branden van resources voor pc en apple

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philips10

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2006
Hallo

Ik heb in de loop van de tijd duizenden PSD / Vector bestanden / Walpapers etc.
met mijn PC gedownload.

Nu is de harde schijf waarop deze staan propvol en moet ik de bestanden op
DVDs branden.

Volgend jaar wil ik een IMAC (PRO) kopen en wilde ik jullie vragen hoe ik deze
bestanden kan branden dat ik ze met PC als ook met Apple kan gebruiken.

Ik wil ze niet WINRAR-Archived branden, maar direct klaar vor gebruiken.

Gaarne jullie tips en jullie ervaringen.

Bedaankt alvast

Ook linux

ik wil de Apple nog dit jaar kopen....

de resources moet ik ook onder Linux en UNIX in kunnen lezen
en kunnen gebruiken.

Ik zou dan gewoon er een externe harde schijf ernaast zetten, en de bestanden gewoon as is opslaan.
Indien je de harde schijf eerst in een bestandsformaat wat beide systemen kunnen lezen (Bijvoorbeeld FAT32) formatteerd, kun je de bestanden op beide besturingssystemen gebruiken. Of beter nog, zet er een NAS naast. Dat is een Netwerk Hardeschijf, die via Ethernet op je router aangesloten word, en dan op je machines in het zelfde netwerk gelezen kunnen worden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

P.S.

Een iMac Pro bestaat niet. Het is of een iMac, of een Mac Pro.

is al zo

De externe harde schijf is al een ethernet harddis'k
-- IOMEGA StorCenter ix2 met 2 TB...ja die heb ik propvol
weten t krijgen...

heb de DVDs al gekocht..nu nog weten hoe te branden voor
croas-platform-gebruik...

Toch bedankt

Voor de mac kan ik niet spreken maar op Linux is GIMP een van de meest populaire programma's om met afbeeldingen te werken, er is ook een Windows versie van. Je kunt die windows versie gewoon op je PC zetten en dan gaan kijken wat er wel en niet werkt.
Met enig kunst en vliegwerk is het trouwens ook mogelijk om photoshop op linux te draaien.

Met DVD's worden het er dan toch al gauw een heleboel, als je die 2 TB allemaal Op DVD moet zetten.
Ik heb naast de NAS nog een docking station voor HD's, daar worden elke maand alle Foto's naartoe geschreven, en dan word de schijf weer verwijderd. Als ie vol is, kopen we een nieuwe HD, en beginnen we die te vullen. Wellicht is dat een slimmere oplossing? Met een beetje beleid weet je dan wat er op welke schijf staat. En doordat ze niet gebruikt worden, zal de levensduur ook langer zijn dan de schijven die de hele dag staan te draaien. En wie weet kunnen we die bestanden over een jaar of vijf dan wel allemaal op 1 schijf van 20TB kwijt. Ik bedoel maar, ik heb hier gebrande DVD's van een jaar of drie oud liggen die niet of bijna niet meer te lezen zijn. Die hebben ook niet het eeuwige leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan