[bsod] Driver_irql_not_less_or_equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

OutlawDevil

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Berichten
5
Goede nacht,
Ik zit met een probleem. Ik krijg namelijk bij het opstarten van mijn PC een blue screen te zien met de error "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Ook staat er de volgende informatie op:
Code:
*** STOP: 0x000000D1 (0x00000034, 0x00000002, 0x00000000, 0xF7B1D019)

*** iastor.sys - address F7B1D019 base at F7B0A000, DateStamp 42b2df42

Als ik mijn PC opstart loopt deze eerst vast bij het laadscherm van Windows XP. Als ik vervolgens de PC uit zet en weer aan, en ik selecteer of ik Windows normaal of in veiligmodus wil starten, dan krijg ik daarna dus dat blue screen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,
~ Michael

PS. Ik heb een PC van Dell. Als het nodig is wil ik best Windows XP er opnieuw opzetten, maar ik heb geen idee hoe ik dat voor mekaar kan krijgen. Ik heb van Dell alleen een 'resource' schijfje met daarop wat drivers en programma's als 'McAfee Security'.
 
Alleen met de naam en het serienummer van je PC is op de Support-site van Dell met de probleemoplosser te beginnen. Ik weet niet hoe oud je PC is, maar Dell geeft over het algemeen prima service.
De foutmelding die je krijgt, wordt op deze overzichts-site van Microsoft meerdere keren genoemd. Om er meer over te zeggen zou je op moeten geven of je kort geleden iets nieuws hebt geinstalleerd aan hardware en/of software. Zoals je ziet kan de BSOD onder andere veroorzaakt worden door "foute" stuurprogramma's.
 
En het kan kloppen dat er een nieuwe driver is geinstalleerd. Ik had namelijk net mijn bureau schoon gemaakt en daarbij de computer los gekoppeld. Vervolgens alles weer aangesloten, maar niet alle USB sticks in dezelfde USB slots gedaan, waardoor Windows aangaf dat er nieuwe hardware gevonden was en werd geinstalleerd.
 
Mmm...de software voor de USB-poorten zit in de controllers voor de chipet op je moederbord. Door wat jij vertelt kan daar eigenlijk geen conflict ontstaan. Maar er is misschien meer fout gegaan met dat versjouwen van je PC met randapparatuur.
Ben je al op die Dell-site gaan kijken? Zij hebben vaak hele goede tips en probleemoplossers. Heb je nog garantie?
 
Ik heb op de site gezocht en vond dit (opzoeken naar iastor.sys):
Knowledge Base
How Do I Resolve a Stop 0x000000D1 Error Message in IASTOR.SYS in the Microsoft® Windows® XP Operating System?
Change the SATA Operation setting to RAID Autodetect / AHCI in System Setup. Changed the SATA Operation setting to RAID Autodetect / AHCI in System Setup. To change the SATA Operation settings in the System Setup (BIOS), perform the following steps: Reboot the system. Press the <F2> key

Dit heb ik toen geprobeert, maar de SATA Operation setting stond hier al op. Heb hierna meedere andere geprobeert zonder resultaat.

Of ik nog garantie heb durf ik niet te zeggen, zou ik factuur even op moeten zoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan