Boot virusscan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus abc †

Meubilair
Lid geworden
12 feb 2004
Mijn virusscanner doet tijdens het opstarten altijd een scan op boot virussen.
Maar hij heeft er nog nooit een gevonden.
Nu las ik ergens dat je dat soort virussen ook alleen via floppy's en cd-roms oploopt.
Maar de floppy's en cd-roms die ik gebruik, zijn altijd schoon.
Ik wil dus graag weten of je zo'n virus niet op een andere manier kan oplopen, want in dat geval kan ik die scan uitschakelen - dat scheelt weer in opstarttijd.

Guus.

Ik heb ook last gehad van een virus dat zich op de mbr had gevestigt. zodat windows niet meer kon opstarten
Denk dat ik hem op een andere manier dan via cdrom of diskette heb gekregen.

Ergens ook dit over boot virussen gevonden: "Hoewel deze vroeger veel voorkwamen zie je dat ze tegenwoordig een zeldzaamheid zijn, dit komt doordat een dergelijk virus moeilijk is om te schijven in vergelijking met de huidige wormen en scriptvirussen."
Ik neem aan dat ik die scan wel uit kan schakelen.:)

Guus.

Zou ik niet doen als ik u was. You'll never know. En wat maakt een paar seconden dat die trager wordt?

Veiligheid voor alles, is mijn motto.

Geplaatst door lamp
Ik heb ook last gehad van een virus dat zich op de mbr had gevestigt. zodat windows niet meer kon opstarten
Denk dat ik hem op een andere manier dan via cdrom of diskette heb gekregen.

Als ik je antwoorden zo bekijk heb je inderdaad al veel meegemaakt. Spijtig voor u uiteraard. Maar je geeft eigenlijk geen concrete antwoorden, volgens mij.

Correct me if I'am wrong.

Oh ja jij was toch een fervent LINUX gebruiker.

Bootvirussen
Tot halverwege de jaren '90 kwamen bootvirussen het meeste voor. De verspreiding ervan gebeurde voornamelijk in de 16-bits DOS-wereld, via een diskette. Bootvirussen infecteren de bootsector of opstartsector van een diskette en verspreiden zich naar de harde schijf van de gebruiker, waarvan vervolgens ook de hoofdopstartrecord of Master Boot Record (MBR) kan worden besmet. Wanneer de MBR of de opstartsector van de harde schijf eenmaal is besmet, probeert het virus vervolgens de opstartsector te infecteren van elke diskette die in de computer wordt gestoken en gebruikt.

Bootvirussen werken als volgt: het virus staat verborgen op de eerste sector van een schijf. Daardoor wordt het virus vóór de systeembestanden in het geheugen geladen. Op deze manier krijgt het virus de volledige controle over de DOS-interrupts, zodat het zich kan verspreiden en schade kan aanrichten.

Vaak vervangen deze virussen de oorspronkelijke inhoud van de MBR of DOS-bootsector door hun eigen inhoud. De betreffende sector wordt verplaatst naar een ander deel van de schijf. Een bootvirus kan worden verwijderd door de computer te starten vanaf een niet-besmette systeemdiskette en dus niet vanaf de harde schijf, of door de oorspronkelijke bootsector te zoeken en terug te zetten op de juiste plaats op de schijf.
http://nl.trendmicro-europe.com/smb/security_info/overview.php

En toch zou ik het maar aan laten staan, maar ja, zelf weten natuurlijk. :)

Ik denk dat het wel degelijk waarde heeft in dit geval het feit dat ik al iets in de aard heb meegemaakt betekent dat hij het maar best laat aanstaan.

Geplaatst door vanzwam

Oh ja jij was toch een fervent LINUX gebruiker.
Ja ik ben een linux gebruiker maar ik kan er niet onderuit dat ik windows nog gebruik voor games en dingen die ik in linux niet aan de praat krijg. Ik zal je een totaal uitleggen hoe ik het toen gefixt heb. Ik heb linux opgestart vanaf een cd grub even op de mbr gezet en dan klaar was kees

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan