BSoD (Blue Screen of Death)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dorion2210

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2010
hey,

Ik heb hier al last van sinds ik m'n pc een half jaar had (hij is nu denk ik 3jaar oud), maar toen was het maar eens in de 3 maanden / half jaar. Meestal gebeurde het als ik heel veel dingen open had staan (after effects, browser, msn, media player).

Maar de afgelopen 2 weken heb ik er al 3 gehad! waarvan 2 vlak na het opstarten ( start op -> verbinding -> msn opent -> plof blue screen) en 1 gwn toen ik op youtube zat (qat vrij vaak gebeurt)

heeft iemand enig idee waar dit mee te maken zou kunnen hebben? Ik heb er opzich nooit veel problemen mee gehad (na BSoD opnieuw opstarten en hij ging verder op normale snelheid) maar het begint me nu een beetje te ergeren en af te schrikken..

Ik hoop dat iemand hier genoeg informatie aan heeft, want ik schrijf nooit echt op wat een BSoD zegt.. gwn omdat het vrij vaak gebeurt..

alvast bedankt

Ik wil weten of je normaal schijfonderhoud doet, dus defragmenteren en kijk ook eens of de partities vol zijn. Beveiligde systeembestanden kan je controleren met de opdracht sfc /scannow te geven op de opdracht regel (opdracht: cmd en de prompt weer afsluiten met: exit). Je moet dan de Windows CDRom kunnen invoeren als dat wordt gevraagd. Vaak worden problemen veroorzaakt door updaters binnen programma's die hun werk niet goed doen. Je kunt ook enkele van dat soort programmaatjes vinden bij Start > Uitvoeren > opdracht msconfig geven > tabblad opstarten. Om te kunnen weten wat al deze opstart-dingen doen zul je vaak even moeten Googelen. Raak het overbodige kwijt. Andere boosdoeners zijn de indexeerders, die zoekacties zouden versnellen. Je vindt ze hier ook maar schakel ze liever uit binnen programma's zelf. De Indexeerder van Windows vindt je als je rechts op een schijfstation klikt in Verkenner. Sommige virusscanner maken het de computer ook erg druk. Het je AVG free edition, probeer dan AVast! eens. Ik wil niet onvermeld laten dat malware ook vaak onmogelijke taken heeft en je dan dus ook op spyware en adware zou moeten scannen met bijvoorbeeld MBAM en Superantispyware.

Ga vervolgens (of al om mee te beginnen) naar Systeembeheer > Logboeken en kijk bij de fouten op de tijden dat dit gebeurde. Klik rechts en op Eigenschappen van de fout om te weten te komen welk proces het systeem blokkeert. Googel voor de betekenis van namen en de remedie. Jammer genoeg werken de logboeken onder Vista een stuk ingewikkelder als onder XP. Je komt er echter zo wel precies achter waar de schoen wringt. Dat is voor de oplossing een vereiste.

Doe het volgende eens.
1. Schakel het automatisch opnieuw opstarten bij een BSOD uit
2. Noteer de gegevens bij de rode pijlen als de BSOD verschijnt.
bsod_a.jpg

Om die crash met blauw scherm na te kijken, mag je het volgende doen.

Download Blue screen view.
Start het programma op.
Je zal nu een overzicht krijgen van de laatste foutmeldingen en MInidumps(.dmp-bestand).
Dubbelklik op het .dmp-bestand dat overeenstemt met het tijdstip waarop je het laatste blauwe scherm kreeg.
Je zal nu een overzicht krijgen.
Geef in je volgende bericht de waarde van volgende onderdelen:
- bug check string (bug check tekst)
- bug check code
- caused by driver (veroorzaakt door stuurprogramma)

Als je meerdere .dmp bestanden hebt, geef dan bovenstaande informatie voor de laatste 10. Zet er in dit geval ook de datum en tijd van de crash bij.

Sorry voor de late reactie, ik ga even kijken naar beide tips. In ieder geval heel erg bedankt en ik post wel weer als ik wat uitgevonden heb (heb er nu al een tijdje geen meer gehad dus was het even vergeten) bedankt ^^

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan