Budget streaming/XBMC PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcomp3

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2007
Hallo adviseurs,
Ik heb een vraag over het upgraden van een oudere PC. Het enige wat ik wil overhouden zijn de kast (lekker groot, goede koeling omdat ie in een grote kast staat) en de voeding. Wat er dus in moet zijn een Mobo compleet met processor en geheugen. Ik heb een externe geluidskaart die prima voldoet, evt. ingebouwd mag ook. Videokaart moet HD zijn, geluid via HDMI, mag ook via externe geluidskaart. Wat ik er mee wil doen, is niet veel bijzonders. TV zal er op worden aangesloten om er films mee af te spelen en wat te internetten. Verder wil ik vooral muziek streamen naar mijn receiver/TV via een soort van Jukebox. XBMC is volgens mij bedienbaar met Tab of Phone, en daar wil ik de boel mee kunnen bedienen. Films en muziek haalt de PC van de NAS, netwerkaansluiting is CAT5, binnenkort CAT6. Oh ja, harde schijven heb ik, maar deze moet op SSD draaien om lekker snel op te starten.
Wie kan me raad geven over het geheel? Ik denk dat ik het ergens tussen de drie en vierhonderd Euro moet kunnen reden? Of is toch een nieuwe PC handiger/goedkoper?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Marco.

de pc kun je via een optische kabel of Audio jack direct aan sluiten op de receiver althans de meeste receivers ondersteunen dit
je hebt dus geen extra jukebox nodig wellicht wel een geluidskaart om mooi geluid naar de receiver toe te sturen

het is handig om even te vermelden om welke receiver dit gaat
de genoemde taken kun je prima met dat budget doen een AMD APU is dan de beste optie

ook handig om te vermelden hoeveel wattage de voeding is die je wilt hergebruiken en welk merk dit is

verder zul je ook moeten vermelden of de oude Hardeschijven IDE of SATA zijn dit omdat de nieuwe moederborden geen oude IDE aansluitingen ondersteunen

klikerdeklik
hier kan dus nog het een en ander bij zoals een high end geluidskaart

Laatst bewerkt:
de pc kun je via een optische kabel of Audio jack direct aan sluiten op de receiver althans de meeste receivers ondersteunen dit
je hebt dus geen extra jukebox nodig wellicht wel een geluidskaart om mooi geluid naar de receiver toe te sturen

De geluidskaart heeft een optische kabel naar mijn Denon 1908 receiver, die ligt er nu al. De Jukebox die ik bedoel is meer een softwarematige jukebox waar ik een soort van playlist in zou willen maken.

het is handig om even te vermelden om welke receiver dit gaat...
Denon dus
de genoemde taken kun je prima met dat budget doen een AMD APU is dan de beste optie

ook handig om te vermelden hoeveel wattage de voeding is die je wilt hergebruiken en welk merk dit is
Voeding wil ik toch ook maar vervangen, is 40 watt met oudere aansluitongen en verloopsnoertjes..
verder zul je ook moeten vermelden of de oude Hardeschijven IDE of SATA zijn dit omdat de nieuwe moederborden geen oude IDE aansluitingen ondersteunen
Oude schijf is SATA

Laatst bewerkt:
Denon maakt meerdere receivers kun je ook het model nummer op schrijven?

die behuizing is dit een standaard atx behuizing?

De Donon is de AVR 1908, waarvan ik nu ook al geluid ontvang van de oude PC naar die Denon, en dat werkt prima.
De PC-kast is een Antec 300 (ATX), destijds genomen omdat er veel schijfruimte in zat. Doordat ik nu een NAS heb, is dat overbodig, maar geen probleem.

Laatst bewerkt:
okey dat is prima je receiver ondersteund optical in dus denk dat dit wel een prima setup voor je is klikerdeklik
er kan een andere geluidskaart in zoals de ASUS Xonar D2/PM maar dan ga je wel een beetje overbudget

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, ik ga er eens een weekje over nadenken in Frankrijk. Het zier er zeer gedegen uit.
Groet,
Marco.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het hele spul bested en probeer Windows 8 te installeren.... tevergeefs. Krijg de melding: Kan Windows niet in deze hardeschijfruimte installeren. Deze harde schijf is geformatteerd met een

niet-ondersteunde versie van het NTFS-bestandssysteem. Mak een back-up van de gegevens die op

deze partitie zijn opgeslagen. STart de computer vervolgens opnieuw op vanaf de Windows-

installatieschijf, voer een aangepaste installatie uit en formatteer deze partitie van de harde schijf

opnieuw.
Als ie is geformatteerd installeert ie Windows, start opnieuw op en dan krijg ik de melding: The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.
Iemand raad? HD is een Samsung SSD 128, maar met een gewone SATA-HDDschijf doet ie hetzelfde....

CD is schoon.... W7 werkt ook niet, XP ook niet. Lijkt me een instelling in de BIOS of een jumpertje oid. Maar ik heb geen idee..

@Marcomp3

Doe dit is...

1. Typ het volgende bij de opdrachtprompt, waarbij stationsletter het station is dat u wilt converteren:
convert stationsletter: /fs:ntfs
2. Typ bijvoorbeeld de volgende opdracht als u station E wilt converteren naar NTFS:
convert e: /fs:ntfs
- Opmerking Als het besturingssysteem zich op het station bevindt dat u wilt converteren, wordt u gevraagd de taak te plannen wanneer u de computer opnieuw opstart, omdat de conversie niet kan worden voltooid terwijl het besturingssysteem actief is. Klik op Ja wanneer daarom wordt gevraagd.
4. Als het volgende bericht bij de opdrachtprompt wordt weergegeven, typt u de volumenaam van het desbetreffende station en drukt u op ENTER:
5. Het type bestandssysteem is FAT.
Geef de huidige volumenaam op voor station stationsletter.

Met het commando /? of ? Kan je zien welke commando's er allemaal zijn in de command promp en wat ze doen.

Je moet de FAT partitie even omzetten naar NTFS. Uit mijn hoofd weet ik 1,2 3 niet hoe het bij een Windows XP of een latere versie werkt.
Maar Als je een Windows 98 CD zou hebben, zou dit ideaal zijn. Nu kan je ook je hardeschrijf echt volledig cleanen, zodat je nooit meer iets kan terug vinden aan data. *Geen injecteerde clusters ect*

Als je goed leest, wijst het zich vanzelf. Kan je de partities ook zo verwijderen en opnieuw een NTFS partitie aanmaken.

Laatst bewerkt:
volgens mij kun je dan gewoon beter even hirensboot cd gebruiken daar zitten genoeg partitie programma's op
verder zal windows XP de SSD niet automatisch zonder de juiste drivers kunnen zien die moet je vaak handmatig inladen in de installatie file

wat ook het probleem kan zijn is dat beide hardeschijven elkaar in de weg zitten tijdens de installatie
dus zorg ervoor dat alleen de SSD erop is aangesloten en zodra windows is geïnstalleerd kun je de andere hdd's erop aansluiten

installeer windows 7 en laat xp volledig links liggen!

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen de SSD er in zitten, had alleen geprobeerd op een andere schijf.. DOS-prompt zie ik niet. Ik heb de schijf er al eens uitgehaald en aangesloten op mijn laptop via USB. Toen NTFS geformatteerd, maar dan doet ie het ook niet. Ik ga nog eens formatteren en proberen W7 er op te zetten...

De command promp is de DOS omgeving op de installatie cd.

Laatste optie zegmaar. "Geadvanceerde herstel" (Zo heet het volgens mij)

Ik heb alleen de SSD er in zitten, had alleen geprobeerd op een andere schijf.. DOS-prompt zie ik niet. Ik heb de schijf er al eens uitgehaald en aangesloten op mijn laptop via USB. Toen NTFS geformatteerd, maar dan doet ie het ook niet. Ik ga nog eens formatteren en proberen W7 er op te zetten...

kom je uberhaupt wel in het installatie scherm van windows 7/8?

verwijder de volledige partitie in het installatie scherm dit kun je doen door op geadvanceerde optie te klikken en dan alle partitie te verwijderen
dan moet je weer een nieuwe aanmaken

Letop er is een verschil tussen partities letterlijk verwijderen en formatteren!

Laatst bewerkt:
Schijf volledig gewist, met installeren nieuwe partitie gemaakt, (schijf in tweeën gedeeld), installeren gaat helemaal goed, gaat opnieuw opstarten en loopt tegen: The file is possibly corrupt. The file header checksum does not match the computed checksum.
Klaar, kan weer opnieuw gaan installeren....
Als ik een Boot-cd gebruik, staan er ook veel programmatjes op, weet ook niet wat te gebruiken..

Laatst bewerkt:
Checksum heeft iets met je bios te maken (Te nieuw?? :D).....

Waarschijnlijk gebruik je nieuwe hardware, die niet meer word ondersteunt door XP. XP zit ook al bijna aan zijn einde.
Het is een Driver probleem.

Probeer het is opnieuw en haal al je componenten uit je pc die je in principe niet nodig hebt. Videokaart, Geluidscard, TV card, printer, Netwerk kaart. Je boksen.
Enkel een toetsenbord, muis en beeldscherm sluit je onboard aan. (De rest installeer je later) Kleine kans dat het helpt. Maar je kan het proberen. Je zou toch W7 of W8 moeten installeren.

Je kan eerst een Download pakken, om het te proberen :thumb:

Laatst bewerkt:
PC is al zonder extra's gemonteerd. XP was meer een probeersel... Ubuntu krijg ik wel werkend. Windows 7 of 8 geven allebei dezelfde problemen.

De schijf er uitgehaald, diverse keren partities verwijderd, geformatteerd, etc en nu W7 kunnen installeren. Ik ben nu bezig om W8 er overheen te zetten... Ben benieuwd!!
Helaas, W8 doet het wederom niet. Ik denk dat ik het maar laat bij W7... die werkt tenminste..
Althans, dat dacht ik. Heb al een paar keer opstartproblemen gehad en het blauwe scherm. Mijn SSD in gekochte configuratie is een Samsung SSD 840 series ATA Device.. Volgens kenners is een Checksum Error meestal een BIOS-verhaal?? Ik draai versie 6201 en dat is de laatste versie.
Ik ga vanavond nog maar eens een gewone SATA-schijf proberen.

Is dit geheugenstripje wel de juiste voor dit moederbord?
Geheugen is Corsair Value Select - 4GB - DDR3 - 1600MHZ - PC3-12800 - CL11 - niet gebufferd - Niet ECC
Op Speccy staat: 4.00 GB Single Channel DDR3 @ 804MHz (11-11-12-30)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan