• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bubble plot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nadia111

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2014
Hallo,

Ik probeer mijn data in een bubble plot weer te geven.
Dit is gelukt. Alleen als ik de grafiek groter of kleiner maak, veranderen de bubbles ten opzichte van elkaar en gaan ze verder van elkaar vandaan of juist over elkaar heen.

Ik weet nu dus niet wat de goede grafiek is, en kan op deze manier nu ook niet zien of er tussen bubbles wel of geen klustering plaats vind.

Kan iemand mij helpen om dit op een goede manier weer te geven, zonder dat er klustering plaats vind omdat het formaat van de grafiek veranderd.

alvast heel erg bedankt

Bekijk bijlage bubbles.xlsxBekijk bijlage bubbles.xlsx

Ga met R muis toets op de rand van de grafiek staan.
klik achtereen volgens aan:
format chart area
size
lock aspect ratio

Wat jij vindt dat goed is, is goed
Want je bepaald zelf de verhouding tussen de X-as en Y-as

Huh.... maar dan kan ik er dus voor zorgen dat er wel of geen klustering plaats vind.... dat is toch heel raar als de data dat niet zou zeggen?
Ik wil gewoon de grafiek krijgen die bij de waarde hoort, en of bubbles elkaar wel of niet kruizen, wil ik niet zelf bepalen....

snap je wat ik bedoel? en hoe kan ik hier mee verder dan?

thanks voor je hulp alvast

De grootte van de cirkel geeft een aantal weer.
Het heeft niets te maken met overlappingen

Hmm misschien is het dan niet de goede grafiek voor mijn data.
Ik wil namelijk het patroon van local spatial genetic structure laten zien van een populatie die ik heb.
Ik heb een populatie van x aantal individuen, die allemaal in een apart territorium wonen.

De waardes die in mijn bestand stonden zijn individuen (een klein deel uit een grote groep) die een positieve lr value hebben (ze zijn meer dan verwacht gerelateerd aan hun buren). Hoe hoger het getal, hoe meer ze gerelateerd zijn.

Omdat het om een onderzoeksgebied gaat met individuen die gerelateerd aan elkaar zijn ben ik juist ook geïnteresseerd om te kijken of er klustering plaats vind, dus gebieden waarin meerdere individuen erg gerelateerd zijn aan de buren.

Het artikel waar ik dit uit heb (Double et al 2005, Dispersal, Philopatry and infidelity: Dissecting local genetic structure in superb fairy wrens)

ze gebruiken zelfs een two-dimensional bubble plot in sigmaPlot (spss). Ik heb zelf dat programma niet en dacht dat ik het ook op deze manier kon doen.

heb jij een idee hoe ik dit goed kan doen?

heel erg bedankt voor al je hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan