BSOD STOP 0x0000007B

Status
Niet open voor verdere reacties.

Feyenoordert

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
23
Hallo,

Ik heb hier een pc staan die ik niet meer opgestart krijg. Ik krijg de volgende foutmelding (BSOD):

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren.

Controleer de computer op virussen. Verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geïnstalleerd. Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHDSK /F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer vervolgens opnieuw op.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):
*** STOP: 0x0000007B (0xF7C7D63C,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Dit heb ik proberen op te lossen door de harde schijf in een andere computer te plaatsen en hem laten controleren en repareren door middel van CHKDSK /F. Ik heb de harde schijf al geformatteerd en heb er ook al een andere (lege) harde schijf ingezet. Bij het opstarten krijg ik nog steeds dezelfde error. De harde schijf lijkt dus niet het probleem. Ook opstarten via de Windows XP CD werkt niet en geeft weer dezelfde foutmelding.

Voordat ik alle hardware af ga koppelen en één voor één weer aan ga sluiten wou ik even vragen of er hier iemand misschien een andere mogelijke oplossing heeft.

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Zonder (bijgeladen) SATA controller driver wordt de schijf niet gezien in XP.
Dat geldt óók bij de installatie van XP vanaf de installatie-CD.

Ik neem hier even aan dat je Windows op SATA schijf stond, en je nu (na het formatteren) geen Windows meer hebt op je pc.

Zoek op Internet naar: slipstream sata xp text based
voor hints hoe je een XP installatie-CD kunt maken met SATA controller drivers erin geïntegreerd. Natuurlijk gaat het dan vooral om de SATA controller driver die hoort bij de SATA controller die in je pc is ingebouwd; je hoeft (voor jouw doeleinden) alleen díe SATA controller te integreren.

Succes,

Tijs.
 
Voor Windows XP is een minipoortstuurprogramma nodig voor communicatie met het stuurprogramma van de vaste schijf dat wordt gebruikt bij het opstarten van de computer. Als Windows XP geen apparaatstuurprogramma voor de controller bevat of als er een beschadigd of incompatibel stuurprogramma wordt gebruikt, vervangt u het stuurprogramma door een exemplaar dat compatibel is met de controller en Windows XP.

Tijdens de eerste fase van de Windows XP-installatie worden onder aan het scherm de volgende berichten weergegeven:
Druk op F6 als u een niet-Microsoft SCSI/RAID-stuurprogramma moet installeren.
Druk op F6 en volg de instructies om een stuurprogramma voor een apparaat voor massaopslag te installeren vanuit Original Equipment Manufacturer (OEM). Klik op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base voor meer informatie over het gebruik van F6 voor het laden van een OEM-apparaatstuurprogramma:
314589 Beperkte OEM-stuurprogrammaondersteuning is beschikbaar met F6 tijdens Windows XP Setup

Lees hier verder:
Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP en
Foutbericht 'STOP 0x0000007B' wanneer u de Windows XP-computer opnieuw opstart
 
Ik ben al een hele tijd op zoek naar de juiste drivers, maar ik kan ze nergens vinden. Het moederbord is een Asus P5BW-LA (Basswood-ul8e). Als ik deze drivers heb kan ik ze importeren in een Windows-XP installatie ISO.

Kan iemand die drivers misschien ergens vinden? Sites van Asus en HP willen niet echt meewerken.
 
Als ik dat zou kunnen doen had ik dit hele probleem nu niet :D Heb ondertussen wat drivers gevonden, komen wel uit 2006, maar ik ga het hier even mee proberen. Ik ga nu proberen via Nlite een bootable ISO te maken van Windows XP met de juiste drivers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ASUS (of een andere moederbordfabrikant) geen ondersteuning biedt voor een door hen gebouwd moederbord, dan is het er eentje die speciaal voor pc-fabrikanten is gemaakt. Dan zul je bij de pc-fabrikant de drivers etc. moeten gaan downloaden. Het verklaart ook waarom jij niets vond bij ASUS.
Graag de volgende keer rekening houden met het verhaal uit deze eerste paragraaf.

Als ik de links in Google mag geloven is het een moederbord die in HP Pavillion pc's is ingezet. [Wellicht een HP Pavillion Media Center TV m7645.tr], dus dan zou wellicht hier de drivers voor XP te vinden zijn. Die drivers zijn van 2006, dus zouden dezelfde kunnen zijn als die je nu al gevonden had. Ik denk echter dat je daar tijdens de installatie van XP niets aan hebt.

Wat je kunt proberen is het volgende: Ga naar deze link. Download het driverpack via het Torrent network, dus (bijv.) gebruikmakend van uTorrent.
Zodra gedownload, uitpakken met 7-zip of WinRar.
Integreer de drivers die je terugvindt in de submap D\M\I en D\M\I1 t/m D\M\I4 en D\M\I6 t/m D\M\I8 als text based driver via nLite.

Hopelijk levert dat het resultaat waar je naar op zoek bent.

Succes,

Tijs.
 
Misschien dat het niet helemaal duidelijk was, maar de drivers die ik gevonden had heb ik ook van de site van HP gehaald. het betreft inderdaad een Pavilion PC, namelijk de HP Pavilion M7680.nl.

Ik zal het driverpack even downloaden van die link van je en integreren in een Windows XP ISO.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die driverset die je gevonden hebt bij HP is (m.i.) niet bruikbaar tijdens de installatie van XP, want het zijn (m.i.) geen text based drivers (er is geen bestand txtsetup.oem aanwezig in die driverset).
Als je het driverpack hebt uitgepakt, zoals aangegeven in mijn vorige posting, dan zul je zien dat diezelfde HP/Intel driverset in de submap D\M\I5 staat. Zie hierboven waarom dat de enige D\M\I* submap is die ik (expres) niet laat integreren/slipstreamen in mijn vorige posting.

Succes,

Tijs.
 
Oke, ik snap het. Bedankt. ik ben nu bezig met het ISO bestand op een DVD te branden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vertel eens precies hoe je die driver geïntegreerd hebt. Iets zegt me dat je daar een fout hebt gemaakt (bijv. vergeten om aan te geven dat het text based drivers betreft die je integreerde, ipv. PnP drivers).

Tijs.
 
Via multiple drivers en dan het vakje van test based drivers aangevinkt. Ben nu bezig met Windows 7 te downloaden, kijken of dat misschien wel wilt werken.
 
Lijkt mij de juiste manier van werken die je gevolgd hebt. Andere manier die je kunt proberen (als de BIOS het ondersteund) is het zetten van de SATA controller in "IDE compatible" modus, zodat de harde schijf als IDE/PATA schijf wordt gezien ipv. SATA.

Tijs.
 
Lijkt mij de juiste manier van werken die je gevolgd hebt. Andere manier die je kunt proberen (als de BIOS het ondersteund) is het zetten van de SATA controller in "IDE compatible" modus, zodat de harde schijf als IDE/PATA schijf wordt gezien ipv. SATA.

Tijs.

Hartelijk bedankt. Ik kom nu de Setup en ga nu kijken of Windows geïnstalleerd wordt. :thumb:
 
Heel erg bedankt, de pc is ontwaakt uit zijn coma en Windows XP is geïnstalleerd :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan