BTW uitrekenen in excel met vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

John83

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Berichten
150
Heren / dames,

Hierbij vraag ik om hulp.
Ik moet voor iemand een script maken voor het uitrekenen van btw.
Het volgende moet gebeuren:
Ik heb een menu-tje gemaakt, hierin staat wat het bedrag wat inc.6% is en wat inc.19% is.
Het script moet 6% delen door 1.06 uitkomst hiervan moet weer min het totaal 6 % zijn.
Zelfde geldt ook voor 19%

Voorbeeld:
6% totaal 123 delen door 1.06 = 116.04 - 123 = 6.96
19% totaal 123 delen door 1.19 = 103.36 - 123 = 19.64

Graag hoor ik van jullie een oplossing.

John83
 

Bijlagen

  • testbtw.xls
    20,5 KB · Weergaven: 62
Het "menu" dat je hebt gemaakt is een formulier met twee invoervelden zonder achterliggende code ?

Gelukkig is je topictitel duidelijker, "BTW uitrekenen in excel met vba", dus kan ik je evengoed helpen. Ik heb jouw excel bestand aangepast door deze code erin te zetten:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
   Dim bedrag As Range
   Set bedrag = Application.Intersect(Range("C2").EntireColumn, Target)
   If Not bedrag Is Nothing Then
       Target.Offset(0, 2).Value = bedrag / 106 * 100
       Target.Offset(0, 3).Value = bedrag / 106 * 6
       Target.Offset(0, 4).Value = bedrag / 119 * 100
       Target.Offset(0, 5).Value = bedrag / 119 * 19
   End If
End Sub
Als je nu in de bedrag kolom een bedrag invult, dan rekent excel de 4 btw velden uit en vult ze in. Eventueel kun je er nog wat foutafhandeling bij programmeren, maar in essentie werkt het nu. In de bijlage jouw voorbeeld, met mijn aanpassingen.
 

Bijlagen

  • testbtw.xls
    29,5 KB · Weergaven: 89
Dat klopt heel goed, maar nu het volgende als het btw bedrag 6% 25,- is en 19% 75,- is in dezelfde regel?

Stel dat het bedrag 100 euro is?
6% 25.-
en
19% 75.-

De bedoeling is eigenlijk, hij moet de ingevulde btw in mijn formulier berekenen.
Het eindbedrag van de btw laat hij niet zien, maar alleen de uitwerking.

Kunt u dat volgen?

John83
 
Nee, ik snap niet wat nu precies de bedoeling is. Normaal gesproken heeft een product een vaste btw waarde, namelijk 6% of 19%, dus de originele vraag vond ik al apart. Toen ik het bestand opende zag ik de 4 btw kolommen staan, dus ben ik er vanuit gegaan dat die ingevuld moesten worden.

Dat was blijkbaar niet de bedoeling, maar wat wel de bedoeling is, is mij niet duidelijk. Misschien dat iemand anders er raad mee weet?
 
Dat kan. Maar dit gaat niet over producten. Dit gaat over afschiften. Als ik een afschift krijg met nr 1 bedrag 100 euro BTW 6%. En ik krijg met het zelfde afschift 200 euro BTW 19%, moet ik dat kunnen aantonen. Ik wil dus via het menu aangeven dat het bedrag 300 euro moet worden:
excl: 94.34 + 5.66 6%
excl: 168.07 + 31.93 19%
 
maar een afschrift staat toch niet op zichzelf, daar horen weer detailgegevens bij (bijv. verzonden facturen, waarop de btw staat vermeld).

Op basis waarvan wordt nu in het excel voorbeeldbestand bepaald wat 6% en wat 19% is?
Waarom kies je ervoor om een macro te schrijven en gebruik je niet gewoon excelformules?

Is de bedoeling dat je een invoerscherm krijgt, waarin je de bedragen invoert. die in kolom c moeten komen? En dat als je het bedrag in het 6% btw veld invoert kolom E en F gevuld moeten worden en dat als je het bedrag in het 19% btw veld invoert kolom G en H gevuld moeten worden?
 
Ja dat klopt, Het gaat mename om dat de 6% bedrag wordt uitgerekent en eveneens voor 19%
Zie het volgend bestand.
De laatste twee kolomen als voorbeeld; heb ik bedragen in gevuld in 6% en 19%. Die rekent hij uit in de kolommen e f g h. De laatste twee kolommen moet het menu gaan doen.

ik hoop dat je nu snapt wat de bedoeling is?

John83
 
Zie de bijlage voor een eenvoudiger opbouw en een eenvoudiger berekening:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Column > 2 And Target.Column < 6 Then
    Cells(Target.Row, 6) = Target * Choose(Target.Column - 2, 0, 6 / 106, 19 / 119)
    Cells(Target.Row, 7) = Target - Cells(Target.Row, 6)
  End If
End Sub
 

Bijlagen

  • __btw 003.xls
    20 KB · Weergaven: 115
Je vult een bedrag in kolom Bedrag 19, dan wordt er in kolom ex en btw 19, de btw uitgerekend.
Zelfde geld voor 6 procent.

Zie bijlage.
De laatste twee moet eigenlijk het menu vormen.

John83
 

Bijlagen

  • testbtw.xls
    31,5 KB · Weergaven: 78
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan