brom in opname

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ab61
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ab61

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Digitale voice recorder olympus 2100 VN 2100 pc
externe microfoon een Yoga EM-272

probleem is dat ik continu een brom heb in mn opnames

Soort opnames die ik maak zijn interviews op locatie voor een lokale omroep.

weet iemand wat en of ik hier iets aan kan doen?

alvast bedankt voor de input, Ab

Laatst bewerkt:
Paste de plug die aan de microfoon zit / zat in de voice recorder, of heb je er zelf een connector aangesoldeerd ?

ja die past het spul is allemaal gloednieuw, het is een 3.5 mm aansluiting

Brom ontstaat, of door een aardlus en dat is in jouw geval niet van toepassing of ergens een slechte afscherming.
Ook als je een A-Symetrische signaal door een lange kabel stuurt kan dit onderweg aardig wat brom oppikken.

Ik ken deze Microfoon niet, maar heeft deze een symetrische of een a-symetrische kabel.
Hiermee bedoel ik dus geballanceerd of ongeballanceerd.
Je kunt dit zien als er een mono of een stereo jack plug aan zit.
Hoe lang is de kabel?
Klopt de Impedantie van de microfoon met de microfoon input van de voice recorder ?

Er zit een monoplug aan
de kabel is 6 meter ( is wel steeds opgerold, maak dat ook nog uit?)
impedantie microfoon is ( op beschrijving staat output-impedance, bedoel je die?) en die is 1kΩ

en de impedantie volgens de specificatities van de voicerecorder staat:
microfoon aansluiting mono, impedantie 2kΩ

Heb je met het impedantie verschil de oorzaak te pakken?

Dat impedantie verschil zou niet veel uit mogen maken, in de zin van brom [wel in de zin van frequentiebereik, maar bij gesprekken zul je dat niet merken].
De eerste suggestie van Lonnytune is waarschijnlijker: de aarde [mantel/afscherming] in de microfoon of kabel zit los.... meet het ding eens door....

ik ben een pure leek op dit gebied en kan het dus ook niet doormeten, misschien handig om terug naar de toko en een ander proberen?
maar maakt het uit of ie opgerold is of maakt dat niks uit

Tja, paar dingen.... die dictafoon is eigenlijk gedacht om de interne microfoon te gebruiken of een revers microfoontje met 1 meter draad... nu zit er een dikke kabel van 6 meter aan met een grote dikke microfoon.... 6 meter is lang maar moet wel kunnen, of die kabel opgerold is of niet, maakt niet uit.....
Bromt de microfoon ook als je hem niet in de hand hebt?
Mogelijk is die verloopkabel van 3p microfoon naar 3,5mm niet goed.....
Indien je geen multimeter hebt, zou ik er inderdaad maar even mee terug gaan....

Het oprollen kan wel problemen geven, 6 meter kabel is op zich ook wel lang voor een a-symetrische kabel, maar in jouw geval zal dit wel meevallen.
Wel als je dit erg klein oprolt en langs een storingsbron houd. b.v. een magnetisch veld o.i.d.

Het inpedance verschil van 1k zal ook het probleem niet zijn.

Waar je wel op letten moet is dat jouw kabel niet langs storingsbronnen loopt, zodat het brom kan op pikken.

Ik heb mij bijvoorbeel;d ooit wel eens te pletter gezocht naar een probleem en toen bleek het een dovenlus te zijn dat een magnetische veld producerde en werd opgepikt door een a symetrische microfoon.
Een dovenlus is een soort grote spoel wat ook wel ringleiding genoemd wordt, waar een signaal op gezet wordt en de gehoorapparaten pikken dit signaal op.
Daar kon de microfoon dus niet tegen en ik kreeg een soort van girent geluid binnen.

Nog even uitgeprobeerd ook als ik de microfoon niet in mn hand hebt zoemt ie, sterker nog zelfs

Nog even uitgeprobeerd ook als ik de microfoon niet in mn hand hebt zoemt ie, sterker nog zelfs

Dan ligt ZEKER de ground los in de microfoon of is het verloopsnoer niet in orde.... [verkeerd bedraad of losse soldering]

Dan is er iets met de afscherming.
Het huis van de microfoon zal van metaal zijn denk ik.
Dit moet verbonden zijn met de afscherming van de kabel en deze moet weer verbonden zijn wet de sleeve ( het huis, als hij van metaal is) van de jack plug.

Mijn mening : Ik zou hier mee terug gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt.
Ik zou voorstellen dat zij een deugdelijke combinatie ( mic + recorder) afleveren wat storingsvrij werkt.
Misschien moet je kiezen voor een iets betere microfoon, dit verschil zal je dan natuurlijk bij moeten betalen.

Nou zit ik als geluidstechnicus al 35 jaar in het vak, maar van het merk Yoga had ik nog nooit gehoord. Misschien ligt daar dus het probleem.

ja ik heb wel een microfoon(tje) gezien die hier specifiek voor is bedoeld en die zit gelijk aan de jack vast. ik denk dat ik die maar ga halen. Heb overigens recorder en mic bij verschillende zaken gekocht.

mag je hier ook een link plaatsen, zodat ik laten zien wat ik nu heb en wat er orgineel op zou kunnen?

Zo te zien heeft de microfoon een XLR aansluiting en moet dus zowel pin 1 als 3 met aarde [het bovenste stukje van de 3,5 mm jack] verbonden zijn.... dit gaat nog weleens mis.... mogelijk heeft men alleen de afscherming aan het huis van de stekker vastgezet.....

Link mag je plaatsen....

Laatst bewerkt:
Ik had dus niet goed gekeken... deze microfoon heeft een vaste kabelaansluiting [waar dus iets mis mee is....] geen XLR

Die orginele is wel makkelijker... geen gehannes met kabel.......

Heb 'm teruggebracht en een originele me-12 gekocht, perfecto!

Allemaal bedankt voor het meedenken!!

Misschien nog een verlengkabeltje kopen en de microfoon op een verlengstokje of microfoonstatiefje plaatsen, zodat je niet telkens met de voice recorder richting monden van de personen hoeft verplaatsen en je hebt het helemaal voor elkaar.
Dan kan je de voicerecorder in je zak houden en beweeg je alleen met de microfoon.

Zomaar een ideetje hoor :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan