boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

haan50

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2003
Ik heb mijn computer opgestart en hij vroeg opeens om de bootdisk.
Ik heb weinig verstand van de computer op dit gebied.
Weet iemand wat ik nu moet doen?
Als ik iets doe ben ik dan ook al mijn informatie die erop stond kwijt?
alvast bedankt

Heb je wel al gecheckt dat er geen diskette in je diskettestation zit als je opstart?

Heb je nog iets geinstalleerd of verwijderd toen dat ineens gebeurde?

Waren er nog andere rare dingen aan de hand? We hebben iets meer info nodig over hoe het ontstaan is.

Verder is er niets gebeurd. Het was exact zoals ik het beschreef

De avond voor het euvel is Windows blijven hangen en is de computer uitgezet met Ctrl-Alt-Del

Dat hij ineens blijft hangen is vreemd. Maar het is een aanknopingspunt. Ik denk zelf dat je harde schijf niet lekker meer is, of je windows zelf is ontregeld omdat hij ineens bleef hangen, en nu ziet hij je schijf niet.

Je kunt een bootdiskette downloaden op www.bootdisk.com. Dan zet je de pc aan die moeilijk doet. Na de geheugencheck druk je op de "del" toets.

Als het goed is kom je dan in het BIOS. Daar kun je (afhankelijk welk bios je hebt) ergens een optie vinden die de bootvolgorde (opstartvolgorde) bepaalt. Daar moet je A (floppy) als eerste zetten.

Dan start je op met de flop en als je een zwart scherm ziet met a:\ dan typ je c:\dir in (en dan op enter drukken). Als je daar nog dingen ziet is je schijf waarschijnlijk niet kapot. Dan kun je nog dingen (documenten en zo) veilig stellen op een floppy.

Ik ben bang dat je dan wel windows opnieuw moet installeren.

Affijn, een heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kan.
Succes.

Laatst bewerkt:
Met wat geluk is alleen het bootgedeelte beschadigd, en dat kan worden gerepareerd door Windows setup "er overheen" te installeren.
Mocht de harde schijf zijn overleden, dan meldt setup wel dat het geen schijf kan vinden. Weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Geplaatst door Binary
Met wat geluk is alleen het bootgedeelte beschadigd, en dat kan worden gerepareerd door Windows setup "er overheen" te installeren.
Mocht de harde schijf zijn overleden, dan meldt setup wel dat het geen schijf kan vinden. Weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Dus jij stelt voor om op te starten van de windows cdrom en de setup uit te voeren. Is ook een goede optie om mee te beginnen. Als dat het is is het in ieder geval snel opgelost.:D
Ik had zelf nog niet gedacht aan die optie van het bootgedeelte:thumb:

Als ik windows setup er overheen zet ben ik dan mijn gegevens op die schijf helemaal kwijt of niet?

Nee, dat zal normaal gesproken inderdaad niet het geval zijn. Tenzij er bestanden op de harde schijf zijn beschadigd, want dan worden ze vervangen door setup. Als je register beschadigd zou zijn kan dat behoorlijk vervelend zijn, omdat dan een nieuw register wordt aangemaakt. Maar "eigen" gegevens worden op die manier niet overschreven, hoewel die natuurlijk ook wel beschadigd kunnen zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan