Het is eerder rekening houden met de minpuntjes van de verschillende componenten en die minpuntjes de camoufleren door de andere componenten daarop af te stemmen. De angst? De grotere kans op dataverlies, crashende applicaties, hardware die snel stuk gaat of snel verslijt... Problemen die optreden.
Dat riisico is er altijd.
Elke hardware kan theoretisch kapot gaan.
Stel dat je een strijkijzer kan kopen dat al je kleren goed strijkt. En je koopt voor hetzelfde geld een nieuwer strijkijzer dat al je kleren dubbel zo snel strijkt. Dan kan je kiezen voor dat strijkijzer dat dubbel zo snel strijkt en na 9 maanden tot de conclusie komen dat het een stukje techniek is dat zichzelf zo hard overbelast dat het kapot is gegaan of ontregeld wordt. Gevolg: een nieuw strijkijzer kopen en kleren waar het strijkijzer gaten in heeft gebrand kan je ook gaan vervangen.
Daarmee zeg je dus dat nieuwe producten altijd maar kapot gaan.
Het is juist zo dat nieuwe producten op elk vlak langer mee gaan. Aangezien het vooral verbetering van oude techniek gaat.
Neem TFT: de 1e tft's gingen sneller kapot, dan de huidige.
Wat dat betreft begrijp ik voorzichtigheid heus wel.
In dit geval is het alleen niets nieuws. Alleen verbetering.
Wanneer je die 9 maanden wacht beginnen de eerste strijkijzers die kuren te vertonen en kan je dat lezen in recensies en vind je op internetfora onderwerpen over dat strijkijzer waar iedereen kan zeggen dat het bij hem/haar kapot is gegaan. (ik ken niets van strijkijzers maar het was het eerste dat in me opkwam om mee te vergelijken).
Om even terug te komen op het HELPmij-aspect. Ik moet toegeven dat ik me blind staar op kaartlezers. Die lijken allemaal hetzelfde en er wordt zelden diep op ingegaan in recensies of koopwijzers.
Laat ons zeggen dat ik het meest onzeker ben op de gekozen kaartlezer (Scythe Kama Reader 2) omwille van het feit dat er nooit echt aandacht aan wordt besteed. Ik was ook al aan het denken er misschien een 5,25 inch frontpanel van te maken aangezien dat hoger kan zitten in de gekozen behuizing. Dat is handiger wanneer de pc onder de desk staat. Of is de kwaliteit van die frontpanels niet zo goed als van die kaartlezers?
En ook voedingen worden steeds complexer dat ik ook over de Silverstone Strider 400W niet helemaal zeker meer ben. Dus iemand die mij wat meer kan vertellen over de voeding en de kaartlezer?
Waarom neem jij een voeding die nauwelijks wordt gekozen?
Gevolg is dat je nauwelijks kan inschatten hoe goed deze is.
Juist omdat jij zo voorzichtig bent (belgen schijnen altijd een beetje voorzichtig te zijn: dat maakt jou opperbelg...) zou je toch moeten kiezen voor veel verkochte onderdelen, die hun betrouwbaarheid dus goed aantonen.
Corsair CX400, of Coolermaster Real 520. Om 2 zeer betrouwbare voedingen te noemen.
Ook een harde schijf van hitachi heb ik in principe nog nooit gebruikt maar ik heb vertrouwen in harde schijven aangezien die enkele fabrikanten hun werk meestal wel goed doen, of niet?
En weer kies je een onderdeel wat inderdaad nauwelijks wordt gebruikt.
Waarom?
Je bent niet voorzichtig, je weet gewoon niets van de ontwikkeling van hardware. Dat bewijs je keer op keer op keer.
Ik ben uiteindelijk misschien net zo voorzichtig.
In dit soort systemen kies ik namelijk onderdelen die ik zelf ken en waarvan ik weet dat andere mensen die ook al gebruiken.
Een kaartlezer is trouwens nauwelijks interessant. Hij wordt vaak nauwelijks gebruikt. En de meeste gebruiken een sweex-achtige kwaliteit. Dus dan zal een Scythe heus wel die prestaties overtreffen. (of in elk geval gelijkwaardig zijn).
Dat dacht je maar! De fabrikanten moeten hun producten verkopen. Dus het is voldoende als het allemaal sneller LIJKT, het hoeft daarom niet per se sneller te zijn. Maar schijn bedriegt...
Daar hebben wij testen voor. Benchmarks.
Denk jij echt dat ik 1 woord van fabrikanten geloof.
Vis ta, je loopt lang genoeg rond om te weten hoe helpmij werkt. Kijk eens naar mijn berichtengeschiedenis.
Ik ben niet de 1e de beste samensteller. Zonder andere mensen tekort te doen, of te willen laten zien dat ik zo goed ben. Dat ben ik namelijk niet, alleen heb ik een redelijk goed geheugen waarin ik opsla welke hardware wel en niet goed samenwerkt. En vooral welke hardware sneller is dan andere hardware.
Ga benchmakrs lezen.
Ga eens kijken of een x2 7750 beter is dan een E4600-processor. Een x2 7750 zit tussen een E5200 en E7200 in.
Waarom zou iemand die nu een slechte computer heeft geen goede mogen krijgen?
Ik ben zelf jaren geleden (1990-1998 grofwweg) ook afhankelijk geweest van waardeloze adviezen van winkels en van adviezen van systeembouwers zoals jij.
Wij werden dan afgescheept met een zwakke pc, waar als snel bleek dat onderdelen eigenlijk niet zo snel waren. Gewoon omdat je geen verstand van computers hebt, betekent dat je geen snelle pc mag gebruiken. Waarom?
Misschien is dat ook wel de reden waarom ik deze discussie met je aan ga. Opkomen voor je klanten, omdat die het niet kunnen.
Als iemand 500 euro te besteden heeft, dan is het toch leuk om voor dat geld een leuke betrouwbare snelle pc te bouwen? Waarbij je natuurlijk kijkt of je hier en daar kan bezuinigen zonder dat dit de prestaties aan tast.
Echt je argumenten rammelen als ik weet niet wat.
Nogmaals: het doel van fabrikanten is niet om consumenten tevreden te stellen maar om zoveel mogelijk winst te maken, ookal is dit ten koste van de consument die het niet eens doorheeft.
Ja inderdaad. Niemand die dit gaat ontkennen.
Maar feitelijk doe jij hetzelfde: Het is Intel: dus is het goed. Waarom?
Je beseft niet dat je zelf steeds beslissingen neemt zonder dat je weet waar je over praat.
Misschien dat je het ooit wel hebt geweten, maar op dit moment weet jij niet wat goed is en wat niet goed is.
Neem de videokaart nog eens.
De 8xxx-serie van Nvidia hjeeft als nadeel dat deze wat heet werd. Het was geen goede serie.
Wel qua prestaties, niet qua kwaliteit. Het forum staat vol met 8xxx-kaarten die kapot zijn gegaan. Ik zeg erbij dat dit vooral de duurdere kaarten. Maar toch.
De 9xxx-serie is dezelfde techniek. Alleen hebben ze de chip verkleind en geperfectioniseerd.
Over deze kaarten hoor je veel minder problemen.
Denk aan de 9400gt, 9500gt, 9600gt. Oplopend in prijs.
Over de HD4xxx serie: de dure kaarten hadden vorig jaar wat probleempjes. Dat is waar jij op doelt met nieuwe prpodukten waar je de betrouwbaarheid nog niet van kent.
Inmiddels hoor je weinig ellende meer met HD4xxx-kaarten. Zeker niet met de goedkopere
HD4650, hd4670, hd4830, hd4770.
HD4550 zou ook nog kunnen.
Computers bouwen is niet kijken naar wat mensen nu doen, maar wat mensen in de levendsduur van de computer willen doen. En mensen die nu sims 2 spelen zullen echt wel een keer sims 3 of sims 4 gaan willen spelen. Of iemand nu dit zelf ontkent of niet: dit soort ervaring heb ik nu eenmaal wel. Iemand met een pentium 3 van eind jaren 90 zal dus LANG met een pc willen doen.
Dat gaat niet lukken met verouderde hardware.