Bootmanager: advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

PappaBazzi

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hallo, graag jullie hulp. Dit zijn mijn gedachtenkronkels tav de nieuwe indeling HD 500 Gb.
C: Xp + alle software
D: Xp + strikt essentieel (Firefox, tekstverwerker, videobewerking)
E: Win 98 **
F: Linux
G: back up C (voor 1:1 omzettingen)

** ik heb van een kennis een originele Minolta Dimage Dual Scan V1 (om mijn dia-archief digitaal te maken) gekregen, maar die functioneert niet onder XP, vandaar Win98

dank voor tips en meedenken
gr
PappaBazzi

Niks mis mee toch? 5 schijven gemiddeld 93 giga?

Ik zou het zelf echter never en nooit zo doen. Bij een schijfcrash ben je alles kwijt.
Hang een tweede en als het even kan, ook nog een 3e schijf in het systeem of koop een externe hdd voor backupdoeleinden.

Laatst bewerkt:
ik zou minder schijven nemen.
Gewoon een C: XP(met alle software) iets groter dan de rest
D: windows 98
E: linux
Of misschien nog een een schijf voor alle software om alles bijelkaar te houden.
Voor back-up gebruik of gewoon dvd's om daar op te branden of gebruik zoals al aangegeven is een externe HD. Deze kosten bijna helemaal niks meer dus het is net zo makkelijk.

Even een vraagje. Waarom zoveel besturingssystemen?
Ik snap dat je windows 98 nodig hebt voor die dia's en ik neem aan dat je XP gebruikt als basis maar waarom Linux erbij? Als het aan mij ligt dat zou ik alleen de 2 Window besturingsystemen nemen maja dat is dan mijn mening.

@Pasja en @Comkwek, dank voor de reacties.

@Pasja: inderdaad zou ik bij een schijfcrash alles kwijt zijn. Ik kan dus bijv drie schijven in de pc hangen met een aantal partities en kan dan in de bootmanager aangeven dat, wanneer ik wil freubelen met Linux, hij dan naar schijf 2 partitie 1 moet gaan. Correcte aanname?

@Comkwek: ik schoon de pc zeer regelmatig op, maar ik heb toch de ervaring dat na verloop van tijd, met de- en installeren van software, de zaak trager wordt. Vandaar mijn gedachte om 1 partij Xp voor spielerei te gebruiken en e2 Xp partititie voor strak zakelijk.

@Pasja en @Comkwek, dank voor de reacties.

@Pasja: inderdaad zou ik bij een schijfcrash alles kwijt zijn. Ik kan dus bijv drie schijven in de pc hangen met een aantal partities en kan dan in de bootmanager aangeven dat, wanneer ik wil freubelen met Linux, hij dan naar schijf 2 partitie 1 moet gaan. Correcte aanname?

@Comkwek: ik schoon de pc zeer regelmatig op, maar ik heb toch de ervaring dat na verloop van tijd, met de- en installeren van software, de zaak trager wordt. Vandaar mijn gedachte om 1 partij Xp voor spielerei te gebruiken en e2 Xp partititie voor strak zakelijk.

Om met de 2e @ te beginnen: ja, dat vind ik een goede reden.
V.w.b. de 1e @: ja, als jij een schijf in 3 partities verdeeld en je zou het lollig vinden om op de 1e partitie Vista te zetten, de 2e XP en de 3e Linux, dan mag dat vanuit Windows geen problemen opleveren.
Nu heb ik van Linux 0,0 verstand, dus ik weet niet of Linux het "vervelend vindt" als er op dezelfde schijf (weliswaar op andere partities) meerdere besturingsprogjes staan.

Welicht dat een Linuxkenner dat wil bevestigen of ontkennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan