BSOD te kort in beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

sysdata

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
62
Na het uitvoeren van een (windows-) update is XP (Home) niet meer op te starten.

Bij het booten komt een BSOD (te) kort in beeld om de inhoud van het bericht te kunnen lezen.
Normaal gesproken kun je dan, na het indrukken van F8, een menu-regel aanklikken waardoor de Pc stopt bij een volgend BSOD ("automatich opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen")
Hélaas komt deze regel in het menu niet voor.
Ik kan alleen maar kiezen uit (3) mogelijkheden van veilige modus en de normale modus.

M.a.w. ik kan met geen mogelijkheid de inhoud van de BSOD te voorschijn krijgen, laat staan dat ik er vervolgens wat mee kan.

Mijn vraag is 2 ledig:

1- Hoe kan ik, via R-console oid wél de inhoud van een BSOD bekijken.
2- Wat is een andere optie om de BSOD op het scherm te krijgen?

alvast bedankt,

Jan
 
bij een BSOD krijg je helemaal geen menu, dan doet je PC niks meer.:eek:
 
Een antwoord op jou 2 vragen heb ik niet. Maar aangezien het probleem de kop opstak na het installeren van een windowsupdate zou er normaal gezien pas een systeemherstelpunt moeten zijn vastgelegd. Heb je al eens geprobeerd je systeem terug te zetten naar dat punt in veilige modus?
Indien dat is gelukt, kijk nog eens bij de foutmeldings- en opstartopties van windows. Staat de ontbrekende menuregel er nu wel bij?
 
Het systeem start helemaal niet op want nadat het blauwe BSOD scherm een halve seconde in beeld is geweest start het systeem weer opnieuw op en er verschijnt vervolgens een menu met 5 mogelijkheden:

- Veilige modus
- Veilige modus met netwerkmogelijkheden
- Veilige modus met opdrachtprompt

- Laatste bekende juiste configuratie
- Windows normaal starten.

Dus de regel "automatisch opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen" staat er hélaas niet bij.

Wanneer ik vervolgens kies voor één van bovenstaande mogelijkheden verschijnt eerst het windows-opstartscherm (met de drie "lopende" blauwe balkjes, daarna gedurende een halve seconde het DSOD-scherm en dan start het systeem weer opnieuw op, etc, etc.

Ik kom dus nooit of te nimmer in het systeem.

Wie kan mij helpen?
 
Ja, dat lukt wel.

Ook kan ik dan via de recovery bij de juiste partitie.

Gelukkig kan ik ook bij de bestanden en die heb ik inmiddels (Schijf in andere PC) veiliggesteld.

Maar hoe kan ik via de recovery-mode een windows-update terugdraaien?
Want na het uitvoeren daarvan is het verkeerd gegaan.
 
je updates hebben een kbnr

in je c:\windows map heb je een berg $NtUninstallKBxxxxxx$ mappen. Dat zijn je updates.

Ga naar de juiste map -> ga verder naar spuninst map. Daar heb je de uninstaller van de betreffende update.

//tiepvautje verbetert
 
Laatst bewerkt:
maar kan ik die uninstaller activeren via het Recovery-console?
 
type in de recoveryconsole

Code:
c:
cd\windows\$NtUninstallKBxxxxxx$\spuninst
spuninst

typefoutje gemaakt in vorige post :eek:
 
Hoe kan ik zien welke $NtUninstallKBxxxxxx$-map ik moet hebben?
Staat er een datum in? of nr?
 
Ondertussen had ik al een chkdsk commando gegeven. Daar is t'ie nog niet helemaal klaar mee en moet ik even wachten. Zodra chkdsk klaar is ga ik een uninstall uitvoeren.

Zou geweldig zijn als dat lukt!
Ben in elk geval reuze blij dat je me wilt helpen.

Ik meld me weer als ik een volgende stap kan zetten.

Tot hoelaat ben je nog beschikbaar?
 
:thumb: ben er nu nog, morgen overdag niet. Ik lees het wel
 
De juiste map heb ik gevonden en ik sta er nu in, maar het commando "spuninst" wordt hélaas niet herkend in de Recoveryconsole..........
 
type eens spuninst.exe

anders %systemroot%\system32\Restore\rstrui.exe voor systeemherstel.
 
Geeft de inhoud van het tekstbestand "spuninst.txt" weer wat er door de "exe-file" wordt uitgevoerd?
Als dat zo is, zou je de stappen ook stuk voor stuk kunnen uitvoeren. Copy en Del commando's kent Recovery-console n.l. wel.

Ga er morgen verder mee.
 
in dat textbestandje kopieert de originele bestanden terug van voor de kb update, dan moet je daarna in veilige modus opstarten en alsnog verwijderen.
 
Het is gelukt!!

De commando's die in het tekstbestand "spuninst.txt" stonden heb ik handmatig uitgevoerd via de Recovery-console.
Vervolgens kon ik de PC weer normaal opstarten.

Bij het uitschakelen geeft hij nu onder de middelste knop "uitschakelen" het bekende schildje met de opmerking dat er bij het uitschakelen een (of meer) update(s) zal(zullen) worden verwerkt.
Onderaan staat dan de bekende tekst dat je daar op kunt klikken zonder dat de update(s) worden uitgevoerd.
Daar klik ik dan maar op want anders denk ik dat de hele geschiedenis (BSOD, etc) zich weer zal herhalen.

Ergens moet dus nog een vinkje of een bestandje worden weggehaald zodat de genoemde melding van de beschikbare update zal verdwijnen. Weet jij zo waar dat kan worden aangepast?
De bewuste $NtUninstallKBxxxxxx$-map heb ik gerenamed, maar daardoor veranderde er niets.
 
Klik op je gele schildje onderaan (dat zou er moeten staan als dat niet automatisch wordt geinstalleerd) of ga naar update.microsoft.com en kijk daar waar je 'update verbergen' kan inschakelen.
 
het is opgelost !!

Via Configuratiescherm - automatische updates - gekozen voor: "automatische updates uiteschakelen".

Deze PC (laptop, om precies te zijn) wordt toch alleen maar gebruikt voor het afspelen van DVD's, dus een internetverbinding is niet (langer meer) noodzakelijk. Updates hoeven derhalve niet meer te worden uitgevoerd. En bij het uitvoeren van updates is deze PC over z'n nek gegaan. (komt waarschijnlijk doordat de laptop geen valide versie van Xp blijkt te bevatten, maar ja dat kan je overkomen als je een laptop van een aardige oom krijgt............)

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en oplossen van het initiële probleem.
Vooral jippiejajee superbedankt !!

groeten,

Jan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan