bovenste gedeelte van sommige schermen verdwijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOBO Steffie

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Hoi,

Kan iemand mij aangeven hoe een dergelijk probleem kan voorkomen? (zie screenshots). Het updaten van de drivers hielp niet. Op de één of andere manier verdwijnt soms het bovenste gedeelte van bijv. explorer. Een reboot van het systeem zorgt dat het probleem tijdelijk is opgelost.
Bovenste balk weg.jpg
Bovenste balk weg 2.jpg

Groet,

Stefan

Windows herstel uitvoeren..?
Sinds wanneer speelt dit probleem, heb dit nog niet eerder gezien..?

Het probleem doet zich nu een week voor, begin mij er nu erg aan te irriteren.
Heb zelf inderdaad ook al een windows herstel uitgevoerd, echter zonder resultaat (sorry had ik moeten vermelden)

Kan er niks over vinden, wel explorer windows die volledig sluiten maar niet, zoals in jouw geval, een deel...
Overigens is er voor het zomaar sluiten van de explorer-windows nog steeds geen oplossing gevonden ondanks dat dit al sinds begin 2018 speelt.
Ik weet geen oplossing / oorzaak...helaas.

Hallo,
Er lijkt mij, voor de hand liggend, een fout te zijn in de thema's, dus kies eens een ander. Een lettertype zou ook wel eens de oorzaak kunnen zijn. Is daar wat aan veranderd?

Als je in Apparaatbeheer kijkt, zijn er dan bij Beeldscherm adapters geen afwijkende kleine pictogrammen te zien?

Zit jou monitor in de overeenkomstige aansluiting dus bij een grafische kaart ook in de grafische kaart gestoken?

Voer de herstelopdrachten uit; 1) sfc /scannow 2) dism /online /cleanup-image /restorehealth

Ik zou behalve dat, ook bij Schijfopruiming de tijdelijke bestanden eens wissen.

Kijk of de juiste resolutie en verversingsfrequentie voor de monitor staan ingesteld en of er geen twee staan opgegeven in het voorbeeld bij Beeldinstellingen.

Haal vervolgens bij Apparaatbeheer de monitor driver eens weg. Windows zal dan opnieuw opstarten.

Zou jou grafische kaart of chipset het opgeven dan helpt misschien dat je in het grafisch stuurprogramma (bij Beeld instellingen > Geavanceerd of via het pictogram in het systeemvak, de schuifbalk tussen Snelheid en Kwaliteit naar snelheid verplaatst.

Er zijn hulpprogramma's voor het testen van grafisch geheugen. Windows zelf kan het computergeheugen testen en de schijf kan in Verkenner gecontroleerd worden op het bestandssysteem.

Helpt het bovenstaande niet dan zou ik het Virtueel geheugen (schijfgeheugen) opnieuw instellen. Zet het virtueel geheugen dan op nul en start opnieuw op. Doe een schijf defragmentatie via Verkenner, normaal doet Windows deze taak automatisch en ongemerkt. Stel het virtueel geheugen dan even groot minimaal als maximaal in, bijvoorbeeld zo groot als het computergeheugen. Start opnieuw op.

Raadpleeg eens de logboeken. Noteer de tijd van dat dit optrad en zoek bij Start "logboeken."

Bij het reserveren van schijfruimte voor systeemherstelpunten bij Systeemherstel, kan je misschien hier naar terug. Maak ze in ieder geval en doe dan een scan van het register met een hulpprogramma daarvoor. Bij iets wat je hebt laten aanpassen en wat dan niet werkt biedt het systeemherstelpunt een backup van het register.

Het komt voor dat achtergrondprocessen zoals updaters, indexeerders, backupers en virusscans bronnen niet goed vrijgeven. Wat er op de computer opstart zou je eens kritisch kunnen bekijken met de lijst die AutoRuns opstelt. Gebruik ook echter verstand en ga bij Programma's en onderdelen na of er niet slechte software geïnstalleerd is.

Je hebt dan zowat al het voor de hand liggende gedaan. Zou jou computer geen grafische kaart hebben dan is dat waarschijnlijk een goede upgrade.

Behalve een reboot doen, als tijdelijke oplossing, zal ook helpen dat je in Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) het proces explorer.exe stopt en daarna in het menu deze weer start door bij Nieuw "explorer" in te geven. Dat gaat in ieder geval wat sneller.

Of misschien verhelpt twee keer op F11 drukken het probleem tijdelijk (volledig scherm en terug).

Op het forum van Microsoft worden allerlei oplossingen aangedragen, van niet compatibele achtergrondprocessen tot overal in Office toepassingen beeldoptimalisatie bij het gebruik van meerdere beeldschermen en hardwareversnelling uitschakelen.

Het meest treedt dit probleem op bij gebruik van meerdere beeldschermen. Hier het draadje:

https://answers.microsoft.com/en-us.../3a16d7d2-a212-42cd-8f57-b9255a4a15e5?page=25

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan