BSOD Fat_file_system

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unplugged

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2018
Een tijdje geleden heb ik een SSD geïnstalleerd, waarop ik een exacte kopie van de opstartpartitie van mijn oude HDD heb gezet.
Bij herstarten heb ik de SATA kabel van mijn HDD losgehaald; keurig startte Windows op vanaf mijn SSD.

Na uitschakelen de SATA kabel weer aangesloten en opnieuw startte Windows keurig op vanaf mijn SSD.

Vanaf dat moment heb ik er heerlijk mee gewerkt.

Vanmorgen gebeurde er iets vreemds. Tijdens het werken in Word liep de computer vast en was met geen mogelijkheid meer uit die vastloper te krijgen. Softwarematig uitschakelen werkte niet, daarom maar gewoon aan en uit. Je moet wat...
Toen de computer opnieuw opstartte hoorde ik ineens mijn HDD gaan draaien. Geen vreemde geluiden, maar duidelijk wel een draaiende harde schijf zoals ik dat voorheen hoorde. Het opstarten duurde ook vreselijk lang.
Computer uit laten schakelen. Dat ging...
SATA van de HDD weer losgehaald... en keurig startte de computer weer op, in noodtempo, vanaf de SSD.

Opnieuw opgestart met SATA van de HDD erin. Weer langzaam. Toen maar laten staan.

Toen ik vanavond thuiskwam stond er ineens een BSOD met de melding fat_file_system.
Ik vind wel (bijvoorbeeld hier) een recept maar het punt is dat ik niets softwarematigs kan repareren aan de HDD. Als die aangesloten is doet de computer gewoon weinig meer.

Probleem is wel dat al mijn gegevens nog op de HDD staan. Behalve Mijn documenten, want die heb ik ondergebracht op One Drive. Maar foto's, sjablonen van Office en noem maar op.

Hoe kan ik mijn HDD weer benaderen zodat ik die leeg kan trekken? De HDD draait nog wel, maar verder houdt het op.

Wat ik trouwens vreemd vind, is dat een 1 TB HDD een fat_file_system fout geeft. Zo'n schijf is toch NTFS geformatteerd zou je zeggen...

Kan je hem niet benaderen vanaf een andere PC waar hij niet bootable is?

HDD aansluiten via usb ( dock of converter-kabel ) nadat de pc is opgestart zodat deze als "ext. HDD" wordt gebruikt.
Dan is het te hopen dat de schijf nog te benaderen is...

De HDD was niet meer te bereiken. Uitgebouwd en door een computerdeskundige naar laten kijken. Softwarematig is er niets meer te behalen. Nu naar een recovery bedrijf...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan