8X-X
ATI Radeon X1650 PRO
 
Laatst bewerkt:
Partition Magic werkte niet...... Kon na het booten iets niet vinden in System32.

Heb maar even alles opnieuw geïnstalleerd.

Alles Paletti!
 
Door het verwijderen van vista, had je wel nog de bootloader van vista op de C schijf staan.
Ik had waarschijnlijk het zelfde gedaan, gewoon opnieuw installeren.

grts
 
Bedankt voor je reactie. Ik had vanmiddag de boel na 3 uurtjes weer helemaal op orde...!!

Gr.
 
Ik ken dat gevoel... Ben nu in een kwartiertje klaar met installeren. (xp pro met sp2 en nog wat software). :)

grts
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan