Boot van SSD schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arie64

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2004
Hallo allemaal,

het is al weer enige tijd geleden dat ik een bezoek bracht aan helpmij :-), :p
Ik heb hetvolgde probleempje :

Heb sinds kort een nieuw systeem inelkaar geprutst "Intel I7 met 8 GB geheugen twee seagate 1 TB schijven raid 0 opstelling 1 TB samsung extern en 1 crusial SSD als opstrart schijf.

Mobo is een Asus H81I-Plus

Nu heb ik het volgende venomeen , ik krijg het niet voorelkaar om de SSD schijf standaard als opstart schijf in te stellen.

Heb in de bios ook alleen de seagate die ik kan kiezen dit is echter geen bootable schijf.

In de bios kun je wel middels F8 de SSD selecteren en dan kun je gewoon opstarten.

Heul appart :-)

Moet nu dus bij iedere boot F2 -> bios -> F8 -> crusial SSD selecteren.

Wat ik veranderd heb is hetvolgende : aangezien ik heb gekozen voor RAID 0 heb ik beide schijven op de snelste SATA poorten gezet.

Kan het zijn dat dit de oorzaak is? .......... dwz moet de SSD schijf op die andere SATA poort? of ligt het ergens anders aan.

Wie helpt mij uit de brand :thumb:

Groetn Arie.

Waarschijnlijk kan je de SSD niet kiezen omdat je op dezelfde controller RAID hebt ingeschakeld. Je zal dus eerst een RAID volume moeten hebben op de SSD, of de SSD op een andere controller aangesloten hebben.

Zelf zou ik sterke voorkeur hebben om de SSD op de snelste SATA poorten aangesloten te hebben. HDD's kunnen een SATA2 poort namelijk niet vol trekken.

Je geeft je merk en type moederbord niet op maar de bootschijf aan de eerste sata poort hangen kan wel eens schelen.

Boot alleen dan met de SSD, die staat dan als eerste, sluit af en hang de andere schijven eraan, hopelijk worden ze dan nog gezien als een raid0, eigenlijk bestaat een raid0 niet en is het een striping.
Mocht er nog niets opstaan kun je een nieuwe "raid" maken van de 2 schijven.

Ok dank voor de tips , ik zal SSD aan de andere SATA poort hangen , eens kijken of dat helpt.

Ik had een vergelijkbaar probleem met een asus-mobo. 1 SSD en 2 gewone HD's. Oorspronkelijk werd er geboot van 1 van de HD's.
Na verloop van tijd heb ik die SSD erbij gezet en in de bios aangegeven dat er vanaf die SSD geboot moest worden, maar dat wilde ie maar niet doen.

vervolgens de 2 HD's eruit gehaald en met alleen de SSD aangesloten en toen lukte het wel. Vervolgens kon ik daar Windows op installeren en daarna weer de 2 HD's aangesloten. De bios bleef toen booten vanaf de SSD. Een bios met een eigen willetje zullen we maar zeggen :-)

NB. Het was geen raid-opstelling, dus daar zit wel een verschil met de hierboven genoemde situatie

Laatst bewerkt:
Update,

het was toch simpeler en eigenlijk een stukje onervarenheid van mij met betrekking tot de nieuwe EZ bios.
In Advanced mode kon je inderdaad de boot schijven instellen , echter je moet dan wel naar beneden scrollen.
SATA support aan "stond al aan " vervolgens moet je de andere schijven als boot device uitzetten.
De SSD schijf blijft dan over, als je wil saven zegt ie dat er geen wijzigingen zijn "wel appart trouwens " .
Toch boot hij nu van de SSD schijf zonder problemen.

Dus resumerend :) , omdat ik niet zag dat je naar beneden moest scrollen zag ik ook die andere opties niet.
My fault .

Thanks voor het meedenken mannen.

Groeten Arie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan