Boot systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

basbgm

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2005
Hallo allemaal.

Ik ben opzoek naar een bootmanager die zichzelf niet laat zien.

als je je pc opstart moet hij gewoon de 1e partitie draaien.
Als je windhoos in de prak ligt moet je via een bepaalde toetsencombinatie je 2e partitie (vanuit 1e partitie verborgen) kunnen kiezen of zelfs starten, en van daaruit een backup kunnen terug zetten.

Ik ben al een tijdje op zoek, maar kan nog niet vinden wat ik wil. is er iemand die dit al eens eerder bij de poot heeft gehad?

Bas

Elke computer moet door het bootmenu heen, de basis-hardware wordt daardoor opgestart, waaronder de harde schijf, Pas als die in functie is, kan het operating system starten. In principe staat XP op de C-partitie en die start dan met XP op.
Wat jij bedoelt is, gelet op het voorstaande, mij niet duidelijk.

Laatst bewerkt:
Wat jij bedoeld kan je gemakkellijk realiseren met een programma als True Image. Je installeert True Image onder windows en maakt de rescue-cd aan. Dan neem je een bu van je windows-partitie op een andere partitie (mag op dezeklfde HD zijn, de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een andere HD, eventueel extern). Loopt de Windows nu in de prak, dan start je True Image vanaf CD en zet zo de BU terug. Fluitje van een cent, enkel eventueel de opstartvolgorde in het bios veranderen.

Jan

Verduidelijking

ik zal het proberen te verduidelijken:

Klanten hebben een pc bij ons gekocht. deze moet bedrijfsmatig gebruikt worden. als er dus iets mis is moet het ala minuut weer draaien.
we hebben een schijf met 2 partities. 1 om windows op te draaien en 1 om op te backuppen.

nu is het probleem dat als je windows in de prak ligt je de backup niet goed kan terug zetten.

Ons idee was om er, in een voor de rest verborgen partitie, een extra windows te laten draaien die mensen kunnen starten om toch nog dingen te kunnen redden, mochten ze daar geen backup van hebben.(documenten ofzo)

Alleen moet er dus een mogelijkheid zijn om die partitie waar de 2e windows op draait verborgen te laten zijn, maar ook niet te laten zien in een manager ofzo bij het starten van de pc.

Deze moet verborgen zijn, en door bij voorbeeld een toets of toetsencombinatie zijn te openen, net als dat je tijdens het starten herhaaldelijk op F8 drukt en de opties krijgt voor veilige modus, O Promt ed.

Ik hoop dat het nu duidelijker is...

Wat jij bedoeld kan je gemakkellijk realiseren met een programma als True Image. Je installeert True Image onder windows en maakt de rescue-cd aan. Dan neem je een bu van je windows-partitie op een andere partitie (mag op dezeklfde HD zijn, de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een andere HD, eventueel extern). Loopt de Windows nu in de prak, dan start je True Image vanaf CD en zet zo de BU terug. Fluitje van een cent, enkel eventueel de opstartvolgorde in het bios veranderen.

Jan

daar hadden wij ook al aan gedacht, maar het punt is dat mensen cd's 9 van de 10 keer kwijt zijn. een verborgen partitie is lastiger om kwijt te raken. dat is het punt ook niet...

Het gaat erom dat we de bootmanager verborgen houden. dus: altijd starten van 1e partitie, tenzij anders gekozen zoals in de vorige thread beschreven..

Misschien dat het met GaG wil, want een partitie op hidden zetten, o.k. maar een bootmanager hidden zetten, kan natuurlijk niet.

Wat is er, overigens, "****ed-up" aan die windows installatie?

Hebben die klanten allemaal één of twee PC's, of leveren juliie er meer per klant? Is dan een server-client opstelling iets? Of is dat teveel van de vloer op de zolder?

Hebben die klanten allemaal één of twee PC's, of leveren juliie er meer per klant? Is dan een server-client opstelling iets? Of is dat teveel van de vloer op de zolder?

er zijn klanten waar we bijna een heel park bouwen, met meerdere bedrijfs computers, prive computers en terminal clients, maar er zijn ook een groot aantal klanten die bij wijze van spreken vanaf nu moeten leren omgaan met een muis, omdat ze hun administratie nog in ms dos deden....

We zitten meestal in de agrarische sector... Boeren dus..

een groot aantal klanten die bij wijze van spreken vanaf nu moeten leren omgaan met een muis
Verplaats Mijn documenten naar D: stel via beleidsregels in, dat ze niet bij teveel systeeminstellingen kunnen komen. En de OEM waar je de PC's van afneemt, is daar niets te regelen in de trant van coaching on site voor een bepaalde periode?

Elke computer moet door het bootmenu heen
Ik denk dat basbgm doelt op de manier zoals b.v. bij de z.g.n. "merk" systemen als DELL,waarbij je middels een F-toets de recovery bestanden kunt terugzetten.
Verplaats Mijn documenten naar D:
Lijkt mij niet voldoende,denk ook aan de Mail,Address Book en de Favorieten.

Hoe e.e.a. te doen lees je hier onder punt 72.

http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments
We zitten meestal in de agrarische sector... Boeren dus..
Waarschijnlijk werkt men daar met zonwering,verwarming en beregening installaties e.d.,die vanaf bedoelde computer bediend cq ingesteld worden en die bij storing direct door een 2e installatie ovegenomen zou moeten kunnen worden,of vergis ik mij hier?

Bij Acronis

http://nl.acronis.com/enterprise/products/diskdirectorsuite/multibooting.html

lees ik onder "Bootmanagement" het volgende "Standaardbesturingssysteem automatisch opstarten".

Dit duidt volgens mij op het opstarten zonder tussenkomst van een bootloader!

Onder "Herkenning besturingssystemen" lees ik "In besturingssystemen ingebouwde bootmanagers herkennen en uitschakelen".

Grote kans dat je dit door e.o.a. toets kunt regelen,dus het lijkt mij zinvol dit uit te zoeken ;)

Mijn idee,maak een installatie met alle bovengenoemde mappen buiten de besturing,oftewel op een andere partite geplaatst.

Plaats ook alle programma's en instellingen,die nodig zijn voor het onderhavige bedrijf,op diezelfde schijf of partitie.

Plaats dan een image van de besturing op een verborgen partitie,zodat die zondermeer kan worden teruggezet,zonder dat alle verwijzingen naar mappen en programma's verloren zijn gegaan,zoals bij de recovery van b.v. DELL wel het geval is.

Uiteindelijk hangt e.e.a dus af,van de door mij vermoedde mogelijkheid dit met Acronis te kunnen opstarten,middels een F-toets.

Greetz

Laatst bewerkt:
Ik denk dat basbgm doelt op de manier zoals b.v. bij de z.g.n. "merk" systemen als DELL,waarbij je middels een F-toets de recovery bestanden kunt terugzetten.

Lijkt mij niet voldoende,denk ook aan de Mail,Address Book en de Favorieten.

Hoe e.e.a. te doen lees je hier onder punt 72.

http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments

Waarschijnlijk werkt men daar met zonwering,verwarming en beregening installaties e.d.,die vanaf bedoelde computer bediend cq ingesteld worden en die bij storing direct door een 2e installatie ovegenomen zou moeten kunnen worden,of vergis ik mij hier?

Bij Acronis

http://nl.acronis.com/enterprise/products/diskdirectorsuite/multibooting.html

lees ik onder "Bootmanagement" het volgende "Standaardbesturingssysteem automatisch opstarten".

Dit duidt volgens mij op het opstarten zonder tussenkomst van een bootloader!

Onder "Herkenning besturingssystemen" lees ik "In besturingssystemen ingebouwde bootmanagers herkennen en uitschakelen".

Grote kans dat je dit door e.o.a. toets kunt regelen,dus het lijkt mij zinvol dit uit te zoeken ;)

Mijn idee,maak een installatie met alle bovengenoemde mappen buiten de besturing,oftewel op een andere partite geplaatst.

Plaats ook alle programma's en instellingen,die nodig zijn voor het onderhavige bedrijf,op diezelfde schijf of partitie.

Plaats dan een image van de besturing op een verborgen partitie,zodat die zondermeer kan worden teruggezet,zonder dat alle verwijzingen naar mappen en programma's verloren zijn gegaan,zoals bij de recovery van b.v. DELL wel het geval is.

Uiteindelijk hangt e.e.a dus af,van de door mij vermoedde mogelijkheid dit met Acronis te kunnen opstarten,middels een F-toets.

Greetz

lijkt een mooi programma, maar we zijn al wat duurder in de pc's, en dan nog even 50 euro erbij op? ik denk niet dat we dat verkocht krijgen...

Laatst bewerkt:
Het systeem van een aantal merkcomputers met Recovry-bestanden op verborgen partities levert geen oplossing. Soms moet dan bij aflevering door de klant al begonnen worden met het aanleggen van een aantal Recovery-CD's of diskettes. De groep waar het hier om gaat moet nog "leren met de muis om te gaan" en "maakt CD's zoek". En een methode waarbij met één toets een reserve-Windows het over kan nemen als de eerst installatie het laat afweten: die methode bestaat niet. Het alternatief, een snel werkende servicedienst zal te kostbaar zijn.

@Boeing_737
Het systeem van een aantal merkcomputers met Recovry-bestanden op verborgen partities levert geen oplossing
Dat is ook niet wat ik voorstelde zoals je in het onderstaande kunt lezen.
Ik bedoel een systeem te maken "zoals" sommige merk computers leveren en dan dan doel ik op de mogelijkheid dit met een F-toets te regelen,zoals door TS in zijn eerste post geopperd.
Als je windhoos in de prak ligt moet je via een bepaalde toetsencombinatie je 2e partitie (vanuit 1e partitie verborgen) kunnen kiezen of zelfs starten, en van daaruit een backup kunnen terug zetten.

M.a.w. met behulp van het Acronisprogramma zelf zo'n installatie te maken,die met e.o.a. F-toets bediend wordt.

Maar gezien de reactie van TS mag het niets kosten en voor een dubbeltje op de eertse rij zitten,gaat hier echt niet werken ;)

Laatst bewerkt:
Tja, ook grappig is, dat ik een gratis progje opgeef die precies doet wat de bedoeling is, je kunt alle besturingssystemen via de flop opstarten, maar ook eentje, die als hidden staat.

IDE is dominant, elke bootbare partities worden dan aangegeven bij 1, op vorgorde.
De SATA aan poort 0 is de tweede schijf die wordt aangegeven, als 2, met alle bootbae partities ook op volgorde, etc.

En de hidden partitie wordt gewoon aangegeven, en is ook opstartbaar.

Heb het net zelf geprobeerd en werkt prima.

Vind het alleen vreemd dat er gewoon niets mee gedaan is.:confused:

En de vraag wat er nu met die installatie aan de hand was, heb ik nog geen antwoord gezien.

Laatst bewerkt:
Tja, ook grappig is, dat ik een gratis progje opgeef die precies doet wat de bedoeling is, je kunt alle besturingssystemen via de flop opstarten, maar ook eentje, die als hidden staat.

IDE is dominant, elke bootbare partities worden dan aangegeven bij 1, op vorgorde.
De SATA aan poort 0 is de tweede schijf die wordt aangegeven, als 2, met alle bootbae partities ook op volgorde, etc.

En de hidden partitie wordt gewoon aangegeven, en is ook opstartbaar.

Heb het net zelf geprobeerd en werkt prima.

Vind het alleen vreemd dat er gewoon niets mee gedaan is.:confused:

En de vraag wat er nu met die installatie aan de hand was, heb ik nog geen antwoord gezien.

op die laatste vrag heb ik weldegelijk gereageerd met de vraag wat je ermee bedoelde. deze vraag klinkt als dat je wil weten wat er presies in de prak ligt. daar heb ik geen antwoord op, omdat ik op zoek ben naar een oplossing voor iets dat soms voorkomt, niet in een aanwijsbare situatie...

Ik had de link gelezen. :) TS wil een groep boeren, die nog moeten leren met de muis om te gaan, een PC leveren waarbij de klant, als systeem 1 in de prak ligt, door op een toets te drukken, systeem 2 op kan starten en dan bij al zijn data moet kunnen komen. Maar die klant mag niet weten en niet kunnen zien wat hij eigenlijk doet op zijn eigen PC. Kan dat met GaG? :o

Laatst bewerkt:
De TS wil iets realiseren wat niet kan, best.
Zomaar met een toets iets herstellen, zonder cd of i.d., is natuurlijk een utopie.

Een oplossing is met GaG, een opstartflop die een andere partitie kan opstarten, en ook die hidden staat, daar kan een draaiend OS op gezet worden, waar de gebruiker geen weet van heeft, als diskmanagment is uitgeschakeld, anders kan hij hem zelf op unhidden zetten.

Meende dat het de bedoeling was om een tweede windows te installeren, op een verborgen partitie, waaruit je de eerste eventueel kon herstellen.

Om een gestrande windows aan de praat te krijgen, is vaak een reserve register voldoende, die staan in de herstelpunten.

Je kunt natuurlijk ook elke dag een image of backup laten draaien, heb je ook nog de gegevens.

Ik ben opzoek naar een bootmanager die zichzelf niet laat zien....
...maar het punt is dat mensen cd's 9 van de 10 keer kwijt zijn...
...maar er zijn ook een groot aantal klanten die bij wijze van spreken vanaf nu moeten leren omgaan met een muis, omdat ze hun administratie nog in ms dos deden...
...lijkt een mooi programma, maar we zijn al wat duurder in de pc's, en dan nog even 50 euro erbij op? ik denk niet dat we dat verkocht krijgen
Het gaat hier niet om een probleem met één computer, het gaat om service na de verkoop. Een groep zeer onervaren computergebruikers moet geholpen worden voor als er ooit een crash plaatsvindt. En dat voor zo min mogelijk geld. Ik hoop dat GaG dat kan. Maar dan moet het voorgeinstalleerd kunnen worden zonder dat de klant dat ziet en weet, want door onervarenheid kunnen ze het zelf niet uitvoeren/gebruiken. Zo begrijp ik het probleem.

Laatst bewerkt:
Heeft iemand misschien een idee hoe microsoft dat zelf doet dan? met bijvoorbeeld de F8 toets. dan krijg je ook een in princiepe verborgen menu waar je Opdracht Promt of Veilige modus kunt kiezen....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan