booten met windows-XP cd

• Onderwerp starter Onderwerp starter cort
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

cort

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2002
de pc van mijn zzon heeft er de brui aan gegeven.
Hij start niet meer op.

Nu wil ik hem booten met mijn windows-xp CD maar hij doet niets.

Als ik er een bootdiskette van windows 98 insteek,dan boot hij wel,en stopt hij op een zeker ogenblik met een dos venster met

a:\

Wie weet hulp ?

Ga naar het bios en zet de cd drive op first bootdevice, hierna kun je booten met de cd van XP.

heb ik al geprobeerd,maar krijg hem nog niet aan de gang.
Is er geen mogelijkheid om eerst dmet floppy te booten en dan naar mijn cdromdrive te gaan?

jawel, als de schijfindeling FAT was en niet NTFS.

Type achter de a:

format c:

en druk op ENTER,
wat gebeurt er nu?

als ik format c doe,dan vindt hij mijn C niet.

Wat nu ,

dan is mogelijk het geheugen of de HDD kapot.

Als jij zeker weet dat de CD als 1e bootdevice in het bios staat en toch wil XP niet starten, dan denk je al gauw aan defect geheugen en / of een kapotte HDD. Misschien kun je ergens een stripje lenen ?

kan ook een verschil in dos versie zijn.
ik denk dat de bootmode op a: en niet op cdrom staat. ik zou dit toch maar even controleren.
opnieuw opstarten. even del ingedrukt houden en dan kijken of er staat 1st boot cdrom.
dan zou ie het moeten doen. (heb je misschien meerdere drives (cdrom).

ik heb alles geprobeerd.Krijg hem alleen geboot met een bootfloppy windows98.

Bestaat er geen bootfloppy voor windows XP.

Thanks

dan is er mogelijk toch iets mis met de CD.

Maar goed, niets aan de hand; als je geboot hebt met een '98 disk, dan staan de CD-rom drivers inmiddels op de HDD. Je kunt nu het commando D: of E: (net welke letter je cd-station is) geven.

Als de pc antwoordt met D: of E:
dan stop je de Windows XP CD erin en je typt SETUP.EXE
als er niets gebeurt, dan is de kans dat de CD beschadigd is, aanzienlijk................

ik heb nu geboot met 6 windows-xp diskette en na de laatste krijg ik een foutmelding:

following file can be damaged : partmgr.sys
page_fault_in_nonpaged_area

waarom booten met de disks als je al geboot hebt met '98, je had zo de disk van XP erin kunnen doen zoals ik in mijn vorige bericht beschreef?

pasja,

Heb gedaan wat je zegt.
Ik doe D: en dan setup.exe

Krijg nu de melding :this program can not be run in DOSmode

Wat nu ??

en nogmaals, zoals je al in je eerste bericht beschrijft, tot en met het booten met een '98 disk gaat alles precies zoals het zou moeten.................

pasja,

Ik heb nu geboot met diskette98,maar hij neemt het commando : setup.exe niet aan (zie vorig bericht)

Ik word er hopeloos van.

hm,

da's nieuw voor mij al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook nog nooit de XP CD geprobeerd heb te benaderen vanaf de prompt cq. de CD drive letter. Booten met de XP cd is tot nu toe altijd gelukt.

Misschien kan idd. de XP cd niet benaderd worden vanaf de prompt (dit in tegenstelling tot Windows 3.1, 3.11, '95, '98 en ME)

Boot nog 1x met de '98 disk en als er staat A:
typ dan

format c:

als 'ie daar dan echt niet op reageert dan is m.i. OF de HDD, OF het geheugen naar hemel.

Kun je wel formateren, leen dan een XP CD van een buurman / kennis etc. Als je daarmee wel kan booten dan weet je zeker dat jouw exemplaar van XP corrupt is.

Laatst bewerkt:
en wat mij nog het meest intrigeert, dat zijn wel de tegenstrijdigheden waartegen je aanloopt :

je kan WEL booten met een '98 disk.......
dit betekent dat het geheugen niet 101% dood is EN
het betekent ook dat je HDD benaderbaar is, anders kon '98 geen bestanden vanaf de A naar de HDD overzetten.

Dit betekent dan weer dat zowel het geheugen als de HDD werkt !

Zou dan toch de XP CD corrupt zijn ?

Heb je niet een CD'tje liggen met Win '98, of desnoods Win '95 erop ?
Als je geboot hebt met de '98 disk en je stopt de CD van Windows '98 erin, kun je dan wel via de D of de E SETUP.EXE aan het draaien krijgen ?
Dit laatste is ook een definitieve wijze om "bewezen" te krijgen dat de XP CD corrupt is.

pasja,

Ik heb geprobeerd : FORMAT C:

Dit doet hij ook niet.
Ik denk nu ook dat HDD kapot is.

Hoe kan ik dat nu met zekerheid weten?

Alvast bedankt voor je hulp

wat zegt 'ie dan na het booten en jouw commando format c: ?

Doe eens een tussenstap :

als je geboot hebt met de 98 disk en er staat A:>

typ dan eens

C:

en ENTER

wat gebeurt er dan ?

Antwoordt de pc met

C:

typ dan eens

DIR

gevolgd door een ENTER

wat gebeurt er nu ?