Booten vanaf CD Sony Vaio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gines

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2010
Hallo,

ik heb onlangs het politievirus gekregen op mijn laptop van Sony Vaio.
Nu kan ik niets doen en in veilige modus opstarten lukt ook niet, want hij sluit daarna direct weer af.

Nu wilde ik gewoon mijn laptop helemaal formatteren via CD, maar het booten lukt nu helemaal niet.
Ik ben al 2 dagen hopeloos, heb overal op het internet gezocht, maar ik krijg maar het tekstje om op een knop te duwen om de CD op te starten niet.

Nu in de Bios staat de volgorde als volgt: Internal Optical Disc Drive
Internal Hard Disk Drive
External Hard Drive
Network
Dus dit heb ik allemaal al aangepast, maar het booten lukt nog steeds niet.
Iemand die iets weet wat ik moet doen?

Het probleem is, hij wil niet booten, welke CD ik ook maar probeer.
Maar ik zal morgen nog eens een CD branden en zien of het werkt, maar heb er weinig hoop in.

De Windows CD dat ik wil gebruiken op deze laptop, werkt wel op mijn andere pc, dus ik denk wel dat het bootable is?

Hoi Gines,

Hoe oud is de laptop?
Veel nieuwe laptops waar bv. Windows 8 is geïnstalleerd hebben een UEFI i.p.v. BIOS, en zul je dus een UEFI bootable dvd nodig hebben.

Hey Rick,

Laptop is iets ouder dan 2 jaar, dus heeft nog Windows 7 erop staan.
En hoe kan ik zien of ik een UEFI of BIOS heb?
Want als ik de laptop opstart, zie ik rechtsvanonder BIOS staan.

@Gines Ik denk dat je inderdaad het oude vertrouwde bios nog hebt.
Dat zou betekenen dat je gewoon van een - opstartbare- dvd zou moeten kunnen starten.
Als je wél in het bios kan, zou je bij boot options een keuze kunnen maken in UEFI of LEGACY BIOS.
Misschien moet je eens kijken of je SECURE BOOT nog aan staat,die moet op disabled, wellicht dat dan de dvd rom wél opstart.

@Smartthinker Ik ben dan wel geen Moderator, maar het is niet de bedoeling om op andermans topic mee te liften, dus graag even een ander topic aanmaken.

Hey Rick, ik zie nergens Secure Boot staan, maar ik heb een foto gemaakt over wat je kan zien in de BIOS.
Kun je mij dan zeggen of alles goed staat of ik nog iets moet aanpassen?

2013-05-16 18.46.40.jpg2013-05-16 18.47.13.jpg2013-05-16 18.47.26.jpg2013-05-16 18.47.35.jpg

Hoi Gines,

Ik zie niets vreemds op de foto's, m.a.w, je zou gewoon moeten kunnen booten vanaf dvd.

Jammergenoeg lukt dit helemaal niet, wat ik ook allemaal heb geprobeerd.
Dus je hebt geen enkele andere oplossing?

In ieder geval bedankt voor het helpen.

Wanneer heb je CD/DVD speler voor het laatst gebruikt? Mogelijk is deze gewoon defect (of stoffig), dan werkt het opstarten vanaf CD (uiteraard) ook niet.

external boot heb je uit staan zie ik in je bios, stel dat hij je cdrom als extern ziet, wat gebeurt er als je external device boot op enable zet? kun je wel van een USB stick starten?
Ken je niemand met een portable dvd speler(op usb), om wat ruimer te kunnen testen?

Ik heb net nog eens geprobeerd om de CD in een ander pc uit te testen, en hij herkent hem gewoon, dus aan de CD ligt hij niet.

@SmartThinker, ik heb alle opties die daar waren uitgeprobeerd, enabled en disabled, maar niets werkt.
Ik ga nu eens met een usb proberen en software daarop plaatsen, ik laat nog wel iets weten.

Hoi Gines,

Het enige wat ik kan bedenken is wat ReneDirks zegt, probeer eens met een wattenstaafje en schoonmaak alcohol de lens van de dvdrom speler voorzichtig schoon te maken.
Als het lukt met de usb stick, kun je evt. later kijken in Windows of een geplaatste dvd of cd wel gezien wordt.

Hallo Rick,

inmiddels is het al gelukt met de USB. Windows is erop geinstalleerd en heb mijn oude CD erin geplaatst en hij herkent hem gewoon, dus ik vind het echt vreemd dat hij hem niet boot.

Maar vervolgens heb ik een extra probleem. Ik wilde 2 partities maken van mijn harde schijf (320gb) tijdens de installatie en dit was ook gelukt, maar toen ik naar Deze Computer ging, zag ik dat de ene partitie maar 100mb was ipv 190gb. Dus ben ik naar schijfbeheer gegaan en daar zag ik dat hij die partitie wel als 190gb aanduidt, maar in Deze Computer dus maar 100mb. Heb ik iets fout gedaan?

Hoi Gines,

Wel raar dat je in deze computer maar 100 Mb ziet, en in schijfbeheer de 190Gb
Meestal is dat andersom...;-)
Die 100Mb is een bootpartitie waar zaken opstaan die nodig zijn om een evt. herstel uit te voeren, dus niet deleten of zo...
Kijk eens in schijfbeheer of er wel een schijfletter is toegewezen?
Of je moet er nog een partitie van maken...denk dat dat het geval is, ik denk dat je bent vergeten er een 'nieuw volume' van te maken.
Want je zou die 190Gb gewoon moeten zien in DEZE COMPUTER.
Heb je nu alleen W7 er op staan?

Idd, dat was het probleem, nu zie ik die partitie wel, bedankt voor je vriendelijke hulp tijdens al mijn problemen.
Ik heb er nu alleen Windows 7 opstaan, maar ik moet nog alle drivers van Vaio zelf installeren en zit met nog een klein probleem (detail).
Als je normaal over een pictogram gaat in de taakbalk, zie je een klein venster van hoe de pagina eruit ziet, maar nu zie ik alleen de naam ervan, weet jij hoe ik dit kan aanpassen? In Configuratiescherm vind ik dit nergens.
Naamloos.jpg

Hoi,
Je zegt t zelf al, je moet nog alle drivers downloaden en installeren, die van de videokaart zal Aero inschakelen, waardoor je weer die miniaturen ziet als je er met de muis overheen gaat, en het doorzichtige (glass) effect van de taakbalk.

Het werkt weer, ik moest dus gewoon geduld hebben en alle drivers installeren.
Bedankt voor je hulp!
Deze topic mag weer op slot ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan