Bootprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Berichten
314
Ik heb mijn HD van mijn laptop vervangen door een SSD. Vreemd genoeg moest ik de HD drie keer klonen voordat hij herkend werd als iets waarvan je kon booten. Twee keer kreeg ik de melding "media fail". Geprobeerd wat instellingen aan te passen in de boot setup.

Nu krijg ik m aan de praat, maar... vanzelf gaat het niet. En dat wil ik natuurlijk wel. Ik voeg de screenprints bij.

Eerste scherm: Press <CTRL-I> to enter Configuration Utility. Als ik niet doe start hij door en geeft als
Tweede scherm: No Boot Device Found.
Doe ik wel CTRL-I dan krijg ik een
Derde scherm: een tooltje met een aantal keuzes waarbij ik alleen kan kiezen tussen Reset Disks to Non-RAID en Exit. De HD waarvan ik wil booten is al een non-RAID disk (ik weet niet wat dat betekent en wat de consequenties zijn).
Tijdens de doorstart kan ik nog op F12 drukken en dan kom ik in
Vierde scherm: Boot manager, en als ik dan Windows Boot Manager selecteer DAN start hij op.

Hoe krijg ik mijn systeem normaal geboot?
 

Bijlagen

  • scherm 1.jpg
    scherm 1.jpg
    165 KB · Weergaven: 64
  • scherm 2.jpg
    scherm 2.jpg
    139 KB · Weergaven: 68
  • scherm 3.jpg
    scherm 3.jpg
    247,4 KB · Weergaven: 64
  • scherm 4.jpg
    scherm 4.jpg
    276,5 KB · Weergaven: 79
Kan van die hele configuratie in de UEFI geen broodje bakken.

Waarom heb je een raid?
Wie heeft dat zo ingesteld?
Welke is het oorspronkelijke Windows wat erop stond?

Mis merk en type notebook en Windows versie.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom ik een raid heb. Ik weet ook niet wat dat is. Ik weet ook niet waarom het zo is ingesteld of wie dat gedaan heeft.

Ik heb een Dell Inspiron 15r, Intel Cor i7 2,2 GHz, 8 GB RAM en nu dus een SSD HD van 1 TB. Zit nu Windows 10 Home 64 bit op. Drie of vier jaar geleden gekocht met Windows 8.
 
Gedaan, maar helaas geen effect.

Het enige wat ik nog kan bedenken is een schone Windows installatie, maar dat repareert natuurlijk niet de boot.

Ik ga nog even aan de gang met je link naar de Dell support site, kijken of ik vanuit daar de laatste drivers en BIOS-updates kan installeren.

Een paar niet ter zake doende drivers geupdate, BIOS geflasht, maar was dezelfde versie die ik had. Heeft niet geholpen dus helaas.

In alle bootopties en diagnostics die ik doorlopen heb kwam ik "secure boot on" tegen. Dat aanvinken hielp, hij doet het weer. Dank voor je bemoeienis.

In de diagnostics kwam wel naar voren dat mijn CPU nu veel te heet wordt met die nieuwe SSD. Wat doe ik daar aan? Maar dat is een ander probleem. Even afsluiten nu maar. Hij is 103 graden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe warm wordt ie met de oude HD?
Geeft een indicatie of het aan het koelsysteem ligt of aan iets anders.
Voor de zekerheid: Zie je nog verdachte achtergrond processen die de load van de CPU gigantisch opjagen?
 
Temperatuur voor verwisselen heb ik niet bijgehouden. Wel heb ik ivm de bootproblemen diagnostics en stresstests uitgevoerd, ook op de CPU. Wellicht daarom extra heet.
Vandaag maar eens kijken hoe hij zich houdt, de laptop open en de boel grondig onstoffen en een permanent temperatuurmetertje zoeken (tip?). Op de Dell supportsite heb ik het onderwerp nog niet gevonden. Zouden ze krachtiger fans hebben voor mijn model?
 
De Inspiron's zijn wel een beetje berucht om dit probleem, schiet me nu te binnen...
De Lattitudes, ik koop ze 2nd hands, daar zie ik dit probleem zelden, alleen bij de oude D630 zag je dat nog, maar daarna nooit meer problemen gehad.
Wat je schrijft iig goed schoon maken/houden is altijd ok.
Iets vervangen in de laptop is vaak lastig.
Je zou kunnen googelen of anderen mids gedaan hebben voor dit specifieke model.
Kijk dan vooral op de forums/community van Dell zelf....
 
In alle bootopties en diagnostics die ik doorlopen heb kwam ik "secure boot on" tegen. Dat aanvinken hielp, hij doet het weer. Dank voor je bemoeienis.

In de diagnostics kwam wel naar voren dat mijn CPU nu veel te heet wordt met die nieuwe SSD. Wat doe ik daar aan? Maar dat is een ander probleem. Even afsluiten nu maar. Hij is 103 graden.

Waarmee wordt dan dan gemeten?
Kijk in de UEFI bij de Hardware Monitor en als die er niet is, met CPU-z.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
 
Hij is 103 graden.

Weet je zeker dat dat de temperatuur in Celcius is?
Het zal wel Fahrenheit zijn, dan is dat ongeveer 39,5 graden Celcius, wat heel normaal is.
 
Ik heb de test uitgevoerd met Diagnostics uit de Boot Manager (scherm 4 uit mijn eerste post). Daar zit ook die stresstest in. En nee, het was echt Celsius. Je brandde je fikken ook bijna aan de behuizing. Hier bewaak ik hem maar mee. Net opgestart, dus niets aan de hand.

ScreenShot255.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan