Brander op IDE 2 werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Hooftman

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Berichten
188
Ik had mijn brander (master) en mijn DVD-speler (slave) staan op IDE 2. Alles ging inprincipe goed behalve dat een cd kopiëren wat moeite gaf. De ene keer was er geen probleem, de andere keer gaf ie een fout aan!! Nu lees ik overal dat het beter is om de HD (master) en mijn DVD-speler (slave) op IDE 1 en mijn brander (master) op IDE 2 te zetten. Dit zou zeker o.a. ten goede komen als ik een cd wil kopiëren.
Dat laatste heb ik nu gedaan maar als ik een cd ga kopiëren dan zie ik dat de recorderbuffer, ik gebruik Nero de laatste versie, om de haverklap op en neer gaat.
Dus van 100% naar 10% of lager. De cd is goed gebrand maar het moet dus elke keer een beroep doen op de Burn-Proof.
Een cd branden duurt nu ook veel langer als hoe ik het vroeger deed.

Wat moet ik nu doen om die recorderbuffer gewoon rond de 100% te krijgen zodat alles ineens goed en snel brand. Alle overige programma's heb ik uit staan als ik een cd brand!!
Want zoals ik het nu heb aangesloten (zie bijlage) zo hoort het toch??
 

Bijlagen

  • aansluiting plexwriter.gif
    aansluiting plexwriter.gif
    7,3 KB · Weergaven: 26
Lijkt me een softwareprobleem: Moet je binnen Nero nog wat aanpassen, omdat ie nu id war is door de grote wisseltruc? Omdat het branden langer duurt, misschien je brandsnelheid verhogen in eugenschappen.
Je kan misschien beter proberen eerst de te kopiëren data/muziek op je harddisk te zetten en vervolgens DAO selecteren met de harddisk als bron/source.
Nu kopieer je toch direct vanaf DVD naar CD ("on-the-fly")?
suc6
 
Mijn brandsnelheid staat al op max. Het is maar een 12 speed.
Maar het zou toch moeten kunnen om rechtstreeks vanaf de cd te kopiëren en niet eerst van HD.
Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die dat wel rechtstreeks kunnen.
Maar ja, waarom ik niet ??
 
Zet de branders eens slave op IDE 1, dan hoeft alle data niet door dezelfde kabel
 
Branden

Je systeem is snel genoeg om cd's op 40 speed en hoger te branden dus er moet wel een probleem zijn.

Het klinkt als een cliche maar ik denk dat je os. wat onderhoud kan gebruiken.

Scannen op spyware, virussen, foutjes en natuurlijk eens goed defragmenteren.

Aangezien je systeem die 12 voudige snelheid op zijn sloffen aan moet kunnen en je de harware verder goed hebt aangesloten moet de software wel de boosdoener zijn.

Kijk ook eens of de IDE 2 poort op dma (winXP) staat

Check desnoods je bios of die optie daar ook aanstaat.

Grtz...
 
Geplaatst door Sander Hooftman
Nu lees ik overal dat het beter is om de HD (master) en mijn DVD-speler (slave) op IDE 1 en mijn brander (master) op IDE 2 te zetten

Mijn brander staat dus enkel op IDE 2 op master
 
Re: Branden

Geplaatst door tron
Kijk ook eens of de IDE 2 poort op dma (winXP) staat

Check desnoods je bios of die optie daar ook aanstaat.

Grtz...

Hoe moet ik dit doen dan??
Mijn systeem onderhouden doe ik bijna elke dag met de gebruikelijke progjes!!
 
branden.

Mijn systeem onderhouden doe ik bijna elke dag met de gebruikelijke progjes!!

Dat zegt niet alles, op een geven moment zal windows zo vervuild zijn dat je hele systeem langzamer gaat draaien.

Voor iedereen komt er een dag dat ie een schone installatie moet uitvoeren.

Ik wil je niet gelijk daar toe aanzetten maar het blijft een feit.

DMA en Hoe moet ik dit doen dan??

Ga naar het configuratie scherm en klik op systeem / hardware / apparaatbeheer.

Klik op het plus teken van IDE ATA/ ATAPI Contollers en klik met rechts op secundair IDE kanaal.

Kies eigenschappen en dan geevanceerd.

Daar moet een UDMA modus zijn ingesteld.

Grtz.
 
Re: branden.

Geplaatst door tron
Ga naar het configuratie scherm en klik op systeem / hardware / apparaatbeheer.

Klik op het plus teken van IDE ATA/ ATAPI Contollers en klik met rechts op secundair IDE kanaal.

Kies eigenschappen en dan geevanceerd.

Daar moet een UDMA modus zijn ingesteld.

Grtz.


Sorry maar ik zie nergens geavanceerd staan.
 
IDE kanaal

Kies eigenschappen en dan geevanceerd.

Dat moet dus geavanceerde instellingen zijn.

Ik heb voor de duidelijkheid mijn Configuratie scherm op klassieke weergave staan.

Heb je na die format van verleden week wel de chipset drivers geinstalleerd?

Staan op de cd rom die je bij je mobo hebt gekregen.

Grtz.
 
Yes de chipset heb ik geïnstalleerd. Maar eer zit een IDE Utility mij mijn mobo en die geeft aan dat de brander op IDE de UDMA not supported is.
Kan je daar wat mee.
 
Udma

Je hebt het probleem gevonden...

Ik heb ooit zoiets gehad met mijn Lite On brander (zelfde loopwerk etc als Plextor) en kreeg als advies de firmware te upgraden.

Dat zou je kunnen proberen maar ik denk niet dat het helpt. (proberen kan nooit kwaad als je tenminste weet hoe dat moet)

Het enige dat uiteindelijk restte was een nieuwe brander kopen (mijn huidige plextor).

Ook in andere systemen heb ik die brander nooit meer op UDMA kunnen zetten.

Ik durf niet te beweren dat je het zelfde moet doen maar bij mij was het in ieder geval de enige oplossing.

Het probleem mbt die buffer underruns (al dan niet opgevangen door de burnproof voorziening) zijn in ieder geval aan die UDMA status te wijten.

Grtz.

Ps.

Zet je brander anders gewoon terug op IDE 1
 
De firmware is van de laatse versie dus daar ligt het niet aan.
Misschien is deze 12 speed wel verouderd voor het systeem wat ik nu draai. Dat zou ik niet weten.

Als er echt geen andere oplossing komt dan moet ik mijn brander zoals vroeger zetten.
IDE 2 ---> brander (master) ---> DVD (slave)
Dit ging dus wel maar had af en toe met cd kopiëren een error.

Bedankt
 
hallo als je een snelle computer als meer dan 2 ghz heb hoef je brander eigenlijk nie enkel aantesluiten ik heb ze gewoon op 1 kabel zitten en k kan perfect on the fly copieeren
 
Geplaatst door Sander Hooftman
Yes de chipset heb ik geïnstalleerd. Maar eer zit een IDE Utility mij mijn mobo en die geeft aan dat de brander op IDE de UDMA not supported is.
Kan je daar wat mee.


Dit geeft mijn IDE Utility van de mobo aan:
Ultra DMA supported: not supported
PIO mode supported: 4
Current device use: PIO mode 4

Bij de HD en de DVD-speler staat er dat de Ultra DMA wel supported is!!

Iemand anders nog suggesties ??
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door kellemen
hallo als je een snelle computer als meer dan 2 ghz heb hoef je brander eigenlijk nie enkel aantesluiten ik heb ze gewoon op 1 kabel zitten en k kan perfect on the fly copieeren

Maar wat is de snelheid van je brander dan??
 
Misschien dat daar het verschil in zit. Ik moet het nu nog doen met een 12x10x32A

Zijn de laatste Plexwriters wel Ultra DMA supported ??
 
Laatst bewerkt:
Zie ik ineens dat jij XP gebruikt! En effe zoeken op de website
"Compatible with:
Windows, Windows 95, Windows 98, Windows NT, Windows 2000 "http://www.plextor.be/english/products/pxw121032.html

Dus geen XP? Misschien moet je ook 'ns kijken of XP niet zelf het 'alleenrecht' opeist om als brandsoftware te mogen fungeren, mogelijke conflicten met Nero als gevolg.
reviewtje: http://www.tech-report.com/reviews/2000q3/plexwriter/index5.x
Als ik jou was zou ik me om die buffer niet teveel zorgen maken, als de CD maar foutloos door 't proces heenkomt, toch!? En die langere brandtijd, simpel?ligt dat niet aan de functie test&burn ipv alleen burn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan