Brede zwarte banden boven en onder filmbeeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schul

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Sinds kort weet ik via FTD en heb nu voor het eerst en met succes een film kunnen downloaden en gebrand op een DVD + RW.
Via de DVD speler speelt de film goed af.
Maar er is boven en onder het beeld brede zwarte balken.

Hoe krijg ik die weg?

Dit gaat niet met de instelling van mijn normale tv.
Zijn hier mogelijkheden voor?
gr.Jan

die 2 brede zwarte balken dat is normaal dat heeft te maken met het formaat tv dat je hebt gewoon tv of breedbeeld en dan nog hoe groot de breedbeeld tv is. dus die zwarte balken is normaal niks aan te doen.

Sinds kort weet ik via FTD en heb nu voor het eerst en met succes een film kunnen downloaden en gebrand op een DVD + RW.
Via de DVD speler speelt de film goed af.
Maar er is boven en onder het beeld brede zwarte balken.

Hoe krijg ik die weg?

Dit gaat niet met de instelling van mijn normale tv.
Zijn hier mogelijkheden voor?

Marcel Dekkers zei:
die 2 brede zwarte balken dat is normaal dat heeft te maken met het formaat tv dat je hebt gewoon tv of breedbeeld en dan nog hoe groot de breedbeeld tv is. dus die zwarte balken is normaal niks aan te doen.

Ik denk niet dat dit aan mijn tv (beeldscherm ca. 50) of dvd speler ligt. Ook met het afspelen op mijn pc met mijn monitor geeft deze balken aan.
Wat voor een bepaald type bestanden veroorzaakt deze balken zodat ik er rekening kan houden of mogelijk dit kan beinvloeden.

Vaak is het zo dat een film in divx (of vergelijkbaar; vcd/svcd) het originele filmpje (bijvoorbeeld van de dvd waarvan 'een backup gemaakt werd' de opname maakt in 4:3 beeldschermverhoudingen, waarbij dan als het ware de zwarte balken worden toegevoegd. Dit is om mogelijk te maken dat de hoogte/breedte-verhouding van het origineel netjes behouden worden. Het programma wat de klus klaart neemt min of meer een zwart vlak van 4:3 en legt daar de film netjes in het midden in. Eigenlijk maakt het programma dus 'de film groter'. De zwarte balken staan dus op film.

Op mijn stand-alone dvd-speler kán ik daar van af komen door op het knopje Zoom te drukken. Maar dan lever ik wel links en rechts een stukje filmbeeld in. (Dus dat doe ik niet.)

Het is dus geen fout, maar enkel een gevolg.

Groetje,

Jasper

Anykey zei:
Vaak is het zo dat een film in divx (of vergelijkbaar; vcd/svcd) het originele filmpje (bijvoorbeeld van de dvd waarvan 'een backup gemaakt werd' de opname maakt in 4:3 beeldschermverhoudingen, waarbij dan als het ware de zwarte balken worden toegevoegd. Dit is om mogelijk te maken dat de hoogte/breedte-verhouding van het origineel netjes behouden worden. Het programma wat de klus klaart neemt min of meer een zwart vlak van 4:3 en legt daar de film netjes in het midden in. Eigenlijk maakt het programma dus 'de film groter'. De zwarte balken staan dus op film.

Op mijn stand-alone dvd-speler kán ik daar van af komen door op het knopje Zoom te drukken. Maar dan lever ik wel links en rechts een stukje filmbeeld in. (Dus dat doe ik niet.)

Het is dus geen fout, maar enkel een gevolg.

Groetje,

Jasper

Ging even niet goed met het andere bericht.

Bedankt Anykey voor je informatie. Ik heb een bijbehorende site gevonden op www.dvd.nl en geeft hier meer info over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan