Browserprobleem met zowel Firefox als IE

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivonnewierink

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2014
Dag,

Ik maak gebruik van een Toshiba-laptop met Windows 7.

Sinds 2 dagen heb ik het probleem dat Firefox niet meer opstart. Er komt een melding met als reden "appcrash". Toen heb ik IE gedownload, en die crashed meteen (zonder melding), OF crashed vervolgens over een pagina die ik wil openen. Er stond nog een oude versie van Chrome op de laptop, en daarmee kan ik nu naar het internet.

2 dagen terug is er een update van microsoft geweest. Met name framework werd geupdate. Die heb ik, met de moed der wanhoop, via het configuratiescherm verwijderd. Dat levert me niks op.
Graag jullie hulp?

Hallo, Scan eens op virussen en bedien jezelf daarbij zeker ook van dit programma: http://malwarerid.nl/reviews/tdsskiller Een rootkit is veel voorkomende malware die deze browsers direct kan laten crashen. Anders zou het wel toevallig zijn dat IE én Firefox het niet meer doen. Wanneer de fout in de systeembestanden van Windows zit dan kan dat misschien worden hersteld met de opdracht sfc /scannow (denk aan de spatie). Zie hiervoor ook https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/929833

Bij de verdenking een virus op de computer te hebben is het verstandig om de netwerkkabel even los te halen of de draadloze verbinding te verbreken. Download vanaf een andere computer en verander wachtwoorden van accounts wanneer er wat gevonden wordt.

Al overwogen om je machine middels systeemherstel te herstellen naar 3 dagen geleden?
Als dat is gedaan, dan haal je vervolgens Windows update van de automatische piloot af en je gaat eens even rustig zoeken op het KB nummer van de update om erachter te komen of het een vaker voorkomend euvel is en nog veel belangrijker, bij een "Ja", hoe dit dan moet worden opgelost.

Dank jullie wel, ik ga aan de gang. En ja, ik heb het herstelpunt geprobeerd terug te zetten, maar werd geconfronteerd met de mededeling dat ik het herstelpunt maken heb uitgezet. Dat heb ik zeker nooit gedaan, dus dat was een verrassende mededeling. Zou dit ook door een virus kunnen komen?
Overigens maak ik gebruik van de Norton virusscanner.

De TDSSkiller heeft niets gevonden. De sfc /scannow lijkt niets te doen. Er flitst iets over het scherm, maar dat gaat te snel om te zien wat er staat.

Ik geloof niet echt in een virus, maar uitsluiten mag je het nooit.

Zet gewoon je laatste mirror + aanvullende databackup terug, dat scheelt je een heleboel tijd in het zoeken naar een oorzaak en oplossing.

Mijn laatste mirror, eh, tja. Dat heb ik denk ik niet...
Databackup is niet van belang, ik gebruik mijn laptop voornamelijk als werkstation op mijn server.

Ik loop even vast, want er is 1 ding wat alle browsers gemeen hebben als ze online gaan.............. ze maken gebruik van je vaste of draadloze verbinding en ik zocht in gedachten daar even naar een / het probleem. Dat gaat 'm echter niet worden, want als Chrome het wel doet, dan zit 't 'm dus niet in de verbinding(en).

Mijn kennis van browerprocessen (onder de motorkap) is ontoereikend om je nog een zinnig advies te geven.

Jammer dat je geen mirror hebt, je bent in die paar maanden dat ik nu regelmatig hier op de Helpmij ben................., nummer 1.693 (of daaromtrent) die geen schijfimage heeft.

Herstelpunten kunnen eenvoudig gewist worden en voor zover ik weet doet haast ieder virus dat.

Heeft u al geprobeerd om Firefox opnieuw te installeren? In dat geval wel een backup maken van bladwijzers en een lijst van gebruikte add-ons of extensies achter de hand houden.

Raadpleeg de Windows Logboeken. Meer informatie daarover hier: http://home.hccnet.nl/h.dalmolen/Computer/Event-viewer.htm Misschien staat er ook wel in waarom sfc /scannow het niet deed. Bij meldingen en fouten zal je vaak even moeten zoeken naar namen met Google. Van Firefox weet ik dat het Windows systeembestanden gebruikt die ook door IE gebruikt worden.

Ben je daarna nog niets wijzer, raad ik u aan om AutoRuns van System Internals te draaien om zo een complete lijst te zien van wat er op de computer wordt gestart. Ook hier moet je namen vaak op Internet zoeken om te kunnen weten wat het is. Best mogelijk dat u zo beter kan zien of er iets actief is geworden wat schade toebrengt.

Dank je wel Alfred, ik moet nog aan het werk zo te zien.

gast0225, even een vraag, ik ben niet heel handig met de apparatuur/programmatuur, maar blijk wel een herstelschijf te hebben gemaakt na aanschaf. Is dat hetzelfde als een mirror? Heb ik daar na een paar jaar nog iets aan, of maak ik de ellende groter? Het is in ieder geval Windows 7 gebleven vanaf het begin.

Ik ga er vanuit dat de situatie toen was :

toen je de machine voor het eerst aanzette werd geadviseerd om een herstelschijf te maken? Dat betekent een schijf naar de situatie van de machine zoals deze toen was (fabriek af). Da's idd. een soort mirror, alleen eentje waaraan naar de situatie van NU een heleboel ontbreekt.

Da's een heel waardevolle schijf, vermoedelijk te gebruiken in samenhang met een verborgen herstelpartitie op je systeem. Een herstel DVDtje kan namelijk eigenlijk lastig de gehele hoeveelheid aan Giga's bevatten die op jouw systeem stonden toen je deze kreeg. Wat wel kan, is dat wanneer er met de herstelschijf wordt geboot, er verwezen wordt naar een verborgen partitie? In principe echter kan een verborgen partitie ook worden geactiveerd middels een toetsencombinatie bij het booten van de machine, zonder dat je daarvoor een schijfje nodig heb.

Als je die optie gaat gebruiken, realiseer je dan dat ALLES wat er na die tijd door jou op de machine is geïnstalleerd aan progjes én aan updates door Microsoft, allemaal opnieuw dienen te worden geïnstalleerd. Als je de herstelschijf gebruikt, wordt de machine dus hersteld naar het moment van het kopen. Dat kán heel fijn zijn!

Als je het gaat doen, maak dan vooraf een kopie in een cloud of zo van AL je eigen data (brieven, andere documenten, foto's, muziek etc. etc.)

Laatst bewerkt:
Het zijn zelfs 2 DVD's. Het KAN zijn dat ik eerst Adobe CS5 erop heb gezet, daar ben ik dus niet zeker van. Ik mag daarmee hooguit 2 versies in gebruik hebben, en kan dit uitsluitend overzetten op een andere desktop/laptop door er eerst een te deleten. Dit klinkt dus alsof ik er voor alle zekerheid maar vanuit ga dat ik moet deinstalleren:confused:. Dure licenties waar ik nog even zuinig mee ben om niet in de verhuurmolen terecht te komen. Veel extra programmatuur (o ja, office :), staat er niet op, ik ga even zorgvuldig kijken. Bedankt alvast!

Ik ga hier van de week mee aan de gang, bedankt voor de hulp. ik laat je het resultaat weten.

Update:
En daar was ik heel erg bang voor, gecrashed.
Er stonden kennelijk 8 servicepacks op, de 1e 3 gingen redelijk snel, over de 4e stond hij heel lang na te denken, en kwam vervolgens met de foutmelding:
Error: copy of splitpart or CRC's failed .
Ik heb hier al even op gegoogled, het lijkt een Toshiba-ding. En er zou iets mis zijn met de DVD's , of de harddisk.
Complete laptop-hel dus, en nu zit ik zonder laptop. Dood, nada, niks :confused:

Nog iemand suggesties?

Laatst bewerkt door een moderator:
De sfc /scannow lijkt niets te doen. Er flitst iets over het scherm, maar dat gaat te snel om te zien wat er staat.
Windowstoets + r
Typ: cmd /k en hit de entertoets
Typ achter de prompt: sfc /scannow en hit de entertoets.

Update:
Als ik het goed begrijp start je laptop niet meer op?
Dan heb je aan bovenstaande natuurlijk niets. :o
Wellicht kun je nog terug naar fabrieksinstellingen ( d.m.v. e.o.a. functietoets, kijk in de handleiding) maar dan ben je wel al je data kwijt tenzij je die geback-upt hebt.
Als je HDD het begeven heeft houdt het helaas op of je moet een nieuwe HDD kopen en via de 2 DVD's proberen het zaakje weer op gang te brengen.
Sorry, ik zie nu dat @gast0225 je bijna hetzelfde verhaal heeft verteld.

Laatst bewerkt:
Mik, bedankt voor je reactie. Alles IS al gewist, en hij start niet meer op, want hij heeft ook geen besturingssysteem meer :(

Misschien een gekke vraag, maar als ik de vrij verkrijgbare Windows10 download, deze op een DVD brandt, en hem daarmee opstart, is dat een mogelijkheid?

Je was nog niet naar 10 gemigreerd dacht ik? Nee, dan gaat 't niet werken, tenzij je een 'sleutel' hebt voor 10.
Waarom zou je van 10 op willen starten, een bootable disk voor 7 volstaat ook?

Ja, dan moet ik dus een nieuwe licentie aanschaffen, met het risico dat het niet werkt. Als ik zeker ben dat het werkt, dan maakt het mij niet uit.

Ja, maar 7 heb je al, daar hoef je geen nieuwe voor te kopen, een schijfje lenen van iemand volstaat, de key staat onderop je machine.

Dus, ik kan de Windows 7 DVD's die ik in huis heb van mijn desktop, installeren, en dan een code gebruiken die onder de laptop staat??

update, NOT, omdat ik de laptop meestal op schoot gebruik, is deze sticker onleesbaar geworden. Murphy is lekker bezig :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan