Bottleneck?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vermin

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Ik vraag me iets af.
Welke punten van een CPU zorgen ervoor dat een videokaart erg wordt gebottlenecked?

Kan ik beter een CPU hebben met lage FSB, maar met een hoog aantal GHz, of een die vergelijkbaar is (dus zelfde merk, zelfde aantal cores etc) maar met een lager aantal GHz, en een hogere FSB?

zoek het probleem eerder eens bij je moederbord. Je CPU kan wel een knappe FSB snelheid hebben en flink wat Ghz, maar alle data die van de videokaart komt, moet eerst je cpu zien te bereiken. Daar zit nog altijd een moederbord tussen.

Waar hebben we het eigenlijk over? Geef eens wat info

Dit hier is niet mijn pc (die kan ik niet vinden), maar het is wel hetzelfde moederbord. Tenminste, ik weet niet zeker of ik nou een Radeon Xpress 200 of 1100 heb. Volgens mijn tooltjes heeft hij 200, maar volgens de officiele site over mijn pc (ooit is het me gelukt om de pc op internet te vinden, maar het was een hoop zoekwerk) heeft ie 1100. Ik heb 1,5
GB ram, de 1 GB module is PC2-5300, maar die wordt gebottlenecked door de 512 MB module van PC2-4200. Ik ga binnenkort upgraden naar 2GB PC2-5300.
Moederbord kan trouwens in tegenstelling tot wat er op die site staat 4GB hebben, maar dan moet ik eerst de BIOS updaten. Doordat ik daar te lui voor ben kan hij maar 2GB hebben.
De FSB kan dus op 800 MHz draaien (als je er een Pentium 4 in stopt, maar dat is te gevaarlijk, ik wil hem niet om zeep helpen, en het is ook te duur voor me). Ik heb er nu een Celeron D inzitten. 533MHz FSB en 3,46GHz.

3,46 GHz en 1,5-2GB ram lijkt me genoeg om bijvoorbeeld Crysis te draaien (ik heb op wikipedia gekeken), maar ik moet ook nog een redelijke videokaart hebben zonder al te grote bottleneck.

De FSB kan dus op 800 MHz draaien (als je er een Pentium 4 in stopt, maar dat is te gevaarlijk, ik wil hem niet om zeep helpen, en het is ook te duur voor me). Ik heb er nu een Celeron D inzitten. 533MHz FSB en 3,46GHz.

… als je er een Pentium 4 in stopt…. ? :shocked: Wat voor ding? Oh, dat cpu'tje dat Intel 8 jaar geleden op de markt bracht? Ik heb een beter idee…. stop het geld in je spaarpot want hier valt geen eer meer aan te behalen. Alles wat je hier nog aan uitgeeft is weggegooid geld.

En dan nog wat... laat je niks wijsmaken... Crysis op een Celeron-D is echt kansloos… dat wordt niks. Misschien dat het wel werkt, maar vraag niet hoe. Je moet bedenken dat een Celeron-D bestaat uit 2 uitgekleedde Pentium4 cpu’s die aan elkaar gesoldeerd zijn. Dat soort processors zijn bedoeld voor office-achtige toepassingen, die niet teveel rekenkracht vergen. Die dingen zijn niet geschikt voor games, en zeker geen DX10 games.

Laatst bewerkt:
wat ik zeg... geen geld meer aan uitgeven. Hopeloos, en het lost weinig tot niks op. Beter sparen voor iets nieuws.

Ben ik sinds gister ook naar over aan het nadenken. Alleen heb ik geen hoog budget. Het is boffen als ik nieuw een pc kan kopen die net iets beter is. Nou ja, ik zie wel geregeld koopjes langskomen tweedehands, die aan mijn neus voorbij gaan. Als ik ff wat flink ga sparen...
Laatst 325 euro. Core 2 Duo 2.zoveel GHz en zoveel GB ram, en een redelijke videokaart. Ik weet niet precies meer hoeveel, maar het was ruim voldoende met de eisen van Crysis. Toch is 325 al een beetje krap met mijn budget:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan