Bureaublad : achtergrond kan niet gewijzigd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Berichten
227
Windows XP is helemaal nieuw voor mij. Sinds enkele dagen werk ik op een nieuwe HP notebook en ik heb een achtergrond gedownload van het internet. Wanneer ik deze achtergrond wil wijzigen, lukt mij dat niet. Rechtermuisknop - eigenschappen - achtergrond -bureaublad : de achtergronden die in deze lijst staan kunnen niet aangeklikt worden.
Hoe kan dat ?
Op deze notebook heb ik adminstrator-rechten.
 
Kopieer (verplaats) de achtergrond naar windows\web\wallpaper en 't komt goed (of staat 'ie daar al....?)
 
De achtergrond die ik van het internet gehaald heb, staat al op het bureaublad. Maar ik krijg hem er niet meer weg !!! Geen van de andere achtergronden uit de lijst kunnen aangeklikt worden.
 
Kopieer / verplaats eens een willekeurige .jpg of .bmp naar de locatie zoals in mijn vorige bericht stond. Ga nu eens naar het buroblad en klik rechts enz.

Kun je die willekeurig gekopieerde file wel als achtergrond instellen ?
 
Het lukt wel om een jpg in die map te plaatsen en die verschijnt dan ook in het lijstje van de achtergronden maar ik kan geen enkel item in die lijst aanklikken, ik kan zelfs niet scrollen in de lijst van de achtergronden.
Ik kan wel op een foto rechtsklikken en dan kiezen voor 'als achtergrond gebruiken'. Maar het moet toch mogelijk zijn om in de lijst met de achtergronden te kiezen voor één van de foto's die met XP meegeleverd zijn of zelfs voor 'geen' achtergrond.
 
Ik krijg zo 1,2,3 even geen goeie ideeen over een mogelijke oorzaak........
Ze staan er wel allemaal, maar je kunt ze niet benaderen....... ik zou 't graag ook even willen zien:
kun je een screendumpje bijvoegen ?
 
In bijlage een afbeelding van mijn scherm.

Intussen heb ik ontdekt dat ik de achtergrond van het bureaublad WEL kan wijzigen wanneer ik als Administrator inlog.
 
Sorry, de screendump was te groot, daarom was er niets te zien.
 

Bijlagen

  • screendump2.jpg
    screendump2.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 67
Geplaatst door phal
Op deze notebook heb ik adminstrator-rechten.

Dus heeft je normale account geen administrator rechten.
start / uitvoeren / intypen: control userpasswords2 [enter]

Zorg dat er een vinkje staat bij "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtowoord opgeven......."
Dubbelklik op je inlognaam.
Groeplidmaatschap
Zet een vinkje bij "Ander niveau" en selecteer "administrators".

Toepassen

Klaar, tenzij:

Als in het eerste scherm geen vinkje stond bij "Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtowoord opgeven.......", dan deze ook weer verwijderen.
Nogmaals toepassen.
LET OP: nu wordt gevraagd wie er altijd moet aanmelden.
Vul dus nu je eigen account in.
 
Dat heb ik nog eens gecontroleerd : mijn account heeft administrator rechten.
Deze nieuwe notebook maakt deel uit van een domein dat ik op school beheer. Thuis kan ik echter niet inloggen op het domein.

Heeft het wijzigen van de achtergrond ook niet iets te maken met het al of niet toepassen van een 'thema' ?
 
Ik heb zo links en rechts nog eens wat rondgesnuffeld, maar ik moet eerlijk toegeven dat (behalve het al dan niet hebben van "adm. rechten etc. etc.) ik niet veel verder kom.
Ik heb hier en daar een verwijzing gelezen naar een virus en / of spyware, maar als je pc verder prima werkt dan zal dat ook niet de oorzaak zijn.
Is de machine virus en spyware vrij ?

M.b.t. ot je vraag of het al dan niet kunnen wijzigen van het bureaublad mogelijk wat te maken heeft met een toegpast thema:
dat zou ook nog wel eens kunnen, maar ook daar kan ik helaas geen waterdicht antwoord opgeven.
 
Met spyware of virussen kan het niets te maken hebben : de notebook is 1 week in gebruik, op het internet ben ik daarmee nog niet veel geweest (wel op Helpmij.nl maar daar kan je toch geen spyware verwachten) en bovendien heb ik onmiddellijk de volgende software geïnstalleerd :

Norton Antivirus 2004
Ad-aware SE
Spybot S&D
Spywareblaster

Ik blijf met dat vermoeden zitten dat het met die thema's te maken heeft.
 
Het onderstaande wordt aan je register toegevoegd.

Als je het niet vertrouwt, kun je het weer terugzetten met deze regaanpassing:

http://www.kellys-korner-xp.com/regs_edits/wallpaperdisable.reg

Als je die link van mij aanklikt, kun je het bestand eerst opslaan, in plaats van het direct uit te voeren.

't zijn vertrouwde aanpassingen hoor, komen van een 'fatsoenlijke' site. Voor je gemoedsrust: maak eerst even een systeemherstelpunt aan!

Hieronder dus de registeraanpassing waarmee je het aanpassen van backgrounds inschakelt.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\ActiveDesktop]
"NoChangingWallPaper"=dword:00000000
"NoAddingComponents"=dword:00000000
"NoComponents"=dword:00000000
"NoDeletingComponents"=dword:00000000
"NoEditingComponents"=dword:00000000
"NoCloseDragDropBands"=dword:00000000
"NoMovingBands"=dword:00000000
"NoHTMLWallPaper"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System]
"NoDispBackgroundPage"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System]
"NoDispScrSavPage"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoActiveDesktopChanges"=hex:00,00,00,00
"NoActiveDesktop"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System]
"NoDispCPL"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"NoSaveSettings"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer]
"ClassicShell"=dword:00000000
 
Registeraanpassing heeft niets opgeleverd. In de lijst van achtergronden kan ik nog steeds niets aanklikken.
 
Tja, het enige wat ik nu nog kan bedenken is het volgende:

Start/uitvoeren

Tik in: gpedit.msc en druk op enter

Je krijgt nu het scherm groepsbeleid te zien.

Ga naar: gebruikersconfiguratie/beheerssjablonen/configuratiescherm/beeldscherm/bureabladthema's

Dubbelklik op het onderste item in je rechterscherm. Je krijgt nu een scherm waarin je zaken wel of niet kunt configureren. Check of het vakje 'niet geconfigureerd' is aangevinkt. Zo niet, vink het aan en druk op toepassen. Helaas mag ik in dit topic niet een image plaatsen omdat de img-code hier op 'uit' staat. Ik heb wel een bijlage geplaatst, maar de grootte daarvan is gelimiteerd, ik hoop dat je het nog kan zien.

Ben benieuwd

Groetjes
 

Bijlagen

  • groepsbeleid.jpg
    groepsbeleid.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 68
Ik heb gpedit uitgevoerd zoals hierboven beschreven. Dit scherm had ik nog nooit gezien.
Helaas, het gewenste resultaat werd hiermee niet bereikt. Na een herstart bleek het nog steeds onmogelijk om de achtergrond te wijzigen.

Toch bedankt voor de moeite ! En ... de schermafbeelding was duidelijk genoeg hoor !

Voor vandaag is het welletjes geweest. Morgen is er weer een dag. Slaapwel iedereen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan