Bottleneck in mijn PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwetje12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 feb 2009
Berichten
2
Ik heb een vraag aangaande mijn systeem:

ASUS M2N SLI-Deluxe
AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4ghz
4Gb DDR2 800Mhz
ASUS Geforce 9800GTX 2x (SLI)
Creative Xi-Fi Titanium
150gig Raptor X 10000rpm
600 ]watt voeding

Ik had gelezen dat dit moederbord maar 2x 8 lanes beschikbaar stelt per PCIe slot als SLI aan staat. ik vroeg me af hoeveel performance mij dit scheelt en of het beter is om mijn mobo/ddr2/cpu te vervangen of een nieuwe GPU te kopen, en die dan niet sli te gebruiken.

ik heb ongeveer 500 euro tot mijn beschikking.

Ik game vooral, meestal de nieuwste games.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ^^ :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat is het niet.

Een PCI-e X16 poort draait op X16. Maar SLI/CF-moederborden hebben 2 aansluitingen. (sommige dure moederborden zelfs nog meer).
De meeste mainstream-chipsets kunnen niet meerder x16-poorten aan. Dus daardoor wordt de bandbreeedte van een van de poorten beperkt tot x8.
En op het moment dat je videokaarten in SLI of CF gaat draaien, dan gaat deze op basis van de langzaamste kaart (in dit geval slot) werken. Dus op x8.

Maar ik heb wel eens begrepen dat dit qua prestatie maar een procent of 5 uitmaakt.
(al zal het bij HD4870X2-videokaarten in CF wel meer worden dan 5%)
 
Bedankt voor de snelle reacties,

mijn vermoedens zijn bevestigd, bedankt daarvoor.
maar ik vraag me nog steeds af om het beter is om voor 500 euro een nieuwe gpu te kopen, of een nieuw mobo cpu en ddr2/3.

ik weet dat 5% niet veel is, maar het betekent wel dat als ik het goed begrijp mijn mobo op het moment mijn bottleneck is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan