Brandgeur opstarten nieuw mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Perseverance

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2010
Ok, ik heb nu een nieuw moederbord en nieuw ram geheugen gehaald om mijn oude AM2 processor hierin te kunnen doen.

Mobo: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K10N78-1394

Ik ben bij het voor het eerst opstarten vrij kaal begonnnen, dus alleen processor en RAM. De PC draait, alleen ruik ik opeens een sterke brandlucht (ik heb mijn fair share of brandluchten geroken en dit rook echt niet goed). Snel computer uitgezet, geroken waar het vandaan kwam. Echter kom ik er, na 3x opnieuw opstarten, niet achter waar het vandaan komt. Heb alle condensatoren nagegaan, molex-connectoren allemaal netjes uit de buurt van het mobo gehaald, etc. Voeding lijkt ook prima in orde en werkt ook gewoon.

Ik moet wel zeggen dat ik even heb lopen pielen vantevoren bij het plaatsen van de koeling, achteraf denk ik dat ik er iets teveel koelingspasta op heb gedaan. Dit heb ik met een pasje en een doekje verwijderd, en opnieuw, lichter (grootte van een rijstkorreltje) opgebracht en uitgesmeerd. Misschien ligt het daaraan?

wel de afstand steuntjes gebruikt?

dus moederbord zo op de metalen plaat ja dan kun je kortsluiting veroorzaken.:o

Hopen dat ie niet al doorgebrand is en busjes eronder plaatsen. Kan me haast niet voorstellen dat dit in je vorige opstelling ook niet aanwezig was.

Niet elke kast heeft die afstandsbusjes nodig (die hebben zelf al opstaande schroefgaten). Merk je ook wel dat o.a. het I/O shield en de uitbreidingskaarten niet lekker zullen passen. Dus dat hoeft het niet te zijn, maar is wel goed mogelijk.

@Perseverance, kun je vinden waar de brandlucht precies vandaan komt? Heb het zelf meegemaakt met een rotte MOSFET, welke het nodig vond volledig uit te branden. Misschien kun je zo zien of het daadwerkelijk kortsluiting is geweest.

Niet elke kast heeft die afstandsbusjes nodig (die hebben zelf al opstaande schroefgaten). Merk je ook wel dat o.a. het I/O shield en de uitbreidingskaarten niet lekker zullen passen. Dus dat hoeft het niet te zijn, maar is wel goed mogelijk.

@Perseverance, kun je vinden waar de brandlucht precies vandaan komt? Heb het zelf meegemaakt met een rotte MOSFET, welke het nodig vond volledig uit te branden. Misschien kun je zo zien of het daadwerkelijk kortsluiting is geweest.

Kan het helaas echt niet vinden, zou wel heel wat makkelijker zijn idd :D

Heb je hem al wel losgeschroeft?
Test hem dan los op tafel,zonder achterbord.
Alleen aansluiten wat je nodig hebt.
Zie je gelijk op je afstandbusjes hebt.

Dan maar beginnen met uitbouwen volgens de LP methode: Alles op een houten plank, elk apparaat een voor een aansluiten en testen. Waarschijnlijk kun je dan ook de brandlucht beter lokaliseren, even ook eventueel falende hardware.

Maar is dat hier ook het geval? Is toch wel een belangrijk detail om te weten lijkt me.

Dat gaat Perseverance ons wel vertellen hoop ik.

Edit: Weet het wel bijna zeker dan. Na het uitbouwen zie ik wel graag een foto'tje daarvan, om er zeker van te zijn.

Laatst bewerkt:
Dan maar beginnen met uitbouwen volgens de LP methode: Alles op een houten plank, elk apparaat een voor een aansluiten en testen. Waarschijnlijk kun je dan ook de brandlucht beter lokaliseren, even ook eventueel falende hardware.

Dat gaat Perseverance ons wel vertellen hoop ik.

Prima idee. Ben echter alleen bang dat ik nu te ver ga en de (of een onderdeel van) hardware mol/doorbrand...

Met een houten plank, voorzichtigheid en goed opletten wat je doet maak je dat niet snel erger. Gewoon proberen.

Als hij los ,is het aan de achterkant wel te zien,wat er gebeurt is.
I.v.m de steuntjes. op de juiste plaats,en geen contact met ijzer.

Als hij los ,is het aan de achterkant wel te zien,wat er gebeurt is.
I.v.m de steuntjes. op de juiste plaats,en geen contact met ijzer.

hmm dus je suggereert dat ik hem al gemold heb :D zijn er nog aandachtspunten verder bij het blootleggen van het mobo op hout? trouwens diep respect voor alle snelle reacties!

Hoeft nog niet,maar dat moet je wel zelf doen.
Wij geven alleen raad,voor jou de daad.
Dat rijmt.

misschien nog een aandachtspuntje trouwens; het moederbord heeft dus een 24-pins ATX connector een nog eens een 8-pins connector (waarvan ik de naam even niet meer weet, iig voor de stroom van de voeding) - volgens de handleiding werkt het mobo ook met een 20-pins en een 4-pins connector. Aan mijn voeding zit dus 1x 20-pins en 2x 4-pins. Is er een voorkeur voor manier van aansluiten of maakt het vrij weinig uit? Had bij bovengenoemde pogingen dus alleen 1 4-pins en de 20-pins aangesloten.

Maakt niet uit hoe je de 4pins aansluiting aansluit. Ik heb er hier ook 2 op mijn voeding, en gebruik er ook 'maar' een. (Omdat er geen 2e op past)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan