boot van xp en ubuntu 8.04?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelpot

Meubilair
Lid geworden
18 mrt 2008
Hallo!

Ik heb nu juist xp terug herinstalleerd voor men ouders op hun pc en dat is allemaal goed verlopen, alles werkt weer perfect en snel maar ik had ook al voorzien om een partitie aan te maken voor ubuntu (10Gb)
Dat is ook helemaal geslaagd, nu moet ik nog ubuntu nog installeren(daar heb ik een goede handleiding voor gevonden, dus dat zou ook allemaal wel moeten lukken)

MAAR dan?
Ik ben een echte linux noob en weet er heel erg weinig over.
We hebben al een dualboot gehad xp - linux maar was niet door mij geinstalleerd.
Elke keer als de pc dan werd opgestart moest je kiezen tussen linux en xp maar na 10sec. werd linux automatisch opgestart.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik na de installatie van linux instellen dat xp automatisch wordt opgestart? want mijn ouders kunnen al helemaal niet zo goed met linux werken maar het is meer een noodoplossing voor als xp niet meer werkt.

alvast bedankt :thumb:

bedankt voor je snelle reactie :thumb:

dus ik zou gewoon een "#" in die regel moeten plaatsen en dan wordt xp vanzelf opgestart?
---
:o
Ik zie nu pas dat ik de regel daarboven nodig heb :P

Laatst bewerkt:
ik heb gezien dat er precies toch wel veel mensen nog problemen hebben met ubuntu 8.10.
Is het niet beter om dat toch maar de 8.04 versie te installeren?

!

Nieuwe versie beschikbaar: 8.10
1. Open een terminal
2. type sudo bash (enter)
3. type je root wachtwoord (enter)
4. type gedit /boot/grub/menu.lst
5. er komt een venster naar voren, scroll naar onderen.
6. Verplaats de Windows xp witregel boven Ubuntu (kernelversie)
7. Klik op Opslaan.
8. Restart
9. Klaar

Laatst bewerkt:
Nieuwe versie beschikbaar: 8.10
1. Open een terminal
2. type sudo bash (enter)
3. type je root wachtwoord (enter)
4. type gedit /boot/grub/menu.lst
5. er komt een venster naar voren, scroll naar onderen.
6. Verplaats de Windows xp witregel boven Ubuntu (kernelversie)
7. Klik op Opslaan.
8. Restart
9. Klaar

Jij bent ook bedank voor je stappenplan maar in de link van gijsisok stond ook al zo ongeveer dezelfde uitleg ;)

verder zeg je "nieuwe versie beschikbaar: 8.10" maar ik hoor dat daar nog wel wat problemen mee zijn.
verder wordt ubuntu 8.04 ondersteund tot 2011 en ubuntu 8.10 maar 2010.
Dan vraag ik me toch af waarom hoor.
Ik denk dat ik tot nu toe dan toch maar beter bij 8.04 blijf(al moet ik er nog aan beginnen :P)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan