• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

btw-berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpleo

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Hallo ik heb in de kolom valideren alle percentages btw staan en nu kan ik met de formule dus bijvoorbeeld de 'voorheffing' of 'omzetbelasting' berekenen. maar het gaat goed tot en met 7% en daarna helemaal niet meer.
Zou de formule dan niet goed zijn? wie kan mij helpen?
LeoBekijk bijlage btw berekening met fout.xls

Je formule is goed.

Vul € 11,90 in met een perc. van 19% uitkomst is € 1,90 aan Omzetbelasting.
Andere keuzes zouden kunnen zijn.
Code:
=ALS(A2="";"";B2/(1+B2*A2/B2)*A2)
of:
Code:
=ALS(A2="";"";B2-B2/(1+B2*A2/B2))

Je formule is goed.

Vul € 11,90 in met een perc. van 19% uitkomst is € 1,90 aan Omzetbelasting.
Andere keuzes zouden kunnen zijn.
Code:
=ALS(A2="";"";B2/(1+B2*A2/B2)*A2)
of:
Code:
=ALS(A2="";"";B2-B2/(1+B2*A2/B2))

misschien is dit te kort op de bal spelen, maar met BTW moet je normaal afronden op 2 cijfers na de komma, anders riskeer je straks bij het afsluiten van je jaarrekening kleine verschillen. Hoe je moet afronden zal je boekhouder wel vertellen.

Ik zou zelfs aanraden om alle berekeningen te maken met 4 cijfers na de comma en op het einde afronden op 2 cijfers, dit om een grotere juistheid te bekomen.

Ik zou zelfs aanraden om alle berekeningen te maken met 4 cijfers na de comma en op het einde afronden op 2 cijfers, dit om een grotere juistheid te bekomen.

Excel houdt dit achter de schermen bij; de opmaak heeft daar geen invloed op: zie bijlage.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan