Boxen op 5.1 zetten zorgt voor geen bass

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreeStyleD

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2008
Hallo,

Als ik mijn boxen op de 5.1 stand zet hoor ik alleen maar geluid uit de rechterbox vooraan. Alle andere boxen en de bass hoor ik dan niet. Ik heb al gekeken of het aan de software lag maar wat we dan ook doen, het werkt niet. Ik heb laatst ook een nieuwe geluidskaart ingebouwd, maar dat kan het probleem niet zijn want daarvoor had ik het ook.
Het rare is dat als ik de boxen op de st (stereo ofzo) zet werkt alles opeens wel.

Heeft iemand een oplossing voor me?
Ik heb een boxen set van ms-tech desktop theater 5.1 en een geluidskaart van sweex SC012.

Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd!

Groetjes,
Djamila

Heb jij alle stekkers wel goed aangesloten? Zelf ben ik hier ook ongeveer een half uur tot 3 kwartier mee bezig geweest om het goed te krijgen.

En even ter informatie,
Ik gebruik windows vista ultimate 64-bit,
maar mijn boxen deden ook al zo op windows xp

Als je je uitgangen op stereo-modus zet, wordt het geluid van 6 kanalen gemixed tot 2, namelijk links en rechts. De surround-set zorgt dan door middel van filters, dat de goede frequentiebereiken naar de goede speakers gaan. Subwoofers vinden het namelijk niet leuk als ze 20KHz moeten afspelen.

Aangenomen dat je uitgangen analoog zijn: Zet je geluidskaart eens in 5.1 modus, en kijk met een koptelefoon eens op welke uitgang je bastonen hoort (heb je wel een headset nodig die dit kan weergeven).

Geen bastonen? En/of 1 van de 3 poorten dood? Andere geluidskaart instellingen. Kijk eens even of je per kanaal een VU-metertje kan weergeven; das handig voor debug van je settings.

Wel bastonen? Dan ligt het probleem toch in de bedrading, en moet je even het subwoofer stekkertje, ook in het subwoofer poortje prikken. Als je dit verkeerd doet (je plugt de sub bv. in een poort voor een sattelite), dan kan het gebeuren dat de subwoofer alle inkomende signalen filterd, en je dus niets hoort.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Groet,
StingerBee

ps: Oh ja, en mocht er een volumeknop op je subwoofer zitten... dan moet die dus aan *grijns*

mijn geluidskaart instellingen zijn gewoon goed, en de bas werkt wel als ik hem in de st (stereo) mode zet. maar waarom hij het niet doet als de boxen op 5.1 staan weet ik nog steeds niet :S ik denk niet dat het aan de bedrading zal liggen dat het niet werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan