BSOD 0x0000004e en 0x0000001a

Status
Niet open voor verdere reacties.

piotr336

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2008
Ik heb de laatste paar maanden last van dat mijn pc heel instabiel is geworden. Ik heb er niet ineens iets nieuws op gezet qua hardware ofzo.

Mijn setup is:

AMD FX-8350 4.00GHz 8MB AM3+ Box

Asus M5A97 R2.0 AMD 970, SATA600 RAID, USB3.0

G.skill 2x4GB, DDR3, PC14900, CL9, Ares, XMP Heb de ram draaien op 1600Mhz, hij wil niet draaien op 1866, wat volgens de fabrikant van moederbord en ram mogelijk zou moeten zijn....

Seagate Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 7200rpm, ST1000DM003

Asus Videokaart PCI-e GeForce GTX750Ti PH 2GB

Samsung SSD 2.5", 120GB, SATA600, 840 EVO

Cx600M voeding

Windows 7 Ultimate 64 bit

Andere problemen met mijn pc zijn dat ik bepaalde programma's niet meer opgestart krijg zoals spotify en skype. Die starten op, maar vallen gelijk weer uit. Google Chrome blijft ook constant crashen.

De blue screens zijn:

oxdrEc3.png

Ik heb mijn ram uitgewisseld met een huisgenoot en ik bleef dezelfde problemen hebben met instabiliteit van programma's. Heb het niet lang genoeg kunnen testen of ik een blue screen kreeg want hij wilde zijn ram terug haha.

Ben een beetje gefrustreerd nu omdat geen enkel onderdeel in mijn pc ouder is dan 10 maanden en ik er veel geld in heb gestoken, maar er niets voor terug heb en de computer ook nog nodig heb voor mijn studie ivm het werken met SolidWorks etc.
Ik heb opgezocht dat het een ram probleem is en heb Windows de ram laten testen, maar die kon niets vinden. Kan het niet aan het moederbord liggen? Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Mvg,

Piotr

Laatst bewerkt:
Beste piotr336

Ik heb je vraag verplaatst naar de juiste sectie, een bsod wordt in de meeste gevallen niet veroorzaakt door hardware(uitzonderingen daargelaten).
De kans is groter op een juiste antwoord in de windows sectie.

Succes met je vraag.

Oke! Dankjewel. Ik heb overigens een schone installatie van windows 7 ultimate geprobeerd en dat heeft niet geholpen.

Als ik die fout-codes zo even en oppervlakkig kijk zal ook durven zeggen dat ernstige problemen met RAM en/ of ook met chip zijn ze bij jou in PC opgetereden ...

:( Maar wacht even op nog meer tips over, ben zeker dat je ook verder op basis van tips zal weten wat je mee moet ..

Kan je hier wat tips er uit halen ?? -->> http://home.hccnet.nl/h.dalmolen/Computer/Memory.htm#w7memtest :(

Laatst bewerkt:
Ok, dit zijn je Bug_Checks in volgorde van opkomst, maar we hebben er niet veel aan zonder de bijbehorende 4 parameters:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559014(v=vs.85).aspx
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff557391(v=vs.85).aspx

Komt er meestal op neer dat door hardware c.q. drivers naar illegaal geheugen of corrupt geheugen word geschreven c.q. gelezen, bv. een I/O-bewerking word voor de 2de keer naar dezelfde locatie geschreven terwijl die nog niet is vrijgegeven.

Een nieuwe installatie van Windows zonder de installatie van de juiste drivers kan dat evengoed veroorzaken als defecte hardware.

Ik zou de QVL (geheugen) van je moederbord nog es goed doorlezen ...(ik weet het, het zijn 5 bestanden, ik heb ze ook bekeken..)
Maar ík kan jouw geheugenmodules niet terugvinden in de QVL. maar het zou zo kunnen zijn dat ik er overheen gelezen heb ..

Ok, ik heb net even de OVL's nagekeken, & deze G.Skills staan in 2 van de ZES (2 pdf's staan in 1 zip) bij Asus, 1x als 1600 in de oorspronkelijke pdf, 1x als 1866 in de de 2de update-pdf van de zip. In de andere 4 komt het niet voor. Ook staat het moederbord in de QVL van G.Skill.

Dat is dus in orde. Eveneens volgens de specificatie van G.Skill is het tot 1866 getest, maar volgens Asus moet je daarvoor de SPD uitschakelen, alvorens het te kunnen overklokken.

http://www.gskill.com/en/product/f3-14900cl9d-8gbxl#tabs-spec

Indien mogelijk via Windows Hardware Manager controleren op gele vraagtekens of onbekende apparaten, die verwijderen, & (eerst) bij Asus de officiele 64bit drivers ophalen & installeren, & wel in de volgorde volgens dit lijstje van Dell (overslaan wat n.v.t. is):

http://www.dell.com/support/trouble...hs&docid=DSN_1A0C0937D62A8739E0401E0A55174744

Er staat geen enkel vraagteken in apparaatbeheer. Moet ik nu alsnog alle drivers opnieuw installeren?
Ok, dit zijn je Bug_Checks in volgorde van opkomst, maar we hebben er niet veel aan zonder de bijbehorende 4 parameters:
Over die parameters nog, ik heb toch 4 parametercodes gegeven? Hoe moet ik dan volgens jou de parameters verkrijgen om hier te posten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ja, inderdaad, sorry, thumbnailplaatje over het hoofd gezien...

De A1: Parameter 1 is 403, meer dan 1 bit verschil tussen parameter 3 & 4, maar toch een hardwarefout.
De 4E: Parameter 1 is 99, deze Bug_Check is typerend voor een driver fout.

Je kan voor de zekerheid eerst de Windows Geheugen Diagnose uitvoeren:

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/diagnosing-memory-problems-on-your-computer

Begin met 2x de Standaard test om op te warmen, & als daar al fouten gevonden worden kan je het geheugen terugsturen, daarna meteen overschakelen naar de Uitgebreide test, minimaal 3x, Cache aan.
Geen fouten is goed genoeg voor Windows.

Waarschijnlijk heb je de standaard met Windows meegeleverde drivers, meestal werken die wel, maar in dit geval dus niet. Ophalen bij Asus, installeren volgens lijst van Dell, na elke installatie herstarten.

Oke dankjewel. Ik ben donderdag vrij, dan ga ik dit allemaal even uitproberen. Ik laat het nog wel weten!

TS heeft het over zg 'ARES' geheugen (zie startpost)
De Ripjaws was ik idd ook tegengekomen ...

Sorry dat ik lang niet geantwoord heb. Heb nog niet de tijd gehad om dit te doen ivm studeren. Ik laat nog horen hoe en wat.

Ik heb heel die ramtest uitgevoerd zoals uitgelegd en windows heeft geen fouten kunnen vinden. Ik ga nu proberen windows 8 te downloaden en installeren. Misschien dat ik dan van het gezeik af ben als het aan de drivers ligt.

Als dat niet werkt ben ik echt ten einde raad.

Problemen met hard of software kun je vinden via de eventvwr.msc.

Vraag mij af waarom je denkt dat W8 zou kunnen helpen na een verse install van W7 als ik het goed heb gelezen in je startpost, neem aan dat alle drivers voor het moederbord zijn geïnstalleerd en zijn ze er ook nog voor AMD cpu's?

Geheugen op XMP is op zich prima.

Vraag mij tevens af of je de voltages al eens hebt gecontroleerd of dat je een mogelijk hebt om een andere voeding te proberen.

PS,
Welke bios versie zit er in de eprom?

Laatst bewerkt:
Ik heb de meest recente bios versie gehaald van de asus website. Nou ik dacht dat misschien mijn versie van W7 die niet legaal verkregen is gewoon niet goed is. Ik kan wel even rond vragen of iemand een voeding heeft liggen.

Hoe controleer ik trouwens de voltages?

Knipsel.PNG
Deze heb ik overgenomen van mn asus epu tool.
Knipsel2.PNG
Die laatste van Everest Ultimate engineer edition. Het voltage over de cpu schommelt wel, maar volgens mij heeft dat gewoon te maken met energiebesparing enzo.

Die openhardwaremonitor laat de voltages niet zien. Alleen het moederbord batterij voltage.

Kun je iets specifieker zijn met iets omhoog zetten? Op welk voltage zou ik hem in de bios moeten zetten? Zal ik overigens ook proberen om hem op 1866mhz te laten draaien zoals de fabrikant vermeldde dat het kon?

In de "Advanced Mode" kun je alles zelf instellen, of het helpt om het geheugen iets meer sap te geven, zet ze op 1,52V b.v., zal nog moeten blijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan