Brommend geluid bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Sinds een week ongeveer hoor ik bij het opstarten een heel hard brommend geluid. Het gaat harder, zachter, benauwder en na ongeveer 2/3 minuten is het weg. Het is net een fannetje dat vastloopt en dan weer oploeit soms. Aangezien er hier een verbouwing aan de gang is dacht ik eerst aan stof. Dus ik heb hem helemaal schoongebelazen en toen weer aangesloten. Daarna was het over dus ik dacht gewoon wat stof in een fan (was ook zo maar dat is er nu ook uit natuurlijk). De volgende keer koude boot was het ook goed alleen daarna telkens weer dat gebrom. Of het nu een echte boot is of hibernation maakt niet uit. Als de PC uit heeft gestaan voor een tijdje is het er, bij een reboot niet. Het kan niet vd CD-rom spelers komen. Van de HDD weet ik niet maar dat lijkt me sterk.

Enig idee?

Heb je ook een druppeltje olie zeg onder het QA stickertje van de fan gedaan ?

Welke fan? CPU bedoel je?

Nee want het is pas sinds een weekje zo. En het was een nieuwe Zalman.
CP030156.gif

Zalman CNPS7000B-Cu CPU Cooler

En het is ook niet echt een piepend geluid, meer een zwaar brommend geluid.

En zoals ik zei houdt ie er na een tijdje mee op.

Aangezien je aangaf dat het net een fannetje was dat vastliep heb ik niet een specifiek fan in gedachten gehad.Vaak begint het wel zo,lees bij begin en dan weer weg.Ivm verbouwing kan het natuurlijk goed stof zijn maar er zijn natuurlijke meedere fans.
wellicht computer op stofvrije plek openen en kijken welke fan het zou kunnen zijn ?

Nouja, ik denk dat het een fan is maar het geluid is qua sterkte net een HD. Ik heb het proberen op te nemen maar dat lukt niet echt.

En ik heb mijn kast opengemaakt, alles stofvrij gemaakt, fans los, schoongeblazen stof weggehaald. Zelfs die op mijn videokaart. En zoals ik zei, dag later was het weer terug. En het is ook harder, zachter, bijna stil etc..

Heel vreemd, moeilijk uit te leggen.

Zojuist vanwege andere problemen toch de hele boel uit elkaar gesloopt dus toch alle fannetjes nog maar eens nagelopen.

Heb geen olie bij de hand dus kan dat nog even niet doen.

Ik zie het morgen wel weer, alvast bedankt.

Heb precies hetzelfde probleem, maar het lijkt bij mij uit de voeding te komen. Altijd bij een "koude start"een kwartier lang zwaar aanlopen. Zal morgen mijn voeding uit elkaar halen, hoop dat ik de oplossing heb.

Dacht ik ook al aan. Maar deze voeding is nog geen halfjaar oud (!).

Maak eens een koude start met je kast open.
Hou dan voorzichtig 1 voor 1 de fan's tegen.
Ook die van de voeding, die kun je voorzichtig met een schroevendraaiertje tegenhouden.
Stopt het gebrom meteen, dan heb je de boosdoener.
Stopt het niet, dan weet je in ieder geval dat het je fan's niet zijn.
Meteen verder gaan luisteren in je kast, eventueel voorzichtig een vinger tegen je hardeschijf houden.

Geplaatst door XP_PC
Kan dat geen kwaad voor je fans?
Je moet ze niet vijf minuten tegen gaan houden.
Heel eventjes is voldoende om erachter te komen of 1 van je fan's de brom geeft.:)
Met die van je voedign moet je even uitkijken, dat de schroevendraaier niet te ver je voeding inkomt.;)

Met schroevendraaier is vrij riskant.Lijkt me niet gewenst.

ik vind dat met die schroevendraaier ook vrij eng klinken
Kan je nog beter de processor even weghalen (zodat er nog maar 1 koeler in zit) en dan de pc 'aanzetten'.
Althans als dit tenminste mogelijk is. (ik denk van wel eigenlijk).

Nog makkelijker (mits je een 2e pc hebt), hang de voeding in een andere pc. Maakt ie daar ook t geluid, dan heb je de veroorzaker...

Je zegt zelf dat je aan het verbouwen bent, dan is het niet gek als je voeding t eerste last krijgt van de stof.
Deze is namelijk volgens mij t makkelijkst bereikbaar.

Geluid is er nog steeds (sinds eergisteren weer).

Dus telkens als ik de kast open gehad heb en ? ? stof heb weggeblazen of kaart losgehaald of wat ik ook heb gedaan is het een paar dagen over.

Het is net een extra opstart motor ofzo. Die na een tijdje zachter- en daarna uit gaat.
Of een CD-rom speler. Maar die is het niet; ik heb beiden laatjes open gedaan en het gebrom ging door.

Als het morgen weer is zal ik eens kijken.

Nu komt het ook later voor :confused:.

Dus tegen de tijd dat ik in Windows zit. En even later is het weer weg..

Nog steeds geen tijd gehad om te kijken. Het is volgens mij een veel te zware brom voor een fan maar ik kijk er wel naar.
Anders nog ideeën wat het kan zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan