boot weer als hij net af staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

armagedo0

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Ik heb fedora 8. (is heel goed trouwens :thumb: )
Maar soms als ik de pc afsluit sluit hij goed af en alles lijkt ok.
Toch moet ik nog een minuutje bij de pc blijven nadat hij volloedig is afgesloten omdat hij soms vanuit een stand waarbij alles uit lijkt te staan weer opstart :eek:.
Als je hem dan helemaal laat opstarten is de schermresolutie op het laagste en al ik inlog kan ik het niet veranderen. Om het te veranderen moet ik ff uitloggen en weer inloggen.
lijkt wel of ie behekst is.
Ik had dit vorige week nog niet en op windows werk ook alles normaal.

Hopelijk kunnen julie mij helpen :D

Hoi,

tovenarij bestaat niet......virussen wel.
Scan eens on-line.

Grtz.

Een oplossing heb ik niet, maar
Heb je er ook last van als je afsluit vanuit de terminal? (man shutdown)

Laatst bewerkt:
Ik zal het later eens proberen maar nu zit ik op windows ;)
EDIT: wat is er mis met deze code?

Code:
cd sbin
./shutdown -a -t 5 time shutdown

dit is de manual:
Code:
Usage:    shutdown [-akrhHPfnc] [-t secs] time [warning message]
                  -a:      use /etc/shutdown.allow
                  -k:      don't really shutdown, only warn.
                  -r:      reboot after shutdown.
                  -h:      halt after shutdown.
                  -P:      halt action is to turn off power.
                  -H:      halt action is to just halt.
                  -f:      do a 'fast' reboot (skip fsck).
                  -F:      Force fsck on reboot.
                  -n:      do not go through "init" but go down real fast.
                  -c:      cancel a running shutdown.
                  -t secs: delay between warning and kill signal.
                  ** the "time" argument is mandatory! (try "now") **

EDIT2:
heb het gevonden:
shutdown -h now

deze keer heeft hij niet terug opgestart, maar dat betekent niet dat hij dat nooit zal doen op deze manier.
En het is trouwens niet echthandig om zo af te moeten sluiten

Laatst bewerkt:
Ik zal het later eens proberen maar nu zit ik op windows ;)
EDIT: wat is er mis met deze code?

Code:
cd sbin
./shutdown -a -t 5 time shutdown

Wat er mis mee is: dat het systeem down gaat binnen de aangegeven periode, los van het feit of alle processen netjes zijn afgesloten of niet.
Handiger is het om init commands te gebruiken:

Shutdown: init 0
Reboot: init 6
Enter single user mode: init 1

Runlevel Scripts Directory Red Hat/Fedora Core) State
0 /etc/rc.d/rc0.d/ shutdown/halt system
1 /etc/rc.d/rc1.d/ Single user mode
2 /etc/rc.d/rc2.d/ Multiuser with no network services exported
3 /etc/rc.d/rc3.d/ Default text/console only start. Full multiuser
4 /etc/rc.d/rc4.d/ Reserved for local use. Also X-windows (Slackware/BSD)
5 /etc/rc.d/rc5.d/ XDM X-windows GUI mode (Redhat/System V)
6 /etc/rc.d/rc6.d/ Reboot

Nee dat zei ik ook al, 't is geen oplossing. Maar wel een middel om er geen last meer van te hebben terwijl je opzoek bent naar de oorzaak.
Trouwens shutdown doet init aanroepen. En als je 'shutdown -t 10 -h now' gebruikt wacht init 10 seconden tussen de waarschuwing dat hij gaat afsluiten en het daadwerkelijk afsluiten.(volgens mij gaan progs netjes afsluiten na een waarschuwing, maar dat weet ik niet zeker.)

En om niet telkens vanuit de terminal te hoeven afsluiten kan je een snelkoppeling maken op je bureaublad met hetzelfde commando erin. En misschien kan jij ook wel gebruik maken van het commando 'halt'. Da's korter en doet ook 'init 0' aanroepen.(bij mij iig)

Heb je niet toevallig met de slaapstand of standby gespeeld? Want op zoiets lijkt het een beetje vind ik. Bijv: Dat je terwijl hij al 'uit' is je perongeluk de muis beweegt zodat hij dan weer aanfloept. (moest ik ff aan denken) En het vreemde eraan vind ik nog dat het niet constant is, maar soms.

Nee dat zei ik ook al, 't is geen oplossing. Maar wel een middel om er geen last meer van te hebben terwijl je opzoek bent naar de oorzaak.

Heb je niet toevallig met de slaapstand of standby gespeeld? Want op zoiets lijkt het een beetje vind ik. Bijv: Dat je terwijl hij al 'uit' is je perongeluk de muis beweegt zodat hij dan weer aanfloept. (moest ik ff aan denken) En het vreemde eraan vind ik nog dat het niet constant is, maar soms.
Ik weet niet of ik er geen last meer van zal hebben met het commando, want als ik normaal afsluitziet dat er exact hetzelfde uit als met het commando.

Het heeft niets met stand-by the maken. Hij start gewoon op zoder de pc aan te raken :eek:
Heel vreemd, het is wel 2 dagen geleden dat ik het nu nog gehad heb. Maar toen was ik al gaan slapen om 10u, om 11 u kwam mijn broer thuis en schrok toen de pc opeens aanging :shocked:

Ik weet niet of ik er geen last meer van zal hebben met het commando, want als ik normaal afsluitziet dat er exact hetzelfde uit als met het commando.
Soms ontwijk je als je iets niet via de 'gebruikelijke' manier doet de denkwijze van de makers. Waardoor je bepaalde routines ontloopt van het systeem. Misschien checkt het systeem eerst nog bepaalde zaken met de 'gebruikelijke' afsluitknop en middels command slaat hij die check over en gaat hij direct door naar het afsluit script. (tenzij de 'bepaalde zaken' in het init script staan natuurlijk)
(...)
Heel vreemd, het is wel 2 dagen geleden dat ik het nu nog gehad heb. Maar toen was ik al gaan slapen om 10u, om 11 u kwam mijn broer thuis en schrok toen de pc opeens aanging :shocked:
Misschien zat er alleen even iets scheef, wat zichzelf heeft hersteld tijdens een check of update. Op goed geluk dan maar?

offtopic

:d Zo erg? 't Ding heeft een stekker he
Zodirect lezen we 's ochtend in de kranten:
Man zwaar depressief omdat hij zijn computer niet meer kon afsluiten door bug in het besturingsysteem.​
Eerder andersom denk ik?

Geen zorgen, ik zal geen zelfmoord plegen als mijn internetverbinding het begeeft :p
Ik heb ook nog een leven... denk ik toch

Hele domme opmerking van iemand die niet alles goed gelezen heeft:

Ik heb in mijn BIOS instellingen een drie opties wat me compu moet doen als de spanning weggevallen is (power loss): uit blijven, aan gaan of doen wat je als laatste deed. Staat toevallig bij jou 'aan gaan' ingeschakeld?

Zo snel kan ik geen andere logische verklaring verzinnen. Een andere eventuele remedie is een nieuw(ere) kernel installeren.

Hele domme opmerking van iemand die niet alles goed gelezen heeft:

Ik heb in mijn BIOS instellingen een drie opties wat me compu moet doen als de spanning weggevallen is (power loss): uit blijven, aan gaan of doen wat je als laatste deed. Staat toevallig bij jou 'aan gaan' ingeschakeld?

Zo snel kan ik geen andere logische verklaring verzinnen. Een andere eventuele remedie is een nieuw(ere) kernel installeren.

Ik denk dat jij ook niet alles gelezen hebt:
  • het is niet op windows en als het in de bios zat zou het bij allebij zijn
  • het is geleden van voor ik fedora had dat ik nog aan de bios geweest ben
  • het is al een hele tijd niet meer gebeurt dus ik heb de topic op 'opgelost' gezet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan