Branden duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

trico77

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2001
Berichten
90
Hallo,

Ik beschik over een HP Media Center en heb daarin een HP DVDwriter 740B en een IDE-DVD Drom 6516. Zodra ik met Sonic een CD of DVD wil branden duurt dat met 40 speed bijna 45 minuten.

Ik heb op een andere partitie Nero gezet, maar ook hier duurt het branden van een muziekcd ruim 30 minuten.

De DMA instellingen staan ingesteld bij apparaatbeheer.
Controle van de schijf staat uit.

Wie kan mij helpen, branden van een cd'tje moet toch sneller kunnen?

Trico77
 
Langdurig branden betekent dat de brander veel moeite heeft met de schrijffunctie. Meestal is het zo dat de laser niet goed meer is of de schijfjes moeilijk leesbaar. De CD of DVD drive gaat dan steeds langzamer draaien om toch een bruikbaar resultaat te krijgen.
Je kunt een ander merk schijfjes proberen en vooral CD ROM Of DVD ROM want RW levert vooral problemen met een zwakke laser. Er is geen enkele aanduiding te geven voor de levens duur van een drive, sommigen houden er al na twee jaar mee op. De instellingen zijn zo vreselijk kritisch dat de geringste afwijking al fataal is.
 
Traag branden

Dank voor je reactie en inderdaad ben ik in de weer geweest met andere schijfjes en daarbij ook alleen de R.

Het apparaat is slechts 6 maanden oud en dus zou ik garantie moeten hebben. HP gebeld en zij adviseren (de reeds uitgevoerde) software-, firmware- en Sonicupdate van de HPsite. Niets helpt en dus heeft HP maar één advies: formateren om te kijken of het probleem dan voorbij is. Daarna mag ik weer contact opnemen....... Hij stelt wel eerst een backup voor. Op mijn vraag hoe, krijg ik als antwoord: koop maar een externe harde schijf. Lijkt mij (nog) niet de oplossing.

DMA schijnt ook te kunnen helpen. Mijn dvdspeler HP staat ingesteld op DMA, maar volgens Nero (op een andere partitie) de brander niet. Geen idee hoe ik dat kan veranderen, en volgens uitleg op de site van HP middels de Bios. Heb daarnaar gekeken, maar die valt niet te veranderen (althans ik zie niet hoe).

Kortom: ik weet het niet meer.
 
Je kunt een backup maken met de Hiren Boot up cd. Die draait gewoon buiten windows om. Maar het is wel nodig om een werkende drive te hebben. Er bestaan opties om een usb drive te gebruiken. Restoren is weer een ander probleem, want dat kunnen niet alle programma's via de USB. Symantec Ghost kan direkt naar een DVD schrijven, maar ik weet niet zeker of de resque disk dat kan want daar ben je in dit geval op aangewezen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk de drive in een tweede PC zetten met een tweede drive en daar de Backup op zetten. Als een van de drives echter is gepartitioneerd rijzen er problemen want de D drive wordt dan door de actieve partitie van je huidige gekaapt.
Je zou de drive op een grotere of gelijke kunnen clonen. Het probleem is dat de drivestructuur aangepast wordt en je niet zomaar terug kunt naar een kleinere. Zijn beide drives niet gepartitioneerd dan kun je probleemloos een backup maken. Ik vind het overigens geen stijl van HP na een half jaar geen gratis service te bieden en ik raad je dan ook aan om eens verder te informeren bij die tent.

Met DMA heeft het geen raakvlak, want die wordt automatisch ingesteld en is in systeembeheer onder apparaten te vinden, is zelfs instelbaar. Maar een CD of DVD komt niet verder dan DMA 2. Hangen beiden aan één kabel dan is de HD Master op de eindaansluiting en de CD of DVD tweede als Slave. Bij cableselect bepaalt de postitie de prioriteit. Je kunt ook nog de kabel losnemen van beiden en opstarten, dat gaat natuurlijk niet, maar herconfigureert wel het BIOS. Dan de HD weer starten en afsluiten en daarop de CD DVD er aanhangen. Houd er rekening mee dat de levensduur vaneen brander niet te bepalen is. Niet dat de laser stuk hoeft te zijn, maar een misadjustment en hij werkt niet. Voorlopig houd ik het op een niet goed werkende brander. Hang het verd... ding in een andere PC dan weet je tenminste iets? Doet hij het daar ook niet dan kun je HP om de oren slaan. Een beetje zaak moet toch bereid zijn om dat ding even te testen? misschien woon je ver weg maar kan ik je helpen?
 
Laatst bewerkt:
Toevallig pas nog iets gewijzigd aan je pc? Nieuwe software of nieuwe hardware?

En... misschien pas Norton geinstalleerd?
 
heb je al de chipset drivers van het bord er op gezet .
het brander progg van xp uitgezet.
nero als brander progg alleen gebruiken .
aspi drivers geladen
 
Kun je eens in zo'n Nero logje kijken of er geen berichten in staan over het voorkomen van "buffer underruns"? Het kan zijn dat je zoveel processen gelijktijdig hebt lopen dat de harde schijf en het geheugen de burner niet meer van een ononderbroken datastroom kunnen voorzien waardoor deze langzamer gaat draaien.... Probeer eens te branden terwijl je zoveel mogelijk andere processen uit zet.... [dus niet onderwijl nog even een filmpje downloaden of een game spalen....]
 
Even zoeken maar Aspi drivers kun je hier vinden.
http://www.bitburners.com/Software/
Soms zijn die nodig, ik geloof dat jij de brander niet kunt zien is het niet? Soms zijn daartoe Dos drivers nodig. Weet even niet meer of jij nu een niet Atapi drive had? dat geeft wel problemen totdat Windows geladen is en de juiste drivers zoekt. Windows gebruikt dan generic of standaard drivers. Die hoeven niet te werken op jouw drive?



Overigens moet je er rekening mee houden dat je soms plugins nodig hebt voor het branden van bepaalde coderingen zoals b.v. Flac maar die kun je ook vinden op die site.
Een plugin moet je wel in de juiste map zetten voordat Nero er iets mee kan. Met een officieel programma kun je ze natuurlijk ook bij Nero downloaden.
 
Wauw, wat een reacties! Dank daarvoor!

Het formateren is een laatste optie en dus stel ik dat zeker nog even uit.

Ik heb een Canon printer geinstalleerd, mediaplayer 11, explorer 7 en office 2007. Verder geen echte programma's. Wel merk ik dat als Windows automatische updates aan de gang geweest is, ik foutmeldingen krijg.

Ik draai geen Norton, maar Macafee en daartoe was ik overgestapt omdat Norton zo'n aanslag pleegde op je systeem.

Ik werk veel met de pc, ben er aardig handig in, maar wat zijn precies aspi drivers en heeft het zin om die te installeren i.p.v. de hpdrivers/windows?
De writer (HP 740b) werkt met het stuurprogramma van Windows: 5.1.2535.0 en de dvdrom 6216 ook. Zijn dat de standaarddrivers van Windows?

Tenslotte: ik draai geen games en download nauwelijks. Heb dan ook geen programma's als Limewire op het systeem staan.

Dank jullie voor alle suggesties. ga kijken op de genoemde site.

Trico77
 
Aspi drivers zijn bedoeld als DOS drivers tot windows het overneemt. Sommige drives hebben die nodig. Wat de Windows drivers aangaat, die selecteert altijd standaard drivers
generic drivers dus. Ik weet niet of je voor jouw drives specifieke drivers nodig hebt maar het is mogelijk want elke dag verschijnen er nieuwe series. Een programma als Nero levert wel uitgebreide opties. Maar bij de opstart zit je eigenlijk vast aan het bios en de dos versie. Zoalng het een ATAPI compatible drive is, is dat geen probleem. Windows Ziet feitelijk alleen maar DVD R. Tenminste, dat krijg je te zien in verkenner.
 
Dank voor je uitleg.

Ik heb bij Nero info tool gekeken en daar vind ik bij Aspi:

system aspi: (geel) aspi is not installed

of Nero aspi: (groen) aspi is installed en working properly met een DLL filetje:
WNASPI32.DLL 2.0.1.74 Oct26 2004

Als ik echter de gele band wil veranderen in groen: nero aspi, dan kan dat, maar hij onthoudt deze instelling niet.

Zou hier de mogelijke fout liggen?
 
Aspi drivers zijn bedoeld als DOS drivers tot windows het overneemt. Sommige drives hebben die nodig. Wat de Windows drivers aangaat, die selecteert altijd standaard drivers
generic drivers dus. Ik weet niet of je voor jouw drives specifieke drivers nodig hebt maar het is mogelijk want elke dag verschijnen er nieuwe series. Een programma als Nero levert wel uitgebreide opties. Maar bij de opstart zit je eigenlijk vast aan het bios en de dos versie. Zoalng het een ATAPI compatible drive is, is dat geen probleem. Windows Ziet feitelijk alleen maar DVD R. Tenminste, dat krijg je te zien in verkenner.
aspi drivers voor dos .
ik dacht het niet ASPI drivers version 4.70 For Windows 98, NT 4, Me, 2000 and XP:D
 
http://www.nero.com/nero6/eng/WNASPI32.DLL.html

Deze link zou de goede moeten zijn of

http://www.nero.com/nero6/eng/ASPI_Driver.html

Ik zoek verder want het is mogelijk een DOS driver die ontbreekt?

Staat er System Aspi of Nero Aspi?
Neroinfotool.jpg


In de systeeminfo staat: System 32 \DRIVERS\ Atapi.sys
Ik begreep dat jij geen Atapi compatible drive had?
Gebruik je XP Pro Sp2?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de DMA settings roet in het eten gooien, probeer deze regfix eens.

En hier vind je de Aspi drivers, met een testtool of ze goed zijn geïnstalleerd.
 
Trico 77

Ik denk niet dat ik de juiste drive kan vinden want het opgegeven type is een externe drive.
Ik zie alleen een Sivercrest 6516 van Littl?
Weet je zeker welk type het is? Heb je geprobeerd met Everest of Aïda?
 
CdRomPeripheral : HP DVD Writer 740b atapi Port 0 ID 0 DMA: Off .
er staat geen master slave ingesteld achter op de optical drive .
 
DMA off is in elk geval fout.
En hier staat toch duidelijk een Master Slave setting
DVDWriter740b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met DMA heeft het geen raakvlak, want die wordt automatisch ingesteld en is in systeembeheer onder apparaten te vinden

......

DMA off is in elk geval fout.

Hmmmmmz ;)

Voer de regfix van lange pier even uit


Voor de geinterresseerden eerst een stukje globale kennis

Er zijn 3 Soorten harde schijven veel gebruikt tegenwoordig

1 SCSI
2 Serial ATA (SATA)
3 Parallel ATA (ATA66/100/133)

Die 3e bestaat al een poosje en word nu onderhand vervangen door nummer 2 maar ze worden nog veel gebruikt.
Over dit type gaat het

De Controller (bestuurder) waar je dvd/cd spelers/branders op aansluit word ook wel de IDE controller genoemd. Deze Controller kent 2 aansluitingen. de Primaire (eerste) en de Secundaire (Tweede) aansluiting.

Nu is het zo dat deze met verschillende snelheden kunnen werken (modussen/modi)
te weten PIO en UDMA 1/2/3/4/5
PIO is de langzaamste (16MB/Sec) en UDMA 5 is de snelste (100MB/Sec)

Wat het probleem bij jou kan zijn is dat jou branders wel UDMA 2 kan gebruiken maar dat hij dat niet doet. Bijvoorbeeld dat hij PIO gebruikt. (XP regelt de snelheid alleen naar beneden toe en kan dat niet weer naar boven instellen). Na de installatie van XP zal hij de hoogste waarde nemen maar zodra er veel fouten voorkomen stelt xp de setting zelf bij naar beneden.


Controleer de instellingen

Eerst gaan we kijken of dit probleem daadwerkelijk bij jou speelt.

- open apparaatbeheer en zoek naar het apparaat "Primaire IDE-kanaal" deze staat onder "IDE ATA/ATAPI Controllers"
- Rechter muisknop, eigenschappen
- ga naar tabblad "Geavanceerde Instellingen"
- Controlleer voor beide apparaten dat de Overdrachtsmodus op "DMA indien beschikbaar" staat als dat niet het geval is zet hem daar alsnog op
- Controleer de Huidige overdrachts modus

Staat daar PIO voer de regfix uit lange piers post uit
Staat daar Ultra DMA Mode 2 of hoger dan is er niets mis (indien het 3 of 4 is kun je de regfix ook uitvoeren om de eventuele harde schijf misschien ook te versnellen)
Staat daar "Niet beschikbaar" dan is er niets mis

- Doe dit ook voor de "Secundaire IDE-Kanaal
 
Laatst bewerkt:
Bedankt opnieuw voor de vele informatie en ik ga kijken hoever ik er in mee kan gaan. Sommige info is vrij ingewikkeld voor mij.

Allereerst bij apparaatbeheer staat 3x ide-kanaal en 3x secundair:

Primair:
1e: apparaat 0: dma indien beschikbaar en overdrachtsmodus: niet van toepassing
apparaat 1; hetzelfde
2e: apparaat 0: dma indien beschikbaar en overdrachtmodus ultra dma mode 5
apparaat 1: dma indien beschikbaar en overdrachtmodus: niet van toepassing
3e: apparaat 0: dma indien beschikbaar en overdrachtmodus: PIO modus
apparaat 1: dma indien beschikbaar en overdrachtmodus ultra dma mode 2

Secundair:
alle 3: Dma indien beschikbaar en overdrachtmodus niet van toepassing.

BrnrdsJng: De gele band van Nero geeft aan System Aspi
De groene band is van Nero Aspi

Zal ik nu eerst de regfix van Lange Pier uitvoeren?
 
Ja, vermoedelijk zit jou brander op de PIO modus te branden.... en das langzaam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan