Buffer underrun

Status
Niet open voor verdere reacties.

piepoeh

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2002
Vanavond een CD gebrand met Nero, error 'Buffer underrun' gekregen en de cd is niet af te spelen. Wat betekend deze error en wat kan ik er aan doen om dit te voorkomen? Voorheen altijd cd's gebrand zonder problemen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Laatst bewerkt:
het betekend in ieder geval dat de buffer van je brander niet meer op tijd data aan de laser kon leveren.
Bijna alle branders hebben tegenwoordig een beveiliging daarvoor. de laser stopt dan simpelweg even met branden .. 1 van de oorzaken zou kunnen zijn dat je teveel andere zaken op de pc hebt gedaan tijdens het branden OF misschien stond de te branden image op een netwerkschijf welke te traag de data aanleverd..

Groet LenBasic

Dit staat ook in het help bestand van nero, maar goed, een buffer underrun vindt plaats als er niet op tijd genoeg data uit het geheugen naar de cd-brander wordt verstuurd. Het branden gaat dan wel gewoon door en dan is er geen data meer om te branden => cd kapot.

De reden waarom de data niet op tijd aankomt kan zijn dat de pc niet zo snel is en dat er ook andere programma's actief zijn (zoals een virusscanner) die dan ook bezig zijn en dus ook het geheugen en de processor (die verplaatst de data uit het geheugen naar de cd-brander) gebruiken.

Thanks. Zal het eens opnieuw proberen zonder overige activiteiten. Voor mijn gevoel waren die er nu ook niet echt, het enige wat actief was, was de internet verbinding. Wellicht dat dat ermee te maken heeft gehad (zonealarm is dan ook actief). Als ik voorheen een cd aan het branden was, stond ook dit uit dus het is goed mogelijk.

Hoeveel x brandde je meer?
Ga niet te hoog zitten maar b.v. op 4.

Hoeveel x brandde je meer?
Als je bedoeld hoeveel cd's ik al heb gebrand voor deze foute? Zou het niet weten, ben de tel kwijt geraakt.
Als je de snelheid waarmee ik brand bedoel, 4X. Sneller is mijn brander niet.

DMA veranderen

Met XP kun je het niet meer regelen maar voor W.98 gaat het wel op. Hoe precies weet ik niet meer. Je moet in apparaatbeheer zijn en ik dacht op schijven.
Kijk met zoeken eens op DMA.
Als dit n.l. niet goed staat heb je jouw probleem ook.

Ja, dat kan het ook zijn. Om precies te zijn:

Rechtermuisknop op Deze Computer => Eigenschappen => Apparaatbeheer => Schijfstations en dan de Eigenschappen van de Type .. disk, dan daar DMA aanvinken en opnieuw opstarten. Bij de brander moet je het eigenlijk ook doen, maar aangezien die brander maar 4x max kan zal die dat wel niet ondersteunen.

In Windows XP staat DMA als het goed is al automatisch aan voor de harde schijf.

En als je er een tweede schijf bij hebt gezet......neemt XP die dan ook mee?

Nou, standaard staat een schijf op 'DMA indien beschikbaar', dus als je een schijf erbij zet gaat hij vanzelf DMA gebruiken.

Bedankt Lekker Kwal!! offtopic...wat een nick .....offtopic :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan