Boxen en ruis

• Onderwerp starter Onderwerp starter keej
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Uit mijn luidsprekers komt standaard een heel lichte ruis (als ik mijn oor er dicht bij houd), maar dit is dus achtergrondruis of zo door de boxen zelf (is ook nauwelijks hoorbaar) en is sterker als je het volume hoger zet.

Echter bij het bezoeken van bepaalde websites wordt de ruis sterker. Het gaat om een vrij hoge toonhoogte voor ruis. Als er muziek speelt hoor je het nog niet echt maar als het stil is is de ruis toch opvallend. Komt bijvoorbeeld opvallend voor bij http://www.deredactie.be en begint pas als de website NIET meer aan het laden is. Een andere website is bijvoorbeeld http://www.ksapittigem.be. De ruis stopt dan bijvoorbeeld ook voor een fractie van een seconde bij het sluiten of openen van nieuwe vensters.

Persoonlijk verdenk ik het gebruik van flash in websites hiervan. Is dit mogelijk?

Verder komt ook een nog hogere ruis voor bij het inschakelen van een externe harde schijf (ik werk met Windows XP) die begint na het horen van het typische toedoe geluidje voor nieuwe hardware in Windows XP en verdwijnt 5 seconden later als de harde schijf in de verkenner verschenen is.

Een ander aspect zijn vervelende, weliswaar zachte, korte tuut-geluidjes die hoorbaar zijn bij het minimaliseren en maximaliseren van vensters, maar dit enkel als er ook ruis is door een of andere website die open staat, anders is niets te horen.

Laatst bewerkt:
GEEN OPLOSSING: (gelijkgestemde ziel)
ik kan je vraag niet rechtstreeks beantwoorden, ik heb dit met mijn toestel ook en heb al verschillende fora geprobeerd en nergens een oplossing gevonden.
mijn persoonlijke diagnose: het geluid "ruist" gelijk met de harddisk activiteit en de CPU activiteit. eerst had ik er een proggie op gezet dat idle CPU gebruitk voor berekeningen waardoor het gezoem al een pak minder was, nu is de boel opgelost door de front connector te gebruiken. wat het is ben ik nog neit echt zelf uit maar ben vrijwel zeker dat het met de stroom te maken heeft (weet alleen nog niet WAT er mis mee is).

misschien dat mijn omzeilen van het probleem jou een oplossing kan bieden en indien er mensen zijn die het kennen of de symptomen leidt het misschien toch tot een oplossing :)

er is niet een opllossing daarvoor zover ik het weet heb het zelf ook:(

Bij mijn probleem lijkt harddiskactiviteit en mss CPU activiteit inderdaad ook een rol te spelen, echter is het niet helemaal hetzelfde. Het probleem treedt eigenlijk enkel op in de beschreven situaties (mss zijn er nog, maar als de computer normaal gewoon aanstaat is er geen probleem, tenzij de lichte ruis die ik als normaal bestempel bij het verhogen van het volume).

Wat is de front connector? Is het een van de drie uitgangen / ingangen achteraan (groen / roze / blauw)? Ik heb achteraan een output / line-in en microfooningang. De line-in gebruik ik niet omdat deze niet helemaal goed lijkt te werken. Als ik daar iets op aansluit is er zeker ruis (meen ik mij toch te herinneren na het proberen van een microfoon een jaar of wat geleden). Nu ik eraan denk: zou de ruis in de specifiek beschreven situaties aan een slechte aansluiting kunnen liggen?, hoewel het me vreemd lijkt dat er dan niet continu ruis zou zijn. Of kan de ruis misschien ook aan de geluidskaart liggen of aan het feit dat alles samen op het moederbord zit?

O ja "iets met de stroom": bedoel je de stroom naar de boxen?

Het nevenverschijnsel van de tuut-geluidjes dat ik beschreven heb lijkt ook vreemd, mss dat dit voor sommige mensen op dit forum een lampje doet branden? Bijzonder is dat die enkel optreden als ik ook last heb van ruis, dus als de flash-sites openstaan.

Als er echter voor jullie probleem geen oplossing is dan kan ik mij wellicht ook aan weinig respons verwachten.

Laatst bewerkt:
@flash, dat komt omdat ze cpu verbruiken als je probleem overeenstemd met het mijne
o.a. scrollen door pagina, de momenten van stilte zijn de momenten waarop je CPU spiked (zet taakbeheer maar eens op) ben er bijna zeker van. (oa veranderen van venster openen van applicatie, flash,...)

ik heb het opgelost door CPU continu op load te hebben met de SETi@home client.

met de front connector bedoel ik de aansluiting vanvoor op het toestel als je er eentje hebt. deze geeft mij mij geen storing, vandaar dat ik bijna zeker ben dat het gaat om hardwarematige problemen.

waarom stroom?
het is de enige variable die overal rechtstreeks mee in verband staat, welke? lekstroom, statische slecht contact, te weinig stroom ergens voor een bepaald component, ik weet het niet, ik dacht eerst aan lekstroom op schijf wat wel nogal eens voorkomt maar dan waarom mijn cpu :p

Ah ik had nog nooit op die ingang vooraan gelet. Spijtiggenoeg lost het mijn probleem niet op.

Je bedoelt dus dat het enkel stil is bij jou als het CPU "spiked" (piekt bedoel je?).

Snap het niet helemaal. Bij mij is er geen probleem als de computer gewoon opstaat zonder dat hij echt iets bezig aan het doen is (normaal minder dan 5% CPU gebruik). Als ik Word of zo open heb ik het probleem niet, hoewel dan veel CPU gebruikt wordt.Bij flash is er idd wel constant een (beperkt) CPU-gebruik, dat levert bij mij wel een probleem op, maar niet wanneer de site aan het laden is.

Merk trouwens net dat de tuut-geluiden ook optreden als windows media player opstaat.

Als die tuut-geluiden korte piepjes zijn, die meestal uit de in de PC-ingebouwde speaker komen, dan worden daar systeem- of geheugenfouten mee aangegeven!

Het kan ook zijn dat je geluidskaart niet meer goed is. Heb je al eens een andere geprobeerd? Zijn de drivers ook up to date?

Het gaat effectief om tuut-geluiden (iets lager dus) dan echt piep-geluiden en ze komen uit mijn luidsprekers.

Een andere geluidskaart proberen gaat moeilijk worden aangezien ik er gene heb (ik denk dat ik een soort ingebouwde geluidskaart op het moederbord heb, weet er niet zo veel van, het gaat ook om een "platte" computer onder het scherm, smaller dus dan normaal).

Ik ga volgende week de drivers eens proberen te checken. Hoe kan ik dat het best?

Geluidskaart is Intel 82801FB (ICH6) AC'97 Audio Controller.

Daarvoor heb ik SoundMAX versie 5.12.01.7000 staan, correct?

Ik weet niet zoveel van onboard geluid, maar de geluidskaart is waarschijnlijk van Intel (Soundmax is de chip). Kijk eens in Everest welk Moederbord je hebt. Zoek bij het Intel downloadcenter op 'sound', en kijk of daar je moederbord bij staat, daar zijn dan audiodrivers te krijgen. Als je PC een Medion of van een ander merk is, kun je beter op die sites zoeken.

http://downloadcenter.intel.com/default.aspx

moederbord is van Dell...
Dell OptiPlex GX280

PC Wizard geeft dit bij moederbord

General Information :
Manufacturer : Dell Inc. (Dell)
Product : 0G8310
Version : Unspecified
Serial Number : ..CN1374058N02J6.
Support MP : Yes, 1 CPU(s)
Version MPS : 1.4

Chassis Information :
Manufacturer : Dell Inc.
Type : Desktop
Version : Unspecified
Serial Number : BX1FV1J
Asset : Unspecified

On-Board Device Information :
Device : Intel Graphics Media Accelerator (Video)
Device : Broadcom 5751 NetXtreme Gigabit Controller (Ethernet)
Device : AC'97 Audio Controller (Sound)
Embedded Controller : No

Het is dus weldegelijk onboard.

Als ik op de site van dell kijk vind ik daar bij mijn moederbord bij geluid enkel dit

Analog Devices - Driver
Geldt voor:
ADI 198x Integrated Audio
Optioneel 5/01/2006 7 MB
Nu downloaden
Toevoegen aan Mijn downloads

Dat is dus iets anders?

Snap het niet helemaal.

Ok..
Maar ANALOG Devices is weer de maker van de SoundMax Chip..
Verder wat gegoogeld, en daar wordt voor jouw bord ook naar die ADI 198 driver verwezen..

Dus zou ik 'm gewoon proberen.. Deze downloaden, instrukties erbij lezen, de oude driver de-installeren, herstarten, en als XP dan vraagt om de driver, naar de ADI verwijzen.
Je zou nog even een herstelpunt kunnen aanmaken, dan kun je veilig terug, als het niet werkt.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070715105352AAM2zi6
http://support.dell.com/support/dow...-1&impid=-1&formatcnt=1&libid=3&fileid=135650

Laatst bewerkt:
Bleek dus inderdaad om dezelfde SoundMax driver te gaan...
Heb ik dus opnieuw geïnstalleerd.

Met of zonder maakte echter geen verschil voor de oplossing van het probleem.
Het oorspronkelijke probleem blijft dus maw:(

nou ja niks aan te doen wss dan

Misschien is dat onboard geluidding gewoon stuk. De kwaliteit ervan is ook vaak om te janken, dus kun je, als je goed geluid wil, het beste een losse geluidskaart kopen. Dan moet je in de BIOS die onboard kaart uitzetten.

Ik zal eraan denken als ik zelf een computer koop. Deze hebben mijn ouders voor mij gekocht om te gebruiken, dus zo'n investeringen ga ik er zelf niet aan doen. Wat is er precies beter aan het geluid bij gebruik van een losse geluidskaart, of anders gezegd: wat is nu slecht aan het geluid?

Enkele andere dingen die ik zelf kan verzinnen, maar waarvan ik niet weet of er veel verschil in is tussen verschillende geluidskaarten zijn minder ruis bij afspelen en bij opnemen, mogelijkheid tot zenden van een ander geluidssignaal door bijvoorbeeld zeven boxen afzonderlijk (in hoeverre dat nu al niet kan, heb ik geen idee van, ik heb maar twee boxen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan