boot via dvd

Status
Niet open voor verdere reacties.

harmanes

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2010
Hallo,

mijn laptop is pas gestopt met opstarten en blijft na het Dell logo op een zwart scherm hangen.
ik heb een windows 8 dvd erin gedaan en als ik die wil selecteren om te booten knippert het scherm een keer en gebeurt dan niets.
bij de Boot Priority Order staat

Legacy Boot:
Romovable Drive (als ik deze selecteer gebeurt er dus niets
UEFI Boot:

Secure Boot [Disabled]
Load Legacy Option Rom [Enabled]
Boot List Option [UEFI]
Add Boot Option [Enter]
Delete Boot Option [Enter]

nou weet ik niet of hier ook de hardeschijf hoort te staan maar dit is alles waar ik uit kan kiezen
het is nu al 5 dagen aan de gang en heb al veel geprobeert en niets heeft geholpen daarom vraag ik nu hier om hulp.

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Kies eens voor Add Boot Option, en kijk of je dan iets van CD-ROM of DVD-ROM of het merk + type CD/DVD-ROM kunt toevoegen en die dan qua volgorde op de juiste plaats zetten.
Overigens kun je alternatief vlgs. mij gewoon de F12 toets gebruiken vlak na het aanzetten van de laptop (zou ook op het scherm moeten staan), voor het openen van het boot menu waar je dan de CD/DVD kiest om de laptop van op te starten.

Tijs.

als ik op Add Boot Option druk komt er te staan Warning File System Not Found!

Dat klinkt als bijzonder slecht: ik zou het idee krijgen dat je hele harde schijf niet te zien is in de BIOS, en er (dus) een of ander hardware probleem aan de hand is (bijv. harde schijf stuk, moederbord stuk (de SATA controller van zowel harde schijf als DVD-speler) etc.)
Ik raad je ten sterkste aan om nu niet zelf wat te gaan proberen, maar contact te zoeken met Dell. Evt. kun je (als je data wilt redden) kijken wat er gebeurt als je de harde schijf eruit haalt en aansluit in een craddle, enclosure of een SATA-to-USB verloopapparaatje en die dan aansluit op een andere computer/laptop.

Tijs.

dankje voor je antwoord dnties maar als ik op diagnostics klik gaat hij volgensmij alle hardware van de laptop scannen en daar stonden alleen maar vinkjes en zei hij dat er geen problemen zijn gevonden.

Je kan ook best gelijk hebben omdat hij geen 1 boot optie geeft behalve de Removable Drive en die doet dus ook niets.
ik bel morgen dell op om te vragen wat zij denken.

Je hebt denk ik een UEFI installatie op de laptop, om dan systeem herstel te doen oid zul je een schijf moeten hebben die UEFI opstartbaar is.

De laptop is opgehaalt door dell en terug gebracht.
het moederboord en de hardeschijf zijn vervangen en hij werkt weer :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan