Bottleneck in pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beer93

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2008
Berichten
22
Hallo allemaal,

We hebben hier net een nieuwe pc in elkaar gezet die vooral bedoeld is om games te spelen (niet de nieuwste) en om te internetten.
Dit zijn de specificaties:
Moederbord: Asus M2N68 Plus:
Processor: AMD Phenom II x2 550 3,1 GHz
RAM: Kingston HyperX 2 GB (2x1) DDR2 800 MHz
Grafische Kaart: Sapphire Radeon HD 4650 Ultimate 1 GB
Harde Schijf: Western Digital Caviar Blue 320 GB

Er is niets overgeclockt aan de pc en voor de processor wordt de stock cooler gebruikt met Arctic Silver 5.

We hadden verwacht dat de pc meer zou kunnen dan wat hij uiteindelijk kan.
Als voorbeeld draait hij Call of Duty 2 op max. settings en een resolutie van 1600x900 met 20-30 FPS.
Call of Duty 4 draait hij op max. settings en een resolutie van 1600*900 met 20-35 FPS.

Is er hier sprake van een bottleneck, aangezien de twee spellen aardig verschillen in grafische kwaliteit en ze toch ong. even snel draaien. Kan het misschien iets te maken hebben met het moederbord? Dat ondersteund namelijk alleen PCIe 1.0.

Wat is het schuldige onderdeel en zou geupgraded moeten worden?

Beer93
 
ja de videokaart
die is al aardig verrouderd
je kunt hier nog een upgrade aan toe voegen
een HD5750 of HD5770 zou hier bij goed werken
en de ram daar heb je nu wel 2 gb extra voor nodig deze tijd
 
Bedankt voor je reactie.
Dus het moederbord zal niet veel verschil maken, aangezien de chipset die daarin zit niet de beste is die er te vinden is. En de processor is ook genoeg voor spellen als Call of Duty 4?

EDIT: Vooral de lage FPS in Call of Duty 2 vind ik heel raar.
 
Laatst bewerkt:
ja heb je wel eens je computer schoon gemaakt zoals defragmentatie of registery schoon gemaakt
 
De pc is net nieuw, zoals in mijn eerste post staat, dus ik denk niet dat dat al nodig is.;)
 
Geeft niet hoor, maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de grafische kaart.;)
We hebben een grafische kaart uit een andere pc (Sapphire Radeon HD 5850) geprobeerd in de pc, en die werkte vrijwel perfect in Call of Duty 4. Volgens mij is het dus ook de grafische kaart.

Dan is dit probleem denk ik opgelost!:)
 
als die kaart even veel problemen heeft met cod4 als met cod2 beide op max settings dan is er iets niet goed.
die kaart is prima zoals je zelf al zei niets voor next gen maar cod2 is dan ook meer een past gen game.

heb je de laatste drivers gedownload? van zowel je videokaart als je moederbord e.d. denk eraan drivers die je van de ATI site download zijn vaak uptodate de bijgeleverde driver van de cd kan verouderd zijn.

ook even kijken of je directx up to date is.

en welke besturingssysteem heb je? windows xp/vista/7? het kan zijn dat cod2 moeite heeft met latere versies van windows zoals vista of 7 probeer de games eens als admin en in competibiliteits modus te draaien.

EDIT: oh ik lees dat je een mobo hebt met een PCI-E 1.1 slot en die kaart is voor 2.0... hmm jah daar zou het vermoeddelijk aan liggen jah. kans dat een 2.0 kaart op een 1.1 mobo gaat werken is klein en als die werkt presteerd de kaart dermate lager als gemiddeld. ik raad je toch aan een ander mobo te kopen of een andere videokaart maarjah je kunt natuurlijk niet fatsoenlijk gamen op een verouderde 1.0/1.1 kaart.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

De computer draait op Windows 7, dus het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat het daaraan ligt.
We hebben voor alles de laatste drivers gedownload, alleen voor de chipset nog niet. Dat valt natuurlijk ook nog te proberen.

Zoals ik in mijn vorige post zij werkt het allemaal wel goed met een Sapphire Radeon HD 5850, dus dan is het toch niet waarschijnlijk dat het moederbord een bottleneck vormt met zijn PCIe 1.0?

CoD2 werkt trouwens wel heel goed als hij teruggeschakeld staat op DirectX 7. Dan is het alleen nog maar een probleem als er een smoke grenade gebruikt wordt.
 
We hebben DirectX geüpdate naar de laatste versie en we hebben CoD2 gepatched.
Na het updaten van DirectX zijn de FPS bij CoD2 3-5 omhoog gegaan en bij CoD4 is niets gebeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan