Brief via rapportage, en de gegevens uit een query

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een database, waar verschillende tabbelen instaan, elke tabel heeft ook zo zijn eigen ID nummer.

Als ik met een rapport een brief wil maken, komt het nu voor dat hij inplaats van de goede gegevens de ID laat zien.

Ik maak mijn brief op doormiddel van een tekstvak en de volgende code:

Code:
="bijzondere voorzieningen " & [bpp_soort] & "2010"

Uitkomst wat ik krijg is
bijzondere voorzieningen 1 2010

Maar moet zijn
bijzondere voorzieningen Utrecht 2010

Waarbij de tabel bpp_soort dus uit ID en naam bestaat.

Echter laat hij de ID zien, i.p.v. de naam. Kan ik ook op één of andere manier
voor de naam kiezen?

Je info is te summier.
Waar maak je je brief op?
Waar staat je tekstvak en waar staat je code?
In een formulier?
bpp_soort, verwijst dat naar een keuzelijst in je formulier?

Sluit anders even je bestand bij.

Tardis

Als [bpp_soort] uit een andere tabel komt, dan moet je de naam ophalen met een DLoopkup op basis van het veld [bpp_soort]. Een veld laat uiteraard zien wat er in staat, niet wat er in een ander veld uit die tabel staat.

Je info is te summier.
Waar maak je je brief op?
Volgens mij staat dat in het onderwerp Raportage (Raport)
Waar staat je tekstvak en waar staat je code?
Code staat in een tekstvak
In een formulier?
Nee

bpp_soort, verwijst dat naar een keuzelijst in je formulier?
bpp_soort staat in een tabel

Tardis

@OctaFish, zal eens kijken wat ik met DLoopkup kan doen.

DLookup kan.
In de regel los je dit op door een query te maken, deze op te slaan en je rapport op de query te baseren.

In je query neem je dan alle tabellen en kolommen op die je in je rapport wilt laten zien.

Mbt je info, rapportage en rapport zijn 2 verschillende begrippen.
Bedenk even dat iedereen zo zijn eigen perceptie heeft en dat de boodschapper er voor verantwoordelijk is om de boodschap helder over te brengen.

Tardis

DLookup kan.
In de regel los je dit op door een query te maken, deze op te slaan en je rapport op de query te baseren.

In je query neem je dan alle tabellen en kolommen op die je in je rapport wilt laten zien.

Daarmee moet ik nog even puzzelen zo te zien, hij komt namelijk met de melding
De syntaxis van de expressie die u hebt opgegeven, is ongeldig

Er ontbreekt een operand of operator.............

Dacht dat dit hem moest zijn

DLookUp("persg_land","tbl_persoonsgegevens")

Blauw is het veld en groen de tabel...

Off-topic
Mbt je info, rapportage en rapport zijn 2 verschillende begrippen.
Bedenk even dat iedereen zo zijn eigen perceptie heeft en dat de boodschapper er voor verantwoordelijk is om de boodschap helder over te brengen.
Tardis

Okay, maar heb het volgens mij in mijn eerste bericht wel goed aangegeven

Als ik met een rapport een brief wil maken

Je hebt nog een criterium nodig in de DLookup. En wel iets als:
Code:
DLookUp("persg_land","tbl_persoonsgegevens";[B]"[COLOR=red]persID="& Me.PersID[/COLOR][/B])
Waarbij ik uiteraard de veldnamen maar even fingeer. Je zoekt dus het veld [persg_land] op basis van het persID uit je rapport op in de tabel tbl_persoonsgegevens.

Dankje voor je voorbeeld terug, dit had ik eerst ook zo gemaakt, echter
als ik met een rapport een brief wil maken, dan wil ik gebruik maken
van de query.

Als ik de query gewoon uitvoer dan komt er netjes het land te staan.

Maar als ik de query ga gebruiken in een rapport, dan komt het ID nummer naarvoren.
Ik plak het veld namelijk niet zo in het rapport, maar maak gebruik van een Tekstvlak met een code in..

Code:
=[persg_postcode] & " " & [persg_land]
heb ook geprobeerd om
Code:
=[persg_postcode] & " " & [land]
te gebruiken.

Alleen krijg ik met de bestaande code de ID nummer te zien i.p.v. land naam.
De reden dat ik deze code wil gebruiken, en niet met de losse velden is, dat je met deze
code de teksten netjes achterelkaar krijg. Zonder dat er te veel ruimte tussen komt.

En het advies is dan om DlookUp te gebruiken.

Je gebruikt in je tabellen waarschijnlijk opzoekvelden? En als dat zo is, dan gebruik je waarschijnlijk het gekoppelde veld in je query, en niet de omschrijving uit de brontabel.
Probeer dus eens het tekstveld in de query te zetten, en niet het ID veld.

Aanvullende tip: als je opzoeklijsten gebruikt in tabellen, zou ik je aanraden om die om te zetten naar Tekstvelden. De reden? Je moet het gebruik van tabellen en queries (om te zoeken/muteren etc) om te beginnen zoveel mogelijk proberen te vermijden. Voor de gebruikerskant maak je immers formulieren en rapporten, waarin je uiteraard wel met keuzelijsten werkt.
Als je een tabel of query opent, dan wil je daar de letterlijk opgeslagen gegevens zien, en niet 'valse' gegevens die uit een andere tabel komen. Op die manier kom je ook nooit in dit soort 'verrassingen' terecht als je velden gaat combineren. Je hebt nu zelf aan den lijve ondervonden hoe vervelend dat is...

Zie opmerking Michel en dat laat ik je dus in mijn voorbeeld zien. Heb je ook geen code nodig. Het voorbeeld in mijn rapport laat toch ook de naam van het land zien en niet de ID.

Maar jij gebruikt volgens mij gewoon de teksvlak en pas je aan in de eigenschappen wat de bron is. Ja dat werkt ook. Maar ik roep hem aan, met een formule

=[persg_postcode] & " " & [land]

De reden heb ik ook aangegeven waarom ik dit wil ipv losse tekstvlaken.

@OctaFish

Dat is een andere vage punt, ik heb het veldtype op tekstvlak staan, maar als ik daarna kies voor Wizard Opzoek, dan wordt hij automatisch nummeriek.. (Dit zal wel komen door de ID denk ik??)

Klopt; je moet dus uit de buurt blijven van die wizard Opzoeken. Zeker op tabelniveau.

Maar goed dat was dus het probleem, en vandaar dat de term DLookUp ter sprake kwam.

Of is het idee, om gewoon bij die tabel (die gebruik worden voor de dropdown menu's) de ID weg te laten?

Het andere probleem
Maar hoe kan je dat probleem omzuilen?? Want ik wil wel dropdownmenu, die gekoppeld is aan een tabel?

Zo zo, dat je dat zomaar kan zeggen, dat ik niet de
moeite neem. Dat kan je niet zo oordelen!

Ik heb alles bekeken, alleen misschien heb ik wel wat over het hoofd gezien. Maar goed..

jammer dat ik dat allemaal wel heb gezien,

Alleen ja als je gewoon iets maakt zonder uitleg of tips erbij doet , want zo weet ik niet zo waar ik moet zoeken.

Zoals je misschien wel weet heeft Access zoveel mogelijkheden om iets te bereiken. Via Query's via VB enzo..

OOH WAT DOM VAN MIJ:o:o:o:o, helemaal over het hoofd gezien..

Ik wil hierbij mijn excusses aan je aanbieden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan