BSOD problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

computernerd

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 jul 2001
Nadat ik een PC had gebouwd (zie specs hieronder) kreeg de PC, vooral tijdens het spelen van games als World of Warcraft last van reboots. In de eerste instantie leek het om de videokaart te gaan. De Jetway Radeon x1600pro was gekoeld met een klein armzalig fannetje en nadat ik deze vervangen had met een mooie Zalman was het probleem wat betreft de videokaart als sneeuw voor de zon verdwenen (geen rare beelderrors meer in elk geval). Nadat de reboots verdwenen kwam XP aanzetten met blue screens of death.
De laatste tijd blijven de BSOD's aanhouden, vooral bij het spelen van WoW, maar ook daarbuiten.
De temperatuur van de computer is niet bijzonder hoog. Op warme dagen draait de processor op zo'n 42 graden, met het moederbord op enkele graden lager.
De kast heeft een grote intake en outtake fan dus koeling hoort geen probleem te zijn.
Imho zou het het geheugen kunnen zijn (hoewel memtests geen errors geven) of de illegale XP die (helaas) erop geinstalleerd is.
Heeft iemand enig idee?

De PC:
Asus P5VD2-x moederbord
Intel Core 2 Duo e6300 op stocksnelheid met boxed koeler
Jetway Radeon x1600pro 256mb gddr3
Twinmos 1gb ddr2 pc4200 geheugen
Coolermaster 380w PSU (misschien wat weinig, maar stabiel en klapt er niet uit)
Case: Xgbox Sidewinder II

De melding van de bsod is veel interesanter om te weten.
Daar kunnen we op zoeken.

Hoi !

Een paar exacte meldingen van je BSOD's zouden wat aanwijzingen kunnen geven !

Greetz,

Harry

Wanneer het zich weer voordoet zal ik het even noteren, ik kan nog wel herinneren dat het volgende op het scherm stond:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (0x0000000A)

WoW geeft aan "memory could not be read" en veel "file corrupt" errors (wat verholpen kan worden door een reinstall, maar het begint van voor af aan na een maandje).

Laatst bewerkt:
Hoi !

Is in principe een foutief of corrupt stuurprogramma: bij een volledige melding of printscreen kan ik je vertellen welke de schuldige is.

Greetz,

Harry.

Ik heb een foto van de BSOD maar of het veel verder helpt?

Iig... Hier is de imageshack:

Hoi !

Tja, inderdaad lastig !

Meestal krijg je bij deze fout wel een melding, maar daarvan geen spoor.

Draai je onder XP ?

Laat vannacht voor de zekerheid even memtest lopen, ik zal kijken of ik meer aanwijzingen kan vinden op de parameters.

Greetz,

Harry.

Het is het mooie XP, binnenkort ga ik upgraden naar Vista.
Het zou best het geheugen kunnen zijn :confused:. Af en toe memory errors, recentelijk onder Flash MX en WoW.
Memtest staat vannacht aan! Ik zal het even aanzien. Misschien dat Vista wat beters brengt.
Het is niet een probleem dat continu aanhoudt, maar het is vrij hinderlijk om mem errors enkele keren per dag mee te maken.
BSOD's komen maar enkele keren per week voor.

EDIT: Memtest had in de eerste paar minuten meer dan 3500 errors gevonden (!!!). Toen ik de DIMM verplaatste in een andere socket kreeg ik echter maar 6 in 3 minuten. Ik laat hem aanstaan vannacht... De errors in het laatste geval betreffen echter adres 0001f0c6cdc, ik denk niet dat dit veel verder helpt ;).
Zou best het mobo kunnen zijn, ik zal morgen wel alles even uitstoffen, een beetje rondspelen met de verschillende DIMM slots en kijken wat het probleem kan zijn.

EDIT2: Dan nog, memtest (http://hcidesign.com/memtest/) gaf geen errors, terwijl mentest86 bootable cd (http://www.memtest86.com/) dit wel deed, ik hoop dat het niks hardwarematigs is.

Laatst bewerkt:
Compunerd :D. Voeg me nou eens toe op MSN ;).

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
duidt dat het niet om een koelingsprobleem gaat. Ondanks dat veel mensen dit denken bij games ed, moet je niet vergeten dat bij zware applicaties er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van geheugen en andere zaken.

Wat jij zegt klinkt mij trouwens heel bekend: het lag aan mijn moederbord, bolle ELCO's. Check dit eens voor de zekerheid. (dit veroorzaakte vele fouten in de mem-test, mobo vervangen en geheugen was "opeens" goed).
Reset de BIOS voor de zekerheid naar Default voordat je gaat testen.

Dan nog... Een fout wat betreft de interrupt requests kan van alles zijn. En over die memtest86: hij gaf uiteindelijk meer dan 25.000 fouten dan. Ik denk eerder dat dit ligt aan de wijze waarop die memtest omspringt met de architectuur van de processor e.d. dan dat dit echt aan het geheugen ligt.
Op de website staat ook dat het errors kunnen liggen aan hoe dat programma met de L1 en L2 cache omspringt. Ik test binnenkort dat stripje eens in een andere computer. Even kijken wat dat brengt.
Ik denk dat ik maar eens met de IRQ settings ga spelen in de bios. En idd, alles defaulten.
Wat betreft die bolle elco, het zou kunnen inderdaad - maar is dat mobo daar niet een beetje te jong voor?

Kijk eens bij Microsoft, bericht 2. Kijk ook eens bij Systeembeheer, Logboeken, Systeem. Wat voor omschrijvingen staan er bij de foutregels?

Edit: verwijzing op boventsaande site naar: Microsoft 2.

Laatst bewerkt:
De error:

Error code 1000000a, parameter1 95a32008, parameter2 00000002, parameter3 00000001, parameter4 80522bd9.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Ik weet niet precies of dit het is aangezien niet alle errors erin staan.

Ik heb Vista geinstalleerd en hierin doet hij hetzelfde. Hoe kom ik erachter welk onderdeel nou eigenlijk de schuldige is voordat ik het opstuur binnen m'n garantietermijn? <3.
Ik heb geen andere onderdelen om de testen nl.

Laatst bewerkt:
Zo kaal mogelijk opstarten.
-> Mobo
-> CPU
-> 1 rambankje
-> Liefst videokaart v/h mobo gebruiken
-> Eventueel HDD

Dan steeds onderdelen toevoegen.

Geven de Vista logboeken geen informatie? In Vista zitten er héél veel :D.

In principe is dit de setup waar de PC uit bestaat. Ik heb maar 1 DIMM en geen videokaart op het mobo.
Welk logboek zou ik raad moeten plegen denk je?
Dit begint vrij vervelend te worden namelijk ;). Vooral omdat dit een PC is die ik voor m'n broertje gebouwd had.
Anders maar even een geheugenstripje van iemand anders lenen.

Een vista report van een fout:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.0.6000.2.0.0.256.1
Locale ID: 1043

Additional information about the problem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF960000049A6
BCP3: FFFFF98004EC6CE0
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_0_6000
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\Mini062307-01.dmp
C:\Users\xxx\AppData\Local\Temp\WER-43368-0.sysdata.xml
C:\Users\xxxAppData\Local\Temp\WERD1A0.tmp.version.txt

Minidump geeft de schuld aan win32k.sys, maar dit zal wel standaard zijn.

Binnenkort de ram maar eens testen in een andere PC. Iemand al een idee wat het kan zijn?

Hoi !

Tja, diagnose blijt voor mij hetzelfde: stuurprogramma's en/of geheugenfout.

Heb je al wat andere drivers voor die X1600 georobeerd ?

Schijnen vaak problemen te geven met Vista.

En een memtest zou ik nu zeker eerst doen om die mogelijkheid uit te sluiten.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan